Hartmann László (1901-1938)

0

01_hartmann

A két világháború közötti időszak legsikeresebb magyar autóversenyzője, aki sokszor a Tazio Nuvolari, Rudolf Caracciola és Hans Stuck fémjelezte mezőnyben indult tragikusan fiatalon versenybalesetben hunyt el.

Gyorsasági versenyek, hegyi futamok, túrautak, „kilométerlanszék” – az autósport hőskorában is rengeteg különféle formában rendeztek versenyeket. Ám a legnagyobb figyelem akkor is a Nagydíj-futamokat, a mai Forma 1 elődjét övezte.
1925-ben hirdette meg a FIA elődje, az AIACR (Elismert Autóklubok Nemzetközi Szövetsége) első világbajnokságot, amelybe a Francia, a Belga és az Olasz Nagydíj mellett az Indianapolis 500 is beletartozott. Itt már gyárak versenyeztek, nem egyéni pilóták. Az Alfa Romeo nyert, s ekkor egészítették ki jelvényüket egy babérkoszorúval. Azonban az ötlet nem vált be, az emelkedő költségek miatt a gyárak elpártoltak a szériától. 1928-1934 között ismét helyi rendezvényeken bizonyíthattak a pilóták. Ezek közül kiemelkedett a Mille Miglia, amely 1000 mérföld azaz 1600 kilométeres tesztnek vetette alá a pilótát és sofőrjét is.

1934-ben az AIACR ismét új szabályokkal rukkolt elő: az új előírások értelmében a motor bármekorra lehetett, de az autó tömege nem haladhatta meg a 750 kilót – sofőr, üzemanyag és olaj nélkül. Egy-egy Nagydíjat minimum 500 kilométeres távon kellett megrendezni. A hitleri Németország az autóversenyzés terén szerette volna felsőbbrendűségét bizonyítani, ezért megtámogatták a Mercedes-Benz és az Auto Union istállót is.

Az 1935-ben először kiírt Európai Bajnokságot Rudolf Caracciola nyerte Mercedes-Benzzel, miután a belga, svájci és spanyol futamokról is győztesen távozott. Caracciola 1937-ben és 1938-ban is bajnoki címet szerzett, míg az 1936-os év Bernd Rosemeyer dicsőségét hozta. A Nagydíjakat a német autók uralták, s bár Chiron és Nuvolari néha-néha elkönyvelhetett egy-egy diadalt (pl. Nuvolari az 1936-os Magyar Nagydíjon), ám az olasz és a francia autóknak meg kellett elégedniük a másfél literes “voiturette” kategóriával. Csak a második világháború állította meg a németek diadalmenetét.

Még annyit érdemes tudni, hogy 1924-1937 között egy-egy évben világszerte 19-37 Nagydíj-rendezvényre került sor. Ezek között kiemelt helyet foglaltak el a Grandes Épreuves (Nagypróba) események, a Francia, az Olasz, az Európai, a Belga, a Brit, a Spanyol, a Német, a Monaco-i és a Svájci Nagydíj, továbbá a Tourist Trophy és az Indianapolis 500.
A GP-versenyeken tehát gyári csapatok és privát résztvevők is indulhattak. Az 1930-as években több magyar versenyző is próbálkozott, ám közülük toronymagasan kiemelkedik Hartmann László.

Hartmann László édesapja gazdag festékkereskedő volt. Az ifjú Hartmann nem kapkodta el a dolgokat. Míg az aranyifjú arisztokraták már 18-20 évesen beültek egy Bugatti mögé, s nem ritkán sikeresen össze is törték az autót és/vagy magukat, Hartmann a kevésbé veszélyes bokszolással és birkózással foglalta el magát.
Ám a benzingőznek nem tudott ellenállni. Végül 27 évesen, 1928-ban a családi 4,5 literes Hupmobile túrakocsival elindult a Magyar Túraúton, illetve a Jánoshegyen, a Guggerhegyen és a Svábhegyen rendezett versenyeken. És ekkor valami megváltozhatott benne.

1929. elején benevezett a több országot átívelő Monte Carlo Rali-ra a hűséges Hupmobile-lal. Az egyik betétfutamon második helyezést ért el, s ezért tiszteletdíjat kapott. Februárban a franciaországi Grasséban rendezett hegyiversenyen a 3-5 literes kategóriában győzelmet ért el.

