A Királyi Magyar Automobil Club 1924-1931 között brit mintára rendezte meg a motorkerékpárok számára kiírt Tourist-Trophy versenyeket, amelyekre szívesen jöttek német és osztrák vendégek is.
Bevezető
Az első világháború után újfajta versenyek jelentek meg Magyarországon. Az 1920-as években a tavaszi szezonkezdettől felbőgtek a motorok a budai hegyekben. A Svábhegy, majd a Jánoshegy, Guggerhegy (Látó-hegy) és a Hármashatárhegy zegzugos útjai ideális terepnek bizonyultak az autók és motorok számára. Akkoriban még meglehetősen gyéren lakott környékekről van szó, de az ott nyaralók így sem örültek a csendháborításnak. A korabeli szaklapok gúnyosan beszéltek az „ideges tőzsdézőkről”, akik a versenyeket akadályozzák, amit már csak azért is vicces olvasni, mert a résztvevők egyike-másika pont a tőzsdén szerezte vagyonát. A fővárosi törvényhatósági tanács is folyamatosan napirenden tartotta a versenyek ügyét. Ám végül nem a hatósági szigor, hanem az egyre gyorsabb gépek okozta biztonsági problémák, illetve az emelkedő költségek vetettek véget ezeknek a versenyeknek.
Előzmények
Bár már 1906-1908 környékén születtek tervek egy, a Jánoshegyen rendezendő motorversenyre, végül a Királyi Magyar Automobil Club az első világháború után honosította meg hazánkban is a hegyi felfutókat. Ennek első példája a svábhegyi verseny volt. Majd 1924-ben a Zugligeti út-Budakeszi út-Béla királyné és környékén összeállítottak egy 14 (később 12,5) kilométer hosszú körpályát. A minta a Man-szigeteken megrendezett Tourist Trophy volt, amelyet szintén hegyi utakon tartottak.b
Az első embert és gépet próbáló első TT futamon 21 indulóból 6 ért célba. Ez az arány később jelentősen javult, sőt megjelentek külföldi résztvevők is. Az 1929-es gazdasági válság miatt a KMAC anyagi háttere is megrendült, így 1931-ben véget ért a hazai TT története.
Útvonal
Ma már alaposan beépült és átalakult a környék.
Beszámoló
A legegyszerűbb megoldásnak az tűnt, ha a korabeli riportokat szedegetjük össze. Ehhez, ahol csak lehetett, hozzákapcsoltuk a rajtlistákat. Idővel az egyes versenyzők életéről szeretnénk részletesebben is írni.
1924
Az első magyar országúti pályaverseny
A motorkerékpár sport egy év óta rendkívül nagy fejlődésnek indult hazánkban. Ezért a Kir. Magyar Automobil Klub elérkezettnek látta az időt, hogy külföldi mintára Tourist-Trophy-nak nevezett pályaversenyt rendezzen. A Tourist-Trophy tulajdonképpen sík és emelkedő szakaszokkal tarkított országúti verseny.
A Királyi Magyar Automobil Club újonnan megalakult motorkerékpáralosztályának ragyogó erőpróbája volt ez a mérkőzés, amely úgy versenystílus, mint rendezés tekintetében bátran odaállítható Európa akármelyik versenye mellé..
Az elmúlt vasárnap tartott nemzetközi verseny a budai hegyekben kitűzött 14 kilométer körpályán folyt le, a melyet a versenyzőknek az első kategóriában tízszer, a többiekben húszszor kellett befutniok. A versenypályán végig sűrű sorokban állott a közönség, