A magyarországi karosszériakészítők összefoglaló enciklopédiája 1899-1949.
Az autó születésének hajnalán az úttörők kétféle irányvonalat képviseltek: Karl Benz döntően kerékpár-alkatrészekből állította össze háromkerekű motorkocsiját. Gottlieb Daimler egy hintót rendelt, s abba építette bele saját motorját.
A rákövetkező évtizedekben megmaradt a gépkocsi döntően motoros hintó jellege: az autógyárak általában csak az alvázat készítették el, s külön cégek foglalkoztak a felépítmények készítésével. Ehhez kapóra jött a kocsigyártók tapasztalata. Ez a tevékenység ugyanis speciális munkanemek sorát foglalta magába. Ide tartozott a bognár, a kerékgyártó, a kovács, a nyerges, a kárpitos, a fényező és esetenként a lakatos is. A hintókészítők könnyedén ki tudták szolgálni a ló nélküli hintókkal kapcsolatos igényeket is.
Az 1920-as években a sajtolt karosszériaelemek megjelenése, majd az önhordó konstrukció térhódítása fokozatosan háttérbe szorította, majd elsorvasztotta a karosszériaépítő ipart.
Mára csupán néhány tervezőstúdió maradt hírmondónak e régmúlt, letűnt időszakból.
Magyarországon is kocsigyártók vállalkoztak először karosszériák építésére. E cégek nehéz helyzetbe kerültek, amelyet jól mutat a Kölber Testvérek Kocsigyárának 1926. üzleti évre vonatkozó jelentése: „Magyarországon – tekintélyes chassis gyárak híján – a carosseria gyártása tisztán egyes kocsik építésére kénytelen szorítkozni és így áraival képtelen felvenni a versenyt a külföldi száz- vagy ezerszámra egyazon gyárban készülő carosseriák áraival és így a fősúlyt a javítási munkálatokra kell helyeznünk”.
A karosszériák javítása és az autójavítási tevékenység sok ponton átfedte egymást, így elég sokszor nehéz eldönteni, hogy a magát „autókarosszéria”-építőnek hirdető vállalkozás vajon minden esetben készített-e önálló felépítményt.
Az 1920-as években a hazai autóbusz-közlekedés fejlődésével, illetve a teherautók iránti igény megnövekedésével olyan cégek is megjelentek a piacon (pl. Ganz, Nay&Róna, Orenstein&Koppel), amelyek korábban nem foglalkoztak közúti járművekkel.
Az 1929-es gazdasági válságot követően, s a gyári karosszériák térhódításával megfogyatkozott a karosszéria-építő cégek száma.
A második világháborúhoz kapcsolódó hadimegrendelések is csupán néhány vállalat számára biztosítottak túlélési lehetőséget.
A második világháború után az amerikai kölcsönből Magyarországra érkezett többszáz katonai teherautó és Jeep kijavítása, átalakítása révén a karosszéria-építés új erőre kapott. Ez azonban rövid életű virágzásnak bizonyult, s az 1948-1949-es államosításokkal a karosszériaépítés hazai történetének első fejezete lezárult. A második fejezet, az Ikarus-átalakításokkal foglalkozó műhelyek, illetve az egyedi gyártmányok külön tanulmányt érdemelnek.
Az alábbi, többféleképpen szűrhető táblázatból lehet szemezgetni a cégek között. Az évkörök sajnos általában hozzávetőlegesek
Cég Neve Utca Utca jellege Házszám Évkör (-tõl) Évkör (-ig) Város Kerület
Ács Ferenc Kemény Zsigmond u 4 1923 Budapest VIII
Angyal Károly Tûzoltó u 29 1927 Budapest IX
Argay József és Tsa Váci u 15 1921 Budapest V
Argay József és Tsa Gyáli u 1921 1921 Budapest IX
Arnóczky és Tsa Szigetvári u 25/a 1919 1927 Budapest VIII
Autó és Kocsigyár Tsz Gyep u 41 1920 1933 Budapest IX
Balogh Gyula Viola u 45 1927 1939 Budapest
Balogh József és Tsa (ezelõtt Haltrich, Balogh és Tsa) Stefánia u 5 1927 Budapest
Bán László Vág u 5 1925 1948 Budapest V
Bárdi József Automobil Rt Lehel u 25 1913 1924 Budapest
Beney József Tûzoltó u 38 1914 Budapest IX
Blázsei Miklós Práter u 67 1908 Budapest VIII
Bogenfürst György Fecske u 19 1924 Budapest VIII
Boross János autókarosszéria üzem Erkel u 17 1927 1937 Budapest
Bosanac Mátyás Futó u 39 1923 1928 Budapest
Corvin automobilmûvek és karosszériagyár Dobozi u 5 1924 Budapest VIII
Dávid József és Fia Vígszínház u 3 1914 Budapest
DCOR Örömvölgy u 14 1924 Budapest VIII
Dege István Dalnok u 18 1924 Budapest VI
Dege István Csanády u 3 1920 Budapest
Döme Róbert és Tsa Fóthy u 39 1920 1925 Budapest VI
Egyesült Autókarosszéria Üzem Kõbányai u 43/b 1931 1939 Budapest
Egyesült Autókarosszéria Üzem Szladek és Tsai Koszorú u 14-16 1928 1931 Budapest VIII
