Schweitzer Henrik Miskolcon kezde pályafutását, majd Budapesten ért el sikereket. Az SHB kerékpárok és motorkerékpárok története az államosításig tartott.
Schweitzer Henrik (1863-1944) 1891-ben jegyeztette be egyéni vállalkozását Miskolcon, amelyet két évvel később testvéreivel, Bernáttal és Józseffel társas vállalkozássá fejlesztett. A varrógépeket, majd kerékpárokat árusító üzletet 1903-ban költöztették Budapestre.
1907-ben Schweitzer Henrik 78000 koronáért megvásárolta a Thököly u 49 alatti házat, amely több, mint negyven éven át maradt a cég központja. Abban az időben a cég reklámjaiban feltűnt az Alfa kerékpár – de nem tisztázott, hogy árusították, vagy gyártották ezt a járművet.
B – Bernát, J – József, H-Henrik az 1907-es reklámban (Forrás: ADT)
1929-ben Schweitzer Béla vezetésével megalakult a gépjárművekhez való kiegészítőket (hóláncokat, fagyálló folyadékot stb.) forgalmazó Motor és Autókellék Rt, amely kezdetben a VI Lázár utca 7, majd a Jókai u 11 alatt működött.
1930-ban a Schweitzer Henrik cég már motorkerékpárok árusításával is foglalkozott.
Az 1936-ban megrendezett Budapesti Autókiállításon mutatkozott be az SHB Sachs-motoros áruszállítója és segédmotoros kerékpárja, amelyet – a korabeli riportok szerint – a Motor és Autókellék Rt Jókai utcai műhelyében gyártottak, de valószínűbb, hogy elsősorban a Thököly u 49 szám alatti telep lehett a fő gyártóbázis.
1937. decemberében a Honi Ipar a következő enyhén reklámízű, valószínűleg a mennyiségek esetében durván túlzó leírást adta: „A Schweitzer Henrik cég üzemében az év folyamán mintegy 10.000 db lábhajtásos kerékpár készült el, továbbá többszáz vizsgamentes, kétkerekű, segédmotorral ellátott kerékpár, úgynevezett S. H. B. Motorette. Újabban erőteljes mértékben vette fel a háromkerekű motoros árukihordók előállítását, melyek teljesítménye, a végzett kísérletek szerint, hét darab lábhajtású, háromkerekű árukihordóval egyenértékű. Ez a motoros háromkerekű 200 kg-os terheléssel 35—45 km. óránkénti sebességet ér el és fogyasztása száz kilométerre mindössze 3 liter üzemanyag”.
Bálint Sándor az Autó-Motor Veterán 1991. júniusi számában ismertette az SHB-t, s arról írt, hogy „a második világháború során egyre nehezebb lett az anyagbeszerzés, a motorszállítás is akadozott”.
A második világháború után az Schweitzer cég újrakezdte működését, s az SHB motorokat is reklámozták. A céget 1949-ben államosították.
2 thoughts on “SHB”