2014/06: Hídvégi János: 100 éves a Főtaxi

A Főtaxi múlt évben ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban Taxi100 néven rendeztek egy kiállítást, s a Múzeum közúti járművekért felelős muzeológusa, Hídvégi János a cég támogatásával összeállított egy kéziratot a fővárosi taxitársaság múltjáról.

IMAG1611s
Mint nemrég kiderült, a kéziratból valódi, igényes könyv lett. Sajnos előre kell bocsájtanom, hogy a kötet könyvesbolti forgalomban nem kapható. Sőt, egyáltalán nem kapható. Dacára az érdekes témának, az igényes kivitelezésnek, a taxitársaság vezetősége úgy döntött, hogy a 2000 példányban megjelenő művet reprezentatív ajándéknak szánja dolgozóinak, üzletfeleinek és a sajtó munkatársainak. Talán az egyetlen jó hír, hogy mindezek dacára a könyv kapott ISBN azonosítót, s éppen ezért néhány hónapon belül akit nagyon érdekel, az az Országos Széchenyi Könyvtárban és még pár hasonló könyvtárban olvashatja a művet.

A Főtaxi üzemtörténeti szempontból szerencsésnek mondhatja magát. Ugyan különféle átalakulásokkal, de átélték az elmúlt 100 év viharait, és ami még csodálatosabb, az iratanyaguk egy része is megúszta. Nem égett el, nem selejtezték le, nem adták oda sem a német, sem a szovjet hadseregnek, hogy a lovaknak legyen min kényelmesen feküdni, nem zúzták be stb.

Ha egy cég megfelelő erőforrásokat áldoz arra, hogy saját történetét hitelesen jelenítse meg, abból általában remek dolgok szoktak kisülni. Csak két példát említenék, amelyek ma hasznos történeti segédletnek bizonyulnak: a Rába kétkötetes történeti műve, a Postamérnöki szolgálat első ötven éve.

A 100 éves a Főtaxi című, 180 oldalas, fekete-fehér és színes illusztrációkkal bőven ellátott mű is meglehetős alapossággal járja körbe az első budapesti taxitársaság történetét. A tényekre koncentrál, korabeli iratokat is felidéz, szóval nem egy anekdotákkal teletűzdelt kötetre kell számítani. Viszont cserébe olyan dolgokat is megtudhatunk, amelyek másként biztosan a feledés homályába merültek volna. Csak egy példa: 1931-ben megindult Budapest-Bécs között a menetrendszerű busz-közlekedés osztrák Gräf&Stift buszokkal. Hamarosan az Autótaxi is vásárolt ilyen buszokat, amelyek felépítménye Magyarországon készült. A két busz karosszériája meglehetősen hasonlított egymásra. Számomra csak ebből a kötetből derült ki, hogy az Autótaxi megvásárolta a felépítmény gyártásának jogait. Említhetném a taxi karosszériaműhelyéről készült fotókat, a taxi-matricás Renault Juvaquatre kisteherautót, az 1960-as, 1970-es évek taxiautóiról készült színes fotókat stb.

Mondanám, hogy ajánlott olvasmány, de a bevezetőben említett körülmények miatt ezt mégsem teszem. Csak annyit tehetek, hogy hálás köszönetemet fejezzem ki a Főtaxi értékesítési részlegének, amiért szerkesztőségünk kaphatott egy példányt.

Négyesi Pál

Küldd el barátaidnak!
, ,

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük