SHB

0

Schweitzer Henrik jól menő varrógép- és kerékpárkereskedő vállalkozását az 1930-as évek elején háromkerekű motoros áruszállítók és segédmotoros kerékpárok gyártásával egészítette ki. Az SHB története egészen az államosításig tartott.

Schweitzer Henrik, miskolci származású kereskedő már a millenium idején jó nevű kerékpár- és varrógépszaküzletet, -műhelyt tartott fenn Budapesten. Műhelyét az első világháború után üzemmé bővítette és sorozatban gyártotta az SH, illetve SHB emblémájú kerékpárjait, a Thököly út 49-ben. A gazdasági válság hatására visszaesett a kerékpárok iránti érdeklődés.
A harmincas évek elején a német Fichtel & Sachs cég forradalmat indított el a 74 cm3 és 98 cm3-es kis, kerékpárokra szerelhető motorjaikkal.
Ezekből az SHB is vásárolt, s az 1930-as évek elején háromkerekű áruszállító járművekbe szerelték be a nagyobb motorokat. A kisebbekkel pedig megindították a segédmotoros kerékpárok gyártását.
Később 98 cm3-es SHB-t is lehetett rendelni.
A kis SHB sík úton 30 km/h sebességre is képes volt. A motort a nyeregcső és az alsócső közé helyezték, de úgy, hogy nem feküdt a vázra. A kis tankot a kormánycső közelében a felső csőre erősítették.
1939-re a termelés évi 100 darabra futott fel, s ekkor már egy újabb üzem is működött a Jókai utcában.
A második világháború során egyre nehezebb lett az anyagbeszerzés, a motorszállítás is akadozott.
1944-ben Schweitzer Henrik elhunyt, s bár a gyár még a háború után megpróbált talpra állni, ez nem sikerült, s 1949-ben államosították.
Négyesi Pál
(Fotó forrása: www.marotimotor.hu)

SHB 100-as Sachs motor

Forrás: Machlik Pál

Mentés

Megosztás

Nincs hozzászólás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.