Bánki Donát (1859 – 1922)

0

Bánki Donát a magyar motorgyártás egyik úttörője, kiváló egyetemi tanár és sokoldalú alkotó volt.

A Veszprém megyei Bánk községben született. Tanulmányait a Műegyetemen végezte és itt lett először tanársegéd 1879-80-ban. Később a MÁV Gépgyár, majd a Ganz gyár szerkesztőmérnöke 1899-ig. Ezt követően haláláig a Műegyetemen a hydrogépek, kompresszorok és gőzturbinák szerkezettanának nyilvános rendes tanára volt; az 1914/15 – 1915/16 tanévekben a Gépészmérnöki Osztály dékáni tisztét is betöltötte.
Érdemei a gépészmérnöki képzésben is igen jelentősek. Többek között például ő volt az első, aki a Műegyetemen már a XX. század első évtizedében előadásokat tartott a hallgatóknak a repülőgépek és a repülés elméleti és gyakorlati kérdéseiről “Aeroplánok” című speciális kollégiumán.

Bánki nevéhez – szerkesztőmérnöki és tanári pályájának ideje alatt egyaránt – sok híres találmány és szabadalom fűződik.

1887-ben és 1892-ben a Magyar Mérnök és Építész Egylet Hollán-díjjal tüntette ki, amellyel mindig az év legjelentősebb műszaki tárgyú tanulmányának szerzőjét jutalmazták.

Bánki Csonka Jánossal együtt a magyarországi motorgyártás megteremtője, több közös szabadalmat is jegyeztek e témakörben. Az egyik szabadalmuk része volt a porlasztó is, ám a közhiedelemmel ellentétben nem ők találták fel a motor működését megkönnyítő szerkezetet. A porlasztó valódi feltalálójáról, Edward Butlerről külön cikkben emlékezünk meg.

Bánki ezen kívül foglalkozott víz- és gőzturbinák szerkesztésével, repülőgép-stabilizátor készítésének és földgázvezetékek építésének a kérdéseivel. 1918-ban tervet készített a Vaskapu vízerejének hasznosítására.

1911-ben a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjává választották. Műszaki érdeklődése szerteágazó és sokoldalú volt. Cikkei jelentek meg pl. a szabadalmi törvényjavaslatról is.

1891 – 1919 között a Szabadalmi Tanács ülnökei közé tartozott.

Bánki-Csonka karburátor No.1 1893

1894-1895 környékén készített motoros kerékpár, amely nem bizonyult sikeresnek. (Forrás: OMIKK-BME Levéltár)

Schimanek Emil rajza Bánki Donát tervezett elsőkerékhajtású csomagszállító gépkocsijáról. (Forrás: OMIKK-BME Levéltár)

A Csonka-Bánki-féle porlasztó. (Forrás: OMIKK-BME Levéltár)

Emlékezés Bánki Donátra születésének 125. évfordulóján –
Gazda István riportja Varga József professzorral (1984):




Bánki Donát 1895 után megadott szabadalmai
(A szabadalmak száma: 10)

Lajstromszám A bejelentés napja Osztályjelzete A szabadalom címe
7159* 1896. 04. 25. V/d/2 Automatikus csőgyújtás gáz- és petróleummotoroknál
14278 1898. 04. 04. V/d/2 Nagy kompressziós explóziós motorok keverékének hevítése korai gyújtások megakadályozására
25051 1901. 07. 20. XXI/c Újítás hajtógéppel egyesített szivattyúkon
38926 1906. 06. 11. V/d/2 Vízbefecskendező berendezés kétütemű explóziós motorok számára
47278 1909. 03. 27. XXI/c Hydrokompresszor
48912 1909. 02. 24. V/d/2 Segédkerékkel dolgozó nyersolajmotor
49726 1909. 11. 05. V/h Automatikus stabilizáló készülék repülőgépeken és léghajókon
52597 1910. 07. 28. X/a Forgóeke
53542 1910. 04. 15. V/d/2 Nyersolajmotor
84598 1921. 10. 04. V/e/1 Hidraulikus és pneumatikus nyomórudak statikai szerkezeteknél és berendezéseknél

* Csonka Jánossal közös szabadalom

Bánki Donát szabadalmainak leírása
Forrás: Magyar Szabadalmi Hivatal

Megosztás

Hozzászólás írása

CLOSE
CLOSE