Az 1950-ben alapított XI. számú Autójavító, későbbi nevén Autófer az 1970-es évektől a 2010-es évekig közepéig készített különféle gépjármű-felépítményeket Szegeden.
Az utóbbi néhány évben a szebb napokat látott Autófer tulajdonképpen megszűnt – az Ikarus-csoport felvásárolta a masszívan veszteséges vállalkozást, ahol 2022. végén már csak 13 fő dolgozott. 2014-ben még 50 főből állt a létszám, s akkor még javában folyt a felépítmények gyártása az autopro tudósítása szerint. Itt azonban most nem a cég bukásával, hanem a tevékeny időszakkal foglalkozunk.
Néhány évvel ezelőtt Berczeli Zoltántól kaptunk egy, az 1990-es években kiadott Autófer katalógust, amelyet itt átlapozhatnak:
Mivel a XI. számú Autójavító / Autófer egyértelműen a hazai karosszériagyártók közé tartozik, ezért úgy gondoltuk érdemes megpróbálni feldolgozni a történetét.
A XI. számú Autójavító 1950-ben jött létre több, mint egy tucat Szeged-környéki vállalkozás államosításával és összevonásával. Ezek: Csurgó László (Szeged); Csurgó Zoltán (Szeged), Alföldi Gépjavító és Karosszériagyár (Szeged), Derzsi József (Szeged), Klivényi László (Szeged), Pataki és társa (Szeged), Solti János (Szeged), Hajdú Autójavító Üzem (Szentes), Diós Antal (Makó, Kincses Károly (Makó), Dimák József (Orosháza), Nagy István Fiai (Orosháza), Dohányos Mihály (Békéscsaba), Tomka és Vámosi (Békéscsaba).
Az 1950-es és 1960-as években a vállalat gépjárművek javításával és alkatrészek (pl. szelepsapka) gyártásával foglalkozott. Az 1968-as új gazdasági mechanizmus bevezetésével a vállalat „mélyvízbe” került – az általuk javított járműveket kiselejtezték. „Alkatrészeket kezdtünk gyártani, részegység-felújításokra vállalkoztunk, majd fokozatosan kifejlesztettük a különböző gépjármű-felépítmény családokat” emlékezett vissza Balog Artúr igazgató egy 1987-es interjúban.
Az 1970-es évek közepén napirenden volt a munkászállító autóbuszok kérdése. A kecskeméti Mezőgép is próbálkozott ilyen jellegű járművekkel. Ugyan végül az Ikarus 211 autóbusz lett e kategória uralkodó járműve, de a XI. számú Autójavító 1976-ban bemutatott GAZ 66 alapokra épített munkásszállító autóbusza terepjáró képességének köszönhetően egész népszerű lett. 1976. végére már 188 ilyen kocsi készült, de a teljes mennyiség valószínűleg maeghaladta az 500 darabot.
A GAZ 66 alapú járműről 1976-ban ezt írta a Délmagyarország: „A 18 személyes külsejű, fűthető és nyáron hűthető kocsi felépítményének belső magassága 185 centiméter, így magas dolgozók is kényelmesen járhatnak benne. Említésre érdemes, hogy a jármű fékrendszerét kétkörösre, vagyis kétszeres biztonságúra alakították a dolgozók megóvása érdekében. A gépkocsi elkészítése két hetet igényelt az autójavító vállalat 12 tagú közösségétől”.
1979-ben kényelmesebb jármű született: „Kényelmes, fűthető, műbőr foteles, panorámaablakos munkásbuszok gyártását kezdték meg a szegedi XI. számú autójavító vállalat központi üzemében. A járműveket kiépítetlen utakra tervezték és elsősorban mezőgazdasági és erdőgazdasági üzemek használhatják, de alkalmas az olajmezők munkásainak szállítására is. Az olajbányászat részére különleges, szeizmikus műszer- és műhelykocsikat, valamint sütő-főző és zuhanyozóberendezéssel ellátott lakókocsikat is készítenek” állt a Népszabadság híradásában. Ekkor a vállalat már UAZ és IFA alvázakon dolgozott.
1985-ben az akkor már alkatrészeket is gyártó vállalat, amely külön vállalatba szervezte ki a gépjárműjavítást nevet váltott. Ettől kezdve az Autófer felirat díszelgett a gyárkapu felett.
Két évvel később gyártmányismertető katalógusuk hat kategóriában, összegen 34 féle különleges járművet tartalmozott. Balog Artúr elmondása szerint: „Az „alapgépek” többsége GAZ—66, IFA—W—50LA, STAR, UAZ—452D típus, de átalakítottunk már Csepel—D—754-es, vagy ROBUR, illetve ZIL gépkocsikat is. Ami a felépítményeket illeti, igyekszünk maximálisan alkalmazkodni megrendelőink elvárásaihoz, így készítettünk többek között terepjáró brigádszállítót, termosz- gépkocsit, műhelykocsit, mozgóboltot, filmvetítő járművet éppúgy, mint versenyautó-szállító, vagy kútvizsgáló járművet. Egyik legújabb „alkotásunk” az ÁFOR számára készített, két kútoszlopos üzemanyagkimérő utánfutó, amellyel versenyeken lehet kiszolgálni a járműveket”.
A rendszerváltás nem kímélte az Autófert sem. Évekig bizonytalan volt a vállalat helyzete. 1994-ben három magánszemély privatizálta, köztük Ferjáncz Attila autóversenyző! Ekkor a vállalat „Mitsubishi, Lada és Suzuki értékesítésével, valamint gépkocsifelépítmény-gyártással, alkatrészelőállítással és -javítással” foglalkozott. E három személy nem sokáig maradt tulajdonos – 1996-tól 2015-ig Farkas Károly egykori autószerelő, a Volán gazdasági igazgatója gondoskodott tulajdonosként a vállalat működéséről.
További fényképeket, adatokat örömmel fogadunk!