Barényi Béla (1907-1997)

0

Barényi Béláról két dolgot szoktak megjegyezni: az autóbiztonsággal kapcsolatos előremutató tevékenységét és a Volkswagen bogár születésében játszott úttörő szerepet.

Barényi 1907-ben született a Bécs közeli Hirtenbergben. Édesapja Barényi Jenő a pozsonyi katonai akadémián tanított. Barényi Bécsben nevelkedett, s ott is végezte el a műszaki egyetemet. Majd az Austro-Fiat, illetve a Steyr autógyárak következtek. A Steyr-nél ismerkedett meg Ferdinand Porschéval, illetve Karl Wilferttel.

Barényi 1926-ban készített vázlata lett az alapja a Volkswagen “bogár” formatervének. Ezt később egy per során is megerősítették. A “bogár” történetéhez kapcsolódó másik magyar származású alkotó, Josef Ganz életrajzát itt találja.

Később Barényi a német Adlernél helyezkedett el. 1939-ben nyújtotta be életrajzát a Mercedes-Benz-hez. Régi barátja, Karl Wilfert ekkor már a tesztelésért felelős részleg vezetőjeként támogatta jelentkezését. Barényi, Wilfert irányítása alatt egy újfajta alvázat készített, amely kevésbé rázkódott, s biztonságosabb is volt, mint a korábbi megoldások.

Legfontosabb találmányát, a gyűrődési zónát 1951-ben szabadalmaztatta, ami máig meghatározta az autófejlesztésben a karosszériatervezés irányelvét. A gyűrődési zónát egy modellen mutatta be, melynek a Terra Cruiser nevet adta. Találmányának köszönhetően a kocsi “magja” keményebb anyagból készült és így kevésbé sérült meg, az utasok is könnyebben menthették meg életüket.

Szintén ő volt az, aki a Mercedes gyárt arra ösztökélte, hogy az autógyártás középpontjába a biztonságot helyezze. Barényi vezetésével kezdték el a törésteszteket, még a ’40-es években. Ezen kívül még közel 2500 találmányt, szabadalmat bocsátott cége rendelkezésére, melyeknek jelentős része egyik mai autóból sem hiányozhat. Ilyen a párnázott, puha műszerfal is, ami balesetkor jelentősen tompítja az ütést. Ennek kiegészítése volt a gömbölyített belső kialakítás, a vágott sebek elkerülése érdekében, a különböző kapcsolók, műszerek, amelyek elasztikus anyagból készültek, illetve azoknak süllyesztett elhelyezése.
Ugyancsak a belső kialakítás biztonságosságát hivatott növelni a már kis erőhatásra is letörő visszapillantó tükör, ez a megoldás az utasok fejének okozott kevesebb sérülést és a megerősített ülések, amelyek balesetkor nem szakadnak ki a helyükről. Megerősítette a zárat, hogy ütközéskor ne essenek ki az utasok.

Fejlesztései során azonban nem csak az autósokra, de a gyalogosokra is gondolt. A ’70-es években jelentek meg a Mercedes autóin az elhajló emblémák és a süllyesztett ablaktörlő lapátok is.
Felbecsülhetetlen haszonnal járó tevékenységei elismeréseként a világon egyetlen élőként 1994-ben bekerült a Detroitban található Autóipar Halhatatlanjainak Csarnokába. Még szintén életében (egyáltalán nem gyakori jelenség), utcát neveztek el róla Németországban, Sindelfingenben és Olaszországban Terrachinában Magyarországon még mindig nem.

Barényi Béla

Élete utolsó riportjában egy kérdésre, miszerint hogyan tudott ennyi mindent kitalálni, válasza valahogy így hangzott:

“EGÉSZ ÉLETEMBEN CSAK RACIONÁLISAN PRÓBÁLTAM GONDOLKODNI”
Négyesi Pál

Mentés

Megosztás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.