Elsõ Magyar Gazdasági Gépgyárt Rt Váci u 19 1927 Budapest VI
Erdõs Miklósné (Erdõs Testvérek) Jókai u 34 1927 1948 Budapest
Express-mûvek Daróczi u 1 1922 1922 Budapest I
Frohner-Pásztélyi Automobilmûvek Fáy u 9 1923 1929 Budapest VI
Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt Kõbányai u 21 1926 1939 Budapest
Gazek karosszéria üzem ld Record Karosszériaüzem
Gépjármûkereskedelmi Kft (Balogh József és Horváth Aladár) Gyep u 5 1938 1950 Budapest XIII
Glattfelder Jakab Magdolna u 4 1905 Budapest VIII
Glória Automobil és Kocsi Vállalat Kõbányai u 47 1922 1927 Budapest X
Hajnal Testvérek Kõbányai u 43/b 1911 1914 Budapest
Haltrich Frigyes Stefánia u 5 1922 1927 Budapest
Haltrich Frigyes Csángó u 22 1929 Budapest
Harmat József Liliom u 16 1937 194? Budapest IX
Hazai Autókarosszériaépítõ Szövetkezet ld Arnóczky és Társa
Henneberger Antal Madách u 15 1924 Budapest VIII
Homonnay Testvérek Szigetvári u 25/a 1927 Budapest VIII
Hruska-Perger Dévai u 20 1920 1948 Budapest VI
Jeremiás és Tsa Német u 9 1923 Budapest VIII
Kaesmann Tamás Tégla u 10 1934 Budapest II
Kiry József és Repka Béla karosszériaüzeme Dob u 94-96 1928 Budapest VII
Kozma Kocsigyár Tavaszmezõ u 8 1908 Budapest VIII
Kölber Testvérek Salétrom u 5 1780 1928 Budapest VIII
Lövész György Baross u 91 1923 1925 Budapest VIII
Ludovika autókarosszéria üzem Remete u 34 1920 1928 Budapest IX
Magyar Sándor Tûzoltó u 47 1927 Budapest
Marjai Ferenc Szigony u 10 1927 Budapest VIII
Maronyák Gyula Ferenc tér 6 1929 Budapest IX
Méray Motorkerékpárgyár Rt Zápolya u 15 1933 1936 Budapest
Metallo Gömb u 14-16 1928 Budapest VII
Metallo Forgách u 9 1931 1939 Budapest
Miklós Lajos Vaspálya u 4 1908 1950 Budapest X
Misura Mihály Óriás u 10. 1913 1913 Budapest VIII
Modern Karosszériaüzem ld Hruska-Perger
Molnár József autókarosszéria üzeme Wahrmann u 23 1937 Budapest V
Molnár Lajos Páva u 31 1923 Budapest VIII
Nagy és Böröndy Pozsonyi u 21-23 1923 Budapest V
Nagy Géza Francia u 43 1927 Budapest VII
Nagy István Soroksári u 92 1931 Budapest IX
Nagy Mihály Gát u 32 1920 1939 Budapest IX
Nagy Sebeszta Oláh Béka u 19 1923 Budapest VI
Nay és Róna Kápolna u 27-29 1905 1936 Budapest X
Neumann és Tsa Egressy u 34 1927 Budapest VII
Otthon karosszériaépítõ vállalat Bem József u 7 1923 Budapest VII
Petertsák András Remete u 24 1922 1926 Budapest
Posta jármûtelep Kõbányai u 22 1900 1914 Budapest
Record Karosszériaüzem Tüzér u 9 1924 Budapest VI
Record Karosszériaüzem Fóthi u 3/e 1924 Budapest VI
Riviera Autóvállalat (Hegyessy és Varjas)(Lipótvárosi Garageban) Váci u 26 1924 Budapest
Schächter Sándor Dugonics u 1 1927 Budapest VIII
Schillinger Gyula Üteg u 09.júl 1916 1944 Budapest VII
Schmelhaus László Fóthi u 14 1924 Budapest
Sebestyén és Társa 1931 Budapest
Sedan Autókarosszéria ld Nagy István
Taxiiparosok Szövetkezete) Veréb Imre Tûzoltó u 29 1937 Budapest IX
Terna autókarosszéria (Bartos Gyula) Damjanich u 5 1923 Budapest
Tóth és Oháry (Kõbányai Karosszéria üzem) Maglódi u 89 1923 Budapest X
Tücsök István Zsolt u 9 1927 1929 Budapest I
Uhri
Unitas Zápolya u 13 1920 1949 Budapest
Vass Testvérek Illés u 21 1926 Budapest VIII
Zápolya Karosszériaüzem (Giricz, Varjas, Gyikos) Zápolya u 23 1928 Budapest V
Zupka Antal Illés u 17 1910 1932 Budapest VIII
Zupka Lajos és Fia Tûzoltó u 25 1922 1950 Budapest IX
Bazsó József 1908 1944 Nagykanizsa
Begyik Károly Batthyány u 44 1925 Pestszentlõrinc
Fekete Vilmos 1928 1928 Szeged
Gyõri Általános Közlekedési Vállalat 1935 1940 Gyõr
Hodács János 1911 1939 Szeged
Juhász István 1930 1940 Pécs
Krupánszky György és Fiai 1887 1949 Gyöngyös
Lucz Mózes 1938 Kaposvár
Magyar királyi igazságügyi Minisztérium Fennhatósága alatt álló kocsigyártó ipariskola 1913 1935 Aszód
Magyar Waggon és Gépgyár 1910 1949 Gyõr
Neuschlosz-Lichtig 1920 1940 Albertfalva
Orenstein&Koppel Rt 1923 1949 Pestszentlõrinc
Reitter Kocsigyár 1920 1932 Vác
Riesz Henrik 1920 1940 Debrecen
Róth Géza 1884 1949 Miskolc
Vadász és Grósz kocsigyára 1910 1914 Nagyvárad
Varga Ferenc 1937 1937 Mohács
Varga Gyula 1920 1940 Pécs
Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntöde Rt 1909 1919 Arad
Wiandt László 1930 1940 Pécs
Zlehovszky György és Fiai 1925 1926 Békéscsaba