Alma

A rendszerváltást követően többen is próbálkoztak Trabant-alapú járművek készítésével. Az Alma egyike volt a próbálkozásoknak.


Szorcsik Lajos „épületszobrász” 1990-ben Trabant alapokra készítette el Papillon nevű szabadidőautóját.
1994-ben a BNV formatervezési kiállításán bemutatta járművét, amelyre felfigyelt egy biharkeresztesi vállalkozó, Pápa Imre. Pápa megvette a Pestvidéki Gépgyár mezőtúri részlegét és belevágott az immár Alma névre keresztelt autó gyártásába.
A Napi Gazdaság így írt az Almáról: „alapját használt Trabantok képezik… A kopasz alvázat vasból készült zártszelvényekkel megerősítik, s ahol korrodált, ott behegesztett lemezekkel pótolják a hiányt… A kasztnit üvegszálas műanyag alapanyagú karosszéria-elemekkel burkolják. A műszerfal is megújul: a kilométeróra mellé a Ladákban használatos benzinszint- és hűtővíz-fokmérő kerül. A régi üléseket hazai készítésűvel váltják fel. A futó- és kormánymű, a sebességváltó és a fékrendszer a Trabantból kerül az Almába. Erőforrásként viszont Olaszországból használtan vásárolt Fiat 127-es motorok szolgálnak”.
A tesztelő szerint pocsék volt a fék, a futómű gyatra volt. A nagykereskedői ár 720,000 forint volt, ami messze-messze meghaladta a jármű valódi értékét.

Az újságok arról is cikkeztek, hogy az Alma iránt egy görög vállalkozó érdeklődik. Erről 2009-ben az Index fórumán ezt írták: „Sajnos az autó engedélyeinek megszerzése sok pénzbe került, (töréstesztek, stb) , ezért a Pápa fivéreknek nem maradt elég pénzük és mire az első szállítás kiment Görögországba, ami, ha jól emlékszem, hét darab volt, addigra a munkások, akik már több hónapja nem kapták meg a bérüket, újságíróhoz fordultak, mert azt hitték, hogy a tulaj lelép a hét kocsi árával. A cikk megjelent, ezt a bank megtudta, és egyből inkasszózta a számlára átutalt vételárat. A cég csődbe ment, az emberek az elmaradt bérük egy részét a bérgarancia alapból idővel megkapták”.
Kb. egy tucat Alma készülhetett, s néha felbukkan egy-egy darab.
További nézegetnivaló:
www.surfnonstop.com/~bandit/alma
www.totalcar.hu/magazin/szerelem/alma

 

 

Küldd el barátaidnak!
, , ,

4 thoughts on “Alma

  1. Üdv!

    Egy időben volt a Trabant-Wartburg Klub elnökénél is, én legalábbis az egyik ott jártamkor a garázsa előtt láttam állni a kocsit. Még csodálkozott is a fiú, hogy tudtam, mi az a Mathias … De elég rendesen ki volt pucolva, gyakorlatilag egy kasztni volt, a futómű, meg a 4 magnéziumkerék. Azt jó lenne megtudni Borlóy Úrtól, hogy a kerekek annó hol készültek a prototípusra. Talán egy kisebb, néhány 10 darabos szériára lenne igény Trabis-Wartburgos körökben …

  2. Kedves keepitretro!
    Az OT Expo-n találkoztunk és beszélgettünk Borlói Mátyással, az alkotóval, hamarosan publikáljuk a kreatív kisautó történetét Négyesi Pál tollából.

  3. A Mathias nevű, szintén Trabant alapú Fiat motoros autóról milyen infók vannak?
    Ha jól tudom Steszkál Sanyi birtokolja a prototipust.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük