Dongó Imre

Dongó Imre, a győri Bercsényi Miklós Közlekedési Szakközépiskola és Gimnázium tanára sportkocsi-rajongó volt. Az 1970-es évek elején elhatározta, hogy elkészíti álmai autóját.
Először vásárolt egy Wartburgot, majd elkészítette a középmotoros, hátsókerékhajtású kupé terveit, s munka után fúrt-faragott. Meglátogatta Heinz Melkus-t is, aki Drezdában éppen egy szintén Wartburg-alapú, középmotoros sportkocsi fejlesztésén dolgozott
A zártszelvényből készült vázszerkezetre darabonként hegesztette fel a kézzel formázott, egy milliméter vastagságú lemezeket, amelyeket a műhely falára ragasztott, 1:1-es méretarányú, milliméterpapírra rajzolt tervekhez hasonlított. A gitteléstől a fényezésen át a kárpitozásig mindent az ötletgazda végzett. Tíz hónap alatt készült el a fõdarabok eredete és a sportkocsis forma miatt Wartburg GT-nek keresztelt gyõri különlegesség. 1975-re készült el a jármű, de élőben nem lett annyira mutatós, mint a műhelyben.
Bár akkoriban az egyedi szerkezetekre a Közlekedésfelügyelet nagyon ritkán adott forgalmi engedélyt, Dongó Imre ötven lóerős, 800 kilós, 1160 mm magas alkotása simán levizsgázhatott.
Ám a készítő mégsem volt maradéktalanul elégedett. „Állandóan bevertem a fejem és a könyököm: nagyobbra kellett terveznem”- emlékszik vissza. Az elhatározást – mint az a fentiek alapján sejthető – hamar tett követte. Maradtak a műszaki alapok, gyorsan elkészült a bukólámpával jellegzetessé tett, pirosra fújt, méretesebb karosszéria.
Négy-öt évig járt a tanár úr Wartburg GT-jével, megfordult vele Csehszlovákiában, Ausztriában is, de aztán megvált tőle.
Ám az alkotó agy sohasem pihen: a következő ötlet egy törpeautó volt. Gyakorlott mozdulatokkal látott munkához: alváz- és vázkeretet hegesztett, MZ-motort szerelt, differenciálművet alkotott. Hamar kész lett a kétüléses mini, ám nevet nem, és a jogszabályok változása miatt forgalmi engedélyt sem kapott. A nyolcvanas évek elején vásárolta meg tőle egy édesapa a kisfiának.
Dongó Imre ma is aktív (a cikk 2005-ben íródott), nyugdíjasként hegedűket készít.
Forrás: Féjja Zsolt, Veterán Autó és Motor, http://www.origo.hu/auto/veteran/20050704valora.html?pIdx=1.

Küldd el barátaidnak!
, ,

1 thought on “Dongó Imre

  1. Áldom a sorsot hogy mindezt végigélhettem,hiszen Dongó tanár úr a győri Bercsényi szakkozepiskola oktatója volt akkoriban.
    Én 76-80 ig jártam oda,jo magam is rengeteg fotót készítettem ezen járművekről.
    Hihetetlen feltűnést keltő autókról volt szó,( persze vegyuk figyelembe az akkori utcaképet) bárhol parkoltak,pillanatok alatt tömeg képződött körülöttük.
    A Bercsényi előtti hatalmas parkoló akkoriban még kavicsos-földes volt,a GT meg ugye hátsokerék hajtású.
    A tanár úr a közelben lakott,igy napkozben is néha hazaugrott.
    Ennek persze külön forgatókönyve volt..
    Beszállás előtt mindig felnézett az iskola ablakaira,és ha ugy ítélte meg hogy elég sokan lógunk az ablakban,akkor nagy gázzal,egy helyben megpördülve indult el.
    Egy tökéletes,vékony,magas kreol fickó volt,nagyon olaszos kinézettel,hihetetlenül passzolt hozzá ez a kocsi.
    A mindenkori előadás módját,a szintén Bercsényis Sós Győző tanár úrhoz hasonlítanám; ha beszélt valamiről,nem lehetett ” elkalandozni” nem figyelni rá,maximálisan lekötötte a halgatóságát.
    Rám,…megdöbbentő a hatása,azóta sem volt ” átlagautom” mindig valami különleges rettenet áll a garázsomban..
    Köszönöm!
    Ikker János
    Bercsényi,autóforgalom 76-80.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük