Autókiállítás 90 éve

0

84240

90 évvel ezelőtt, 1925. május 23-án nyitotta meg kapuit az első világháború utáni első önálló magyar automobilkiállítás. Az évforduló alkalmából a Fortepan fotóarchívumban elérhetővé tettünk néhány, a kiállításon készült fényképet, s most ebből közlünk egy rövid összeállítást.

A Reiman Gyula cégnek volt a kiállítás egyik legnagyobb standja. Volt itt minden: Renault, magyar gyártmányú Rába, francia Delage, brit Rolls-Royce, amerikai Oakland és Pirelli gumiabroncsok. A Rába túrakocsi előtt tábla hirdeti, hogy a felépítményt a Kölber testvérek készítették. A Kölber kocsigyárat még a XVIII. században alapították, de a motoros járművek korában nem találták a helyüket, s végül a Reiman cég vásárolta fel őket.

Összesen 84 cég állított ki – autó-, motokerékpár- és alkatrészkereskedők, továbbá a hazai járműképviselői is. Utóbbiak között autó- és motorkerékpárgyárak, illetve karosszériaépítők is szerepeltek. A jól ismert MÁG és Méray mellett a Danuvia ipari és kereskedelmi rt említhető, amely a korabeli leírás szerint „Samum motorkerékpárokkal nagy feltűnést keltett”. Ez az állítólagos siker végül mégsem realizálódott, hiszen összesen hat mintadarab készült. Hasonló sors jutott a Frohner-Pásztélyi karosszériagyártó cég „teljesen magyar gyártmányú” motorjának. A legtöbb karosszériagyártó árukapcsolás révén nem saját standot bérelt, hanem egy vagy több kereskedő standján mutatta be tudását. A Királyi Magyar Automobil Club tiszteletbeli tagja, Horthy Miklós kormányzó is meglátogatta a kiállítást. A korabeli tudósítások segítségével kövessük nyomon sétájának egy részét: „Megszemléli a remekbe készült Renalt alvázat, amelyet már a legutóbbi párisi Salon-on is megcsodált a világ automobilközönsége. Különösen felkelti figyelmét a gyönyörű Kölber karosszériával szervírozott hatalmas Rába személyautó… A Steinitz Ernő cég kiállítási helyén Steinitz Ernő cégfőnök bemutatja a legmodernebb Alfa Romeo kocsikat és a formás vonalú Diatto gépeket. A kormányzó behatóan érdeklődik a gyár teljesítőképessége iránt, s megjegyzi, hogy ez a gyár az utóbbi időben igen nagy versenyeredményeket ért el. Steinitz igazgatótól örömmel hallja az Alfa Romeo és Diatto kocsik magyarországi népszerűsödését…

Az 1920-as években két Bárdi József cég is működött Budapesten. Volt a fentebb említett Bárdi József egyéni cég a Kossuth Lajos utcában, míg a Bárdi József Automobil Rt (amely már csak nevében kötődött Bárdi Józsefhez) Angyalföldön, a Lehel utca 25 alatt üzemelt, ahol a Metropole Garage-t működtették. Ebből lett a Steyr kereskedés 1927-ben. Az árukapcsolás e képen is jól látható: a francia Berliet teherkocsi pótkocsiját Vay László készítette – így Vay László saját stand bérlése nélkül tudta magát megmutatni.

[Majd] a Metropole Garage kiállítási helyére vonul, ahol Freund Vilmos igazgató fogadja. Megszemléli a finomvonalú Itala és Berliet kocsikat, Motosacoche kerékpárokat, majd hosszasabban időzik a Schiele és Bruchsaler cég kiállítására, amely érdekes s modern autófelszerelési cikkeket állított ki. .. A Magyar Automobil Gyár Rt a következő állomás. A hatalmas kiállítási hely valóságos tárháza a remekbe készült kis- és nagytípusú Fiat automobiloknak… A sorban a Scott motorkerékpárokra kerül a sor. A Tourist Trophy győztes gép ott áll az első helyen porosan és sárosan, ahogy elhagyta a zugligeti utat. Mellette Hild Károly, a Tourist Trophy győztese. A kormányzó mosolyogva jegyzi meg: Mindketten megszenvedtek a hazáért!…

A VIII. kerület Tavaszmező utca 6 alatt működött a Hungária Automobilgyár Rt, továbbá 1923-1927 között annak leágazása a Részvénytársaság Francia Automobilok Behozatalára. Utóbbi cég képviselte a Citroen-t. Ez a képviselet egy szép love story eredményeként jött létre: Rakovszky István, akinek életéről a rakovszky.eu weboldalon olvashatnak az első világháborúban megsérült, s beleszeretett az őt ápoló nővérkébe, Strausz Katalinba. Strausz Katalin édesapjának, Antalnak jól menő fuvarozó vállalata volt, amely 1920-ban megfinanszírozta egy gépjármű-kereskedő cég létrehozását. A házaspár számára ez biztosította volna a nyugodt életet, de akkoriban lehetetlen volt gépjárműkereskedelemből megélni, ráadásul a pár viszonya is megromlott, s elváltak. Az Rt 1927-ben átadta a Citroen képviseletet egy másik cégnek, s a Hungária Automobilgyár Rt is beszűntette működését.

A Hungária Automobil Gyár Rt-ra kerül a sor. Feigl igazgatónál a Citroën gépek iránt érdeklődik az államfő, s nagy érdeklődéssel vizsgálja meg a keresztmetszetben kiállított demonstrációs kocsit. A Bárdi József cég csak Mercedes kocsit állított ki. Nekem tizennégy év ota van egy Mercedes kocsim – jegyzi meg a kormányzó, mire József főherceg mosolyogva válaszol: Én már huszonöt esztendő ot vagyok a tulajdonosa egy Mercedes-kocsinak”.

Bárdi József standja. Ő elsősorban a Mercedes-t képviselte az 1900-as évek elejétől 1927-ig

A közel két hetes rendezvény alatt 35 autót, 29 motorkerékpár és 15 traktort sikerült értékesíteni. A szaklapok ezt szédítő sikernek könyvelték el.

Róka Ármin és társa az 1920-as években képviselte a francia Chenard&Walcker teherautókat.

A Bosch képviselet standja

Mentés

Megosztás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.