MARTA

0

A Magyar Automobil Rt, Westinghouse-rendszer, majd MARTA nevet viselő cég az első magyar, kifejezetten autógyártás céljára létrehozott vállalkozás volt. Alig egy évtizedes karrierje során háromszor váltott tulajdonost, s a köszállítások révén tudott életben maradni.

Karrierjének az első világháború vetett véget.

Kezdetben Westinghouse mintájú személy- és teherautó, valamint autóbuszalvázakat, továbbá stabil motorokat gyárottak eredeti Westinghouse tervek és az Aradra átszállított fődarabok, alkatrészek felhasználásával. A személyautók 20/25, a másfél és öttonnás teherautók 30/40 lóerős motorokkal készültek.

1912-ben a posta az újjászervezett üzemtől 175 darab autóbusz szállítására adott megrendelést. Ugyanebben az évben Budapest székesfővárosa az újonnan bevezetésre kerülő autótaxikból 200 darabos rendelést eszközölt. A taxik első példányait 1913-ban állították forgalomba Budapesten. Az utolsó “taxameter” alvázak 1915 elején hagyták el a gyárat.
Az árufuvarozók örömmel vásárolták a „szubvenciós” programnak megfelelő teherautókat.

Ráadásul a Királyi Magyar Automobil Club által 1912-ben szervezett kiskocsi-versenyen egy MARTA arany serleget nyert.

Az első világháború kitörése egy prosperáló vállalat működését szakította meg. A hadseregnek azonban szüksége volt teherautókra és repülőgépekre. Így álltak rá a teherautók mellett, az osztrák 140 lóerős, kétkarburátoros, hathengeres Hiero repülőgépmotor gyártására. Ezekből hetente, mintegy öt darabot készítettek.
1915-ben Budapest Székesfővárosa többek között két MARTA gyártmányú autóbusszal kezdte meg a menetrendszerű autóbuszközlekedést.

A Marta fennállása alatt összesen 187 személygépjárművet és 730 teherautót készített – utóbbiak döntő részét, 630 darabot, az első világháború alatt.
Miután Aradot Romániához csatolták, a gyár az “ASTRA” Prima Fabrika Romana de Vagoane si Motoare S. A. Arad, Sectia Motoare, vagyis az “ASTRA” Első Román Waggon- és Motorgyár Rt. Arad, Motor Részleg nevet vette fel.



Címke: ,
Megosztás

Hozzászólás írása

CLOSE
CLOSE