Az 1940-es évek második felében a Vespák, Puchok és társaik gyorsan meghódították a nyugat-európai fiatalok szívét. A tervutasításos gazdaság nehezebben mozdult meg, de a Bervák, Pannik megjelenése előtt házilag már többen próbálkoztak kismotorok készítésével.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban található egy robogó, amelyet Laczkovich Miklós készített 1945-ben Szigetszentmiklóson. Motorja WM 100-es, kerekeit vitorlázórepülő-szállító, kétkerekű targoncából emelte át. A vázat és a teleszkópot saját maga tervezte és készítette.
Nagyjából hasonló időben készült Jéhn György és Csuka Árpád első motorizált rollere is. E kezdetleges alkotásokat később 50 és 100 cm3-es kismotorok követték. A Hassia nevű szerkezetekből 3-4 példány készült. Az egyikről az Autó 1949. áprilisi számában közöltek részletes lírást: a 125 cm3-es Puch motorral épített, 65 kilós kétkerekű valódi robogó volt.
1948-ban Futó Dezső OTI műszerész 100 cm3-es NSU kerékpármotorral szerelt kétkerekűt készített. Az Országos Automobilkísérleti Állomás, a mai Közlekedéstudományi Intézet elődje kipróbálta a szerkezetet, s úgy találták, hogy balesetveszélyes és gyenge.
Magántulajdonban található egy szépen restaurált, 1951-ben készült robogó. Készítője nem ismert, ráadásul elég romos állapotban került elő, éppen ezért Steszkál Sándor, a hazai gyártású járművek elkötelezett híve aprólékos munkával építette ujjá a 98 cm3-es Sachs motorral hajtott csöppséget. A karosszéria és vázelemek eredetileg használt lemezekből, csődarabokból készültek. A motor önindítása a lendkerékre szerelt személyautó önindítóból származó Bendix fogaskerékkel és fogasívvel történik. A metál hatású fényezés halpikkely őrleménnyel készült.
A robogóról a Retro Mobil 2010. évi második számában közöltek képes beszámolót .
1952-ben készült el a Cyklomobil, amelyet az Autó-Motor a „magyar rollernek” hívott. Az V. számú Autójavító három dolgozója: Bárdi István műszaki tisztviselő, Jordán Károly mérnök és Korpodean Viktor lakatos egy 125 cm3-es Csepel motorkerékpárt „öltöztettek át”. Jordán Károly a háború előtt karosszéria-tervezéssel foglalkozott, így a Cyklomobil remek vonalvezetése nem meglepő. A karosszéria súlya mindössze 22 kg volt.
A fényképért köszönet Bárdi Viktornak
1 thought on “Házi robogóépítési próbálkozások 1945-1960”