2014/3: A magyar Maserati

Használta egy playboy, egy ambíciózus raktáros, húsz évet töltött el egy nyaralóban, majd atomjaira szedték. Feltámadt, de csak azért, hogy egy villa ablakában kössön ki. Néhány éve ismét eltávozott hazánkból egy svájci gyűjteménybe. Új gazdája aprólékos, szeretetteljes munkával felújította, a magyar nemzeti színekre fényezte és amikor csak teheti, rajthoz áll oldtimer versenyeken. A #3015 alvázszámú Maserati 8CM története szorosan kapcsolódik Magyarországhoz


Scan10434

Gondolom, honlapunk olvasói közül is sokan olvasták a Totalcar által újraközölt cikket, amelynek eredetije 2012-ben jelent meg a Veterán Autó és Motor hasábjain. E rövid blogbejegyzésben néhány további fotóval és 1-2 sztorival szeretném kiegészíteni a cikket.

A nyitó színes fotó Akli Károly (Charles Akli) gyűjteményéből származik. Akli, a IV-es számú autójavító egyik szerelője 1956-ban emigrált Magyarországról. A nyolcvanas években látogatott haza, s ekkor találkozott Rózsa Györggyel, az Autó-Motor újságírójával. Egy rövid interjú is megjelent az Autó-Motor Magazin hasábjain. Kisebb nehézségek árán sikerült a bácsit megtalálni, aki örömmel osztotta meg emlékeit.

39414

A Fortepan archívumból származó fotó egy romániai képeket tartalmazó gyűjteményből származik. Feltételezhető, hogy ez a kép is Romániában készült, de a pontos helyszínre egyelőre még nem sikerült rábukkanni. Érdemes megnézni a képet – mindenki Festetics Ernőre figyel. Az ifjú gróf, akinek viselt dolgaival tele volt a ’30-as évek bulvársajtója, valószínűleg nem tudta, mire vállalkozik. Teniszezett, kergette a csajokat, bulizott, és kisebb autókkal belekóstolt az autóversenyzésbe. Ehhez képest ez a kompresszoros szörnyeteg elég félelmetes lehetett számára 🙂

Scan10434a

Az autó második virágkorát Széles Tibor, a IV-es számú autójavító raktárosának kezei között élte 1955-1958 között. A kép jobb szélén az autójavító másik, saját készítésű versenyautója, egy Aero-Minor motoros monoposto. Széles először ezzel próbálkozott, de nem találta elég erősnek. S ekkor került képbe az eléggé leharcolt Maserati. A kompresszort leszedték, de még így nagyon dinamikus maradt a több, mint 20 éves versenyautó.

maser_8cm_1989

Egy svéd gyűjtő 1989-ben kipróbálhatta a Maseratit. Hátulról hiányzik a még az ’50-es években leszerelt idom. Az autó ekkor még Magyarországon maradt, s csak 2007-ben „költözött” Svájcba.

Az autó történetének kibogozása több évig tartó munka eredménye volt. A források szokás szerint ellentmondóak voltak. Ám ennél is nagyobb probléma volt, hogy az 1945-1963 közti időszak autósportja mintha sosem létezett volna. Az Autó-Motorban csak néha-néha említették, a ma is köztünk élő egykori versenyzőket, szerelőket, leszármazottaikat senki nem kereste meg.

Úgyhogy az autó története kapcsán megismerkedtem a magyar autósport történetének egy eléggé elhanyagolt szeletével. Bár elég sok fotót, rajtlistát, visszaemlékezést sikerült összeszedni, még maradtak feltáratlan részletek.

S még egy pillanatra a Maseratiról. Akit az autó története bővebben is érdekel, annak ajánlom az ezzel foglalkozó könyvet.

Küldd el barátaidnak!
, ,

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük