Balogh Károly (1883-1966)

A Ford Model T megtervezésében több magyar is közreműködött. Galamb József mellett Balogh Károly is fontos szerepet játszott, aki később, immár Charles Balough néven a Hercules motorgyár elnöke lett.

Balogh Károly 1883. februárban született. Az elemi- és középiskoláit Csanád megyében végezte el. Később gépészmérnöki diplomát szerzett, majd 1903-ban barátaival, Galamb Józseffel és Fishoff Manóval Németországba mentek tanulmányútra. Az Adler autógyárnál töltöttek el közel egy évet, majd 1904-ben áthajóztak az Amerikai Egyesült Államokba. Balogh több nyelven is beszélt, ám az angol nem tartozott az erősségei közé: egyedül annyit tudott mondani, hogy „buttered toast”.
Balogh először a new york-i Gem Razor vállalatnál borotvákat élesített. Az ebből kapott pénzen tudta kifizetni az utiköltséget. 1904 nyarán a trió eljutott a Saint Louis-ban megrendezett világkiállításra.
A vándorlás tovább folytatódott: Károly végül 1905-ben Detroitban a Northern Automobile Company nevű vállalatnál helyezkedett el.
Barátja, Galamb József ekkor már a Fordnál dolgozott, s munkát ajánlott neki az éppen fejlesztés alatt álló „N” típuson. Balogh azonban csak néhány hónapot töltött a Fordnál, s amint a projekt véget ért, újabb munkahely után kellett nézzen. Majd 1907-ben visszatért a Ford-hoz, s csatlakozott az új Model T kifejlesztését végző csapathoz. Galamb Józseffel közösen ők vetetették papírra Henry Ford elképzeléseit. Míg Henry Ford az ötleteket szállította, a magyar mérnökök a részletekben merültek el, s próbáltak műszaki precizitással közelíteni a megvalósíthatósághoz.


Miután a Model T elkészült, Baloghnak ismét mennie kellett. Több Detroit környéki autógyárnál megfordult. Eközben megismerkedett egy csinos lánnyal, Eva Gertrude Myers-szel. 1909. december 11-én volt az esküvő. A házaspárnak hat gyermeke s 15 unokája született.
1915-ben a Balogh, azaz ekkor már Balough család az ohio-i Canton városában telepedett le. A családfő itt részt vett a Hercules Motors nevű autóipari beszállító megalapításában, s ő lett az új cég elnöke. A Hercules Motors haszonjárművekben használatos motorokat készített. Példának okáért az első világháború során több ezer motort szállítottak a Ford részére, amelyeket a Fordson traktorokba építettek be. De a Hercules Motors tervezte az első világháború legismertebb katonai teherautójának, a Liberty Truck-nak is az erőforrását.
Az 1920-as évektől kezdve a Hercules Motors portfóliója egyre növekedett: a legkülönbözőbb mezőgazdasági gépek, autóbuszok, stb. is a cég által készített motorokat használták.
Az 1930-as években a Hercules által szabadalmaztatatott könnyűsúlyú, nagy fordulatszámú dízelmotor a haszonjárművek új nemzedékét hajtotta meg.


Balough a cég elnökeként minden új fejlesztést saját maga felügyelt. 1933-ban a magyar állam az autóipar terén végzett kimagasló munkájáért a Magyar Érdemkereszt harmadik fokozatát adományozta neki.
A második világháborúban a hadijárművekben használt motorok egységesítését felügyelő bizottságban töltött be fontos szerepet. 1939-1945 között a Hercules 750,000 különböző motort készített hadi célokra.
Balough 1958-ban vonult nyugdíjba, s 1966. január 24-én hunyt el.

A bejegyzés összeállításában köszönöm Bruce Balough, Charles Balough unokájának segítségét.

Mentés

Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük