Sigma

1

A Sigma városi kisautó állami „hátszéllel” készült, mégis egyedi darab maradt. A prototípus ma is megtekinthető Túrkevén.

Az 1980-as években valami megmozdult. A politikai és gazdasági enyhülés szellőinek hatására születtek olyan alkotások, mint a Borbála, az Arsenal vagy éppen a Mathias. De érdemes megemlíteni a Tecoplan Leo-t és a Pulit is.
Érdekes módon ezen alkotások egy részénél ugyanazok az emberek fordultak meg: a Tecoplan Leo alkotógárdája feltűnt a Mathias, illetve a HICOX Kft által épített járműveknél, s a Sigma megálmodója is e körből került ki.
Csathó Józsefről van szó, aki ma egy francia autógyár képviseleténél dolgozik, s büszkén és lelkesen emlékszik vissza a ’80-as évekre. A Műegyetemen autógépész szakon tanuló diákként a képzés utolsó évében a formatervezés tárgy óráit is látogatta. Az előadó Finta László volt, az Ikarus nemzetközileg elismert formatervezője, akivel hamar egy hullámhosszra kerültek.
Csathó vizsgafeladata egy olyan rokkantautó megtervezése lett, amelybe kerekesszékkel, oldalról is be lehet szállni. Az elkészült rajzok nagyon tetszettek Finta Lászlónak.

Csathó hamarosan az Ikarusnál helyezkedett el formatervezőként. Egy nap behívták az AFIT vezetőségébe, ahol a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium osztályvezetője is megjelent. Elképzelni sem tudta, milyen ügyben kereshetik.
Mint kiderült, évfolyamtársa, Baráth Attila szintén felfigyelt a rajzokra, s azokból elvitt egy másolatot. Baráth Túrkevére, az IFA-javítás fellegvárának számító AFIT XVII. számú telepére került, ahol megmutatta Csathó rajzait. A vázlatok hamarosan az AFIT, becsületes nevén Autófenntartó Ipari Tröszt vezetőségének asztalán, majd a Minisztériumban landoltak.
A Minisztérium illetékeseinek nagyon megtetszett a Trabant Hycomat rokkantautó kiváltására alkalmas jármű gondolata. Így került sor 1987-ben az ominózus beszélgetésre, amely után Csathó kisebb gondolkodást követően elvállalta a prototípus fejlesztését.
A Minisztérium utasítására az Ikarustól fél éves, fizetés nélküli szabadságot kapott. A túrkevei AFIT nagyjából 3,5 millió forintot kapott a prototípus elkészítésére.
Csathó megkezdte a Terno 650 névre hallgató kisautó részleteinek kidolgozását. Hamarosan jelentkeztek az első nehézségek: szükség volt 1:1 méretarányú gipszmakettre. Egy helyi szobrász, aki már dolgozott gipsszel szívesen elvállalta a pepecselős munkát. Miközben Csathó, a szobrász és munkatársai a gipsz-makettel bíbelődtek, Baráth irányításával gőzerővel zajlott a különböző alkatrészek beszerzése. A rendőrség kölcsönadta egy BMW motorkerékpár boxermotorját. Az ülések Szegeden, a hatalmas oldalablakok Salgótarjánban készültek. Az ablaktörlőt Ikarus buszról vették át.

Az 1987-es Budapesti Nemzetközi Vásáron kiállították a két és fél tonnás, immár Sigma 650 névre hallgató makettet, amely nagy sikert aratott.
Időközben elkészült a működőképes prototípus is. Az oldalajtó egyben rámpaként is szolgált, amelyen keresztül akár kerekesszékkel is be lehetett szállni. Pont a kerekesszék miatt került a műszerfal közepére a kormány. Ám nem csupán rokkantak számára volt ideális a Sigma: a sofőr mellett még további két utasnak jutott hely a tágas belsőtérben. Később, a ’90-es években a McLaren F1 szupersportkocsi is hasonló üléselrendezést követett.
Időközben a Rendőrség visszakérte a BMW motort. Ennek helyébe a Lombardini cég kisméretű dízelmotorja került, kétfokozatú váltóval. Később a helyi elektromosok készítettek egy léptetőt, így a váltó automata lett.
A maketthez használt Skoda hűtőrács-lámpa kombinációt a prototípusnál lecserélték, ám a „kispolszki” hátsó lámpákat megtartották. A kerek első lámpákkal még vonzóbb lett a burkolt aljú kisautó.
Csathót főnökei válaszút elé állították: vagy a Sigmával bíbelődik, vagy folytatja a busz formatervezői tevékenységet, amellyel kapcsolatban kijuthatott Amerikába is. 27 évesen nem is volt kérdéses a válasz, ráadásul a Sigma tervezési feladatai is lezárultak.

1988-ban a Sigma több kiállításon is megjelent, ám a rendszerváltás elsodorta a projektet. A műanyag negatív minta és a kicsit viharvert prototípus ma Túrkevén, a Ványai Ambrus gimnázium és szakközépiskola műhelyében található.


Mentés

Megosztás

Egy hozzászólás

  1. Varga András szerint:

    Drága Józsi bátyám !

    Tisztelettel érdeklődöm hogy érhetnénk el (Horváth Atti és én) ?

    Köszönettel a fóti renós brigád !

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.