Ekkor kisebb szünet következett. Ám az év végén robbant a bomba: Hartmann megvásárolta Zichy Tivadar gróf Bugatti T35B versenyautóját. A 2,3 literes, nyolchengeres, kompresszoros motorral szerelt monoposto volt a 35-ös család legerősebb tagja, amellyel a kissé bohém Zichy több értékes győzelmet is aratott.
Hartmann az újonnan vásárolt Bugattival karácsony előtt állórajtos sebességi rekordot ért el. Ezzel ő lett a leggyorsabb magyar versenyző.

BugattiT35BHartmans

Zichy Tivadar gróf egykori Bugattijával

1930. elején megvásárolt egy Bugatti T37A versenyautót is – azt, hogy pontosan melyiket arról a források ellentmondanak. A 37A a 35-ös kisebb, másfél literes, négyhengeres motorral szerelt „öcsikéje” volt. Ettől kezdve Hartmann több kategóriában is rajthoz állt.

Hartmann az 1930-as évadot a Riviérán kezdte. Bugatti 37-tel győzött a grasse-i és a raphaeli körverseny sportkocsi-kategóriájában. Az évad során jól szerepelt németországi és ausztriai versenyeken. A szezonzáró svábhegyi versenyen, amely először (és egyben utoljára) az Európai Hegyibajnokság egyik futama volt kisodródott, s így nem szerzett pontot.
1932-ben Hartmann újabb Bugattit szerzett be: Hans Lewy német cigerattegyáros, s privát autóversenyző Bugatti T51-esét. A Bugatti T51, a T35 utóda volt, amelyben a 2,3 literes motor immár 160 lóerőre volt képes. Hartmann 1932-1935 között a különböző Bugattikkal számos hazai és nemzetközi versenyen aratott diadalt.

Az 1935-ös évad során azonban váltott, s egy kölcsönbe kapott Maserati 8CM-mel indult, amelyet sokan összetévesztenek a Festetics-féle Maseratival, mivel mindketőtt nemzeti színekre festették.

Hartmann a Tunéziai Nagydíjon hetedik lett, majd rajthoz állt az Avus, Eifel, Chimany és Comminges pályákon megrendezett futamokon. Utóbbin harmadik helyen futott be. Majd hazatért, s a Dobogókői Hegyiversenyen két kategóriában is első helyezést ért el. A gyóni Rekordnapon több sebesség csúcsot is beállított.
Tehetségére a Maserati gyár is felfigyelt, s 1936-ban több futamra is benevezték egy Maserati 6CM-mel. Hartmann ugyanezzel a monopostoval jelent meg az 1936-os Magyar Nagydíjon is, ahol hetedik helyen végzett. Ez utóbbi rendezvény alig egy héttel az Eifelrennen után került sorra, így az edzéseken Hartmann még a német verseny rajtszámát viselte.

100_4152a

Az 1936-os Magyar Nagydíj előtt

Az 1937-es évadra a Maserati egy korábban Tazio Nuvolari által használt 6C/34-t adott neki, amelyet Hartmann piros-fehér-zöld színekre festett. Az Avus pályán tartott Német Nagydíjon Hartmann hatodik lett – csak a sokkal jobban megtámogatott gyári pilóták tudták legyőzni. Hartmann ekkor már befutott: a Maserati több futamon is félhivatalos csapattagként szerepeltetett, s még fizetést is kapott a versenyzésért!

02february1938000

A brit Motor Sport címlapján 1938. februárban

Azonban a Mercedes-Benz és az Auto Union „Ezüst Nyilaival” szemben nem sok esélye volt, ezért a hatalmas 6C/34 mellé Hartmann beszerzett egy kisebb, másfél literes 4CM versenyautót is. Ráadásnak vett egy 2,5 literes motort is, így hegyi versenyeken is versenyképes maradt.

Hartmann 1938. május 16-án a Tripoli Nagydíjon szenvedett halálos balesetet.

Hartmann László sírja

Hartmann László sírja

(Portré: Science Museum)

Mentés

Megosztás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.