Helix

Magyarországon a kitautók építése sohasem terjedt el. Azonban Csonka József és a Helix Motorsport az 1990-es években sikeres küzdelmet folytattak a hatóságokkal, amelyek eredménye több csodás Lotus7 replika lett.

A Közlekedési Főfelügyelet, mai nevén Nemzeti Közlekedési Hatóság nevét a kitautók hívei nem foglalják imába. Ami tőlünk nyugatra (vagy akár keletre) megszokott dolog, az Magyarországon egy bürokratikus szélmalomharc. Az elmúlt évtizedekben sokan próbáltak egyedi autót építeni, s a bürokratikus akadályokon elvéreztek. Van egy-két kivétel, mint pl. az Arsenal, de a kivételek tényleg csak erősítik a szabályt.

Csonka Józsefnek 1994-1999 között mégis sikerült 19 darab Lotus 7 replikát megépítenie, s forgalomba helyezni!

A történet azonban jóval korábban kezdődött. A családi legendárium szerint Csonka már ötéves korában kijelentette, hogy ő bizony saját autót fog építeni. Álmait követve kijárta a Gépjárműközlekedési Technikumot, majd ösztöndíjjal bejutott a Műszaki Egyetemre. Ott ismerkedett meg Csathó Józseffel, aki a Sigma kisautót építette. Egyetemi évei alatt Csonka megépítette első gokartját.

Csonka 1984-ben a Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatta be első lakóautóját. Az Aro alapokra épített szerkezet óriási sikert aratott. Egy évvel később, friss diplomásként megalapította a lakóautók készítésére szakosodott Helix Gmk-t. Négy év alatt kb 80-100 lakóautó készült Barkas, UAZ, Latvia és Nysa alapokra. 1988-1989 környékén már inkább Wartburg alapokra dolgoztak, de amint a vasfüggöny leomlott, az országba özönlött egy csomó levetett nyugati lakóautó, így ennek az üzletágnak vége szakadt.

Szerencsére Csathó József, az egyetemi jóbarát, aki időközben a Renault magyarországi képviseleténél helyezkedett el, megbízta a Helix műhelyt, hogy egy Renault Master alapjaira csináljanak speciális felépítményt. Egészen a ’90-es évek végéig ez maradt a Helix fő tevékenysége: buszok átalakítása.

Eközben 1992-1993 telén, amikor épp nem volt túl sok munka, Csonka szabadidejében megrajzolt egy Lotus 7 replikát. S 1994-ben el is készült az első, Opel Manta alapokra épített Helix Super Seven. Mint korábban említettem, öt év alatt összesen 19 darab állt kerekekre, s ma van olyan példány ami Németországban található, sőt egy autó még Amerikába is eljutott!!! A TotalcarTV 2007-ben tesztelt egy Helix Super Sevent. A remek adás itt megtekinthető:

Az utolsó Helix Super Seven már Calibra motoros volt, Cosworth hengerfejjel!

A Lotus Super Seven mellett 1996-1997 környékén szintén Opel alapokra készült két reklámteherautó is.

A 2000-es években a Helix műhely érdeklődése új irányba fordult. Kisvonatokat, utánfutókat készítenek. Persze Csonka szabadidejében megint új dolgokon töri a fejét: a lányainak épített terep gokartokat, s ha akad elegendő érdeklődő, akkor még a szériagyártás sem elképzelhetetlen…


Mentés

Küldd el barátaidnak!
, , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük