Közel 90 évvel ezelőtt jelent meg Magyarországon a kék-fehér propelleres márka. Azóta kisebb-nagyobb kihagyásokkal kaphatók a német cég autói és motorkerékpárjai. Összeállításunkban megpróbáljuk e kilenc évtized jellemzői pillanatait felvillantani.
A BMW hazánkban is először motorkerékpárok révén jelent meg: 1925-ben a Laurin-Klement Rt, amely leginkább a névadó cseh márkára koncentrált, már néhány reklámjában megemlítette, hogy a BMW kétkerekűit is árusítják.
A BMW autókat a Magaziner és Strausz cég próbálta meg először bevezetni a piacra. A BMW gépkocsik első hazai virágkora a harmincas évek második felére tehető. Az egyre inkább Németország felé orientálódó politikai és gazdasági környezetben nálunk is előnyt élveztek a német márkák. 1934-ben a korszak egyik legismertebb autókereskedője, Bárdi József vállalta el a képviseletet. Bárdi az Ügynök (ma Kresz Géza) utcában működtette szervizét és bemutatótermét. 1935-ben sikerült 101 db BMW gépkocsit értékesítenie. 1936-tól Majláth Mihály foglalkozott a BMW gépkocsik értékesítésével. Az államszocializmus évtizedei alatt a BMW lett az első „nyugati” autómárka, amely hivatalos képviseletet nyitott Magyarországon. A BMW története bővebben itt olvasható.

A Fortepan fényképarchívum által felfedezett “vidám görlök” negatív-sorozat egy darabja. A hölgyek BMW 319-cel pózolnak valahol Magyarországon (Forrás: Fortepan)

Valentiny Károly, a Hevesvármegyei Automobilisok Egyesületének titkára az 1930-as években oldalkocsis BMW motorkerékpárjával (Forrás: ifjabb Valentinyi Károly)

Majláth Mihály telepe 1937-ben Budapesten a Lehel tér legelején. Bár a képen a DKW autók domináltak, de ő volt a BMW autók képviselője is a második világháborúig (Forrás: Seidner Zoltán/Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár)

Az 1950-es években többen is indultak oldalkocsis BMW motorokkal versenyeken. A legismertebb versenyző Gaál Ferenc volt, ám ezen az 1956-ban készült képen Gody László látható Berta Lajossal (Forrás: Nagy László)
A BMW története bővebben itt olvasható.
Megosztás