Farkas Jenő (1881-1963)

Farkas Jenő Galamb József asszisztenseként nemcsak a Model T kidolgozásában vállalt fontos szerepet, de a Fordson traktor és a Model A számos részlete is az ő munkája.

Farkas Káldon született népes családba; kilenc testvére volt. A család hamarosan Sárvárra költözött, ahol az apa kocsigyártóként dolgozott. Jenő ennél is magasabbra vágyott, és 1904-ben a Műegyetemen gépészmérnöki diplomát szerzett. Tanulmányait egy gazdag rokon segítette. Életrajzában azt írja, hogy a katonai szolgálat után egy budapesti cégnél helyezkedett el, amely „akkoriban többek között motorkerékpár tervezésén dolgozott”.
Az ambíciózus Farkas nem volt elégedett a helyzetével, így egyik barátjával közösen 1906-ban Amerikába utazott. Nem egyszerűen tanulmányútra ment, rátermettnek érezte magát arra, hogy önállóan autót tervezzen. „Amikor megérkeztem, felmondtam magamban, hány angol szót ismerek. 17-et, talán valamennyivel többet. De beszéltem németül is” – emlékezett vissza az ötvenes években az új földrészen reá váró nehézségekre.

Több helyen is megfordult, még a Fordnál is eltöltött két hónapot: „Megállítottak a kísérleti tervezőszoba előtt, ahol három magyar dolgozott: Balogh Károly, Galamb József és Haltenberger Gyula. Nem hallottam, pontosan miről beszéltek odabenn, de kiderült, nincs számomra hely. Így végül a rajzolószobában kötöttem ki, ahol George Dostie keze alatt készítettem részletrajzokat. Egy idő után ez a rajzolgatás, ami lényegében szolgai másolásból állt, unalmassá vált”. Végül Balogh, aki időközben a Cadillac-hez igazolt át, elcsábította Farkast is. 1907 elején azonban kisebb gazdasági válság söpört végig Amerikán, és a Cadillac dolgozóinak egy részét elbocsátották. Erre a sorsra jutott Farkas is.

Néhány próbálkozás után Galamb József, akivel folyamatosan tartotta a kapcsolatot, visszainvitálta a Ford kötelékébe. 1908 elején tért vissza, és a születőben lévő Model T körül bábáskodott: „Készítettem néhány kelléket a Model T motorblokkjához”. A levehető hengerfej, Henry zseniális ötlete nehéz gyártástechnikai feladat elé állította a mérnököket. Ez volt az első eset, hogy csavarokkal rögzített hengerfejet alkalmaztak, addig a motorok hengere és a hengerfej közös öntvényből készült (ún. Zsákhenger).

Mielőtt a Model T gyártása megkezdődött volna, Farkas ismét elhagyta a céget. Visszaemlékezéseiben azt írja, hogy „Haltenberger Gyulával nem jöttünk ki. Persze nem volt semmi nyilvános veszekedés…” Ezzel szemben a valóság kicsit másként festett. Galamb József hagyatékában fennmaradt egy feljegyzés, amely a Haltenberg és Farkas közötti lovagias párbajt (!!!) taglalja. A lényeg, hogy mindkettőjüket kirúgták.

Több évig ide-oda sodródott, végül 1913-ban visszatért a Fordhoz. Harmadszorra már sikerült gyökeret eresztenie, s harminc éven keresztül maradt egy munkahelyen. A vándorút során megházasodott. Felesége, Helen Lousie Parshall összesen négy gyermekkel ajándékozta meg. Farkas egy ideig az Edison-Ford -féle elektromos autón dolgozott, ám a projekt kudarccal végződött.

1915-ben Farkas Galamb kérésére a traktor projekten kezdett dolgozni. Mivel az első világháborúban a brit férfiak nagy részét besorozták, a nők voltak kénytelenek elvégezni a mezőgazdasági munkákat. A Ford helyi összeszerelő üzemének vezetői óriási üzleti lehetőséget láttak egy kisméretű traktorban, s felkérték az amerikai anyavállalatot, hogy segítsenek. A végeredmény a Fordson lett, amelynek háromfokozatú váltóját Farkas tervezte meg. Az első világháborút követően Farkas Henry Ford megbízásából egy csillagmotor tervezésére koncentrált. Az X-motornak nevezett szerkezetet még autóba is beépítették, ám a konstrukció életképtelensége hamar bebizonyosodott.

Farkas következő megbízása a Model T-t leváltó Model A-hoz kapcsolódott. A tengelykapcsoló, a váltó, a futómű és a fékek tökéletesítésében vett részt. Emellett hegesztett küllős kerékkel is foglalkozott. Később az európai piacra szánt Model Y egyes részleteinek kidolgozásában is segített.

A munka mellett Farkas a szórakozás terén is jeleskedett. Ford egy balesete után az egyik rajzolószobát táncteremmé alakíttatta át. Farkas és felesége sokszor részt vettek a táncmulatságokon, néha Farkas egy-egy magyar táncot is bemutatott. Farkas 1947-ben vonult nyugdíjba, és akkor családostul átköltözött Kaliforniába. 1963. február 24-én hunyt el.

Forrás: Magyarok Ford-országban … a Ford Magyarországon. Oldtimer Press, 2001

Kép forrása: Benson Ford Research Center, Henry Ford Museum

Mentés

Küldd el barátaidnak!
, ,

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük