Zupka Lajos

Bár az 1928-tól évente megrendezett Concours d’Elegance autós szépségversenyek médiakedvence Nagy Géza volt, időről időre mások is kaptak egy kicsit a reflektorfényből. Így például többször feltűnt a Zupka Lajos és Fia cég, amely néha jobban, néha kevésbé jobban sikerült Mercedes-felépítményekkel hívta fel magára a figyelmet.

A Vasúttörténeti Park látogatói a cégnevet egy MÁVAG-alvázas sínautó révén ismerhetik, míg a hazai autóbusz-közlekedés kutatói leginkább az 1930-as évek végén kiírt közbeszerzési pályázatokban találkozhattak e névvel.
A cégbírósági iratokon s néhány kósza levélen kívül egy magángyűjteményben található fotóalbum nyújtotta az egyetlen támpontot. Ám a szorgos kutatónak lehet néha szerencséje is. A cégbírósági iratokból kiderült, hogy 1944-ben Zupka Lajos átadta a cég vezetését leányának, Lundmark Ragna Siegfriednénak, született Zupka Margitnak. Az internet korában egy ilyen jellegzetes név segítségével már „gyerekjáték” volt megtalálni a családot. Zupka Lajos dédunokája, Lundmark Beatrice ma olimpiai válogatott magasugró Svájcban. Ő segített a családi kapcsolatok tisztázásában. Előkerült egy 80 évvel ezelőtt újságcikk is, amely a Zupka Lajos cég előtörténetéről árult el részleteket.

A céget alapító Zupka Lajos 1852-ben született Majosházán. Édesapjánál, Zupka Andrásnál, a „helység kovácsánál” tanulta ki a kovácsmesterséget. A tanonc-inas-vándorlegény fokozatokat végigjárva 1880-ban Budapesten „szabadult fel”, azaz lett önálló mesterember. Kezdetben az Üllői úton, majd 1886-tól a Tűzoltó utca 25. számú házban működött. Kovácsiparát később kiegészítette a bognár, fényező és nyerges iparágakkal is, s ettől kezdve immár kocsigyártóként működött.
Zupka Lajos már az 1900-es évek elején belekóstolt az autókarosszériák készítésébe. Ám ezt a tevékenységet igazán az 1885-ben született ifjabb Zupka Lajos segítségével sikerült felfuttatni. Ifjabb Zupkát édesapja 1912-ben Párizsba küldte tanulmányútra, ahol a fiatalember a Louis Dupont-féle iskolában csiszolgatta tudását. Az „Academie Louis Dupont” hallgatói műszaki rajzolást tanultak, s a korszak több jeles nemzetközi karosszériaépítésze itt tanulta meg a mesterség alapjait.
1922 májusában idősebb és ifjabb Zupka részvételével bejegyezték a Zupka Lajos és Fia céget, amely továbbra is a Tűzoltó utcai házat használta telephelynek. Ekkor már a személyautó- és haszonjármű-karosszériák előállítása volt a vállalat fő profilja.

A cég méretéről sajnos nincsenek pontos információink, 1913-ban kb. 25-30 munkást regisztráltak. A cégalapító 1923-ban bekövetkezett halála után ifjabb Zupka egyedül vezette a műhelyt. Az 1930-as évek végén csatlakozott hozzá fia, az 1918-ban született legifjabb Zupka Lajos, s lánya, az 1917-ben született Zupka Margit.

A szaklapokban elvétve megjelent egy-egy reklám, illetve fénykép a Zupka Lajos cég alkotásairól, s azt is tudni lehet, hogy a Budapesti Nemzetközi Vásár előképének tekinthető Árumintavásárokon, illetve az autókiállításokon is rendszeresen kiállítottak. Az első nagyobb visszhangot kiváltó eseményre 1931-ben került sor, amikor ők készítették el Habsburg József főherceg új Mercedes-Benz kocsijának felépítményét. A szépvonalú alkotást több más Mercedes-Benz-alapú felépítmény követte.

Ezen kívül Minerva, Fiat, MÁG, Hotchkiss alvázakra is álmodtak különleges „ruhákat”. A közbeszerzési pályázatokból kiderül, hogy a budapesti autóbusz-közlekedés gerincét alkotó Mávag-Mercedes buszokból több is Zupka Lajos-féle karosszériát kapott.

A második világháború kitörését követően hadi megrendelésekből is részesült a vállalat. Ezen kívül 1940-ben a MÁVAG-gal közösen több sínautót is készítettek.

Zupka Margit és férje, Siegfried Lundmark 1945-ben svéd útlevéllel Stockholmba távoztak. Siegfried Lundmark utazó ügynök volt, aki svéd cégeket képviselt. Hobbiból operaénekesnek tanult, s a hangját képezni érkezett Magyarországra.

A Tűzoltó utcai telep viszonylag jó állapotban vészelte át Budapest ostromát, s 1945-ben a Vörös Hadsereg számára végzett javítási munkálatokkal indult újra a cég tevékenysége. Ám a megváltozott körülmények között Zupkaék egyre kevesebb munkát kaptak, s végül 1949-ben bekövetkezett az elkerülhetetlen államosítás. A Zupka Lajos és Fia cégből lett az V. számú Autójavító Nemzeti Vállalat. A családot szokás szerint teljesen kisemmizték: elvették összes házukat, minden vagyontárgyukat.
A svéd állampolgárságú, időközben Luganóban letelepedő Margit visszatért Budapestre, s 1954-ben magával vitte édesapját. Ifjabb Zupka Lajos 1970-ben hunyt el. Legifjabb Zupka Lajos 1956-ban „egy szál kabátban” menekült el Magyarországról, s ő is Luganóban élt 1998-ban bekövetkezett haláláig.
Köszönöm Beatrice és Georg Ragnar Ludwig Lundmark, Farnadi Zsolt és Burányi Gyula önzetlen segítségét. (Forrás: Veterán Autó és Motor)

Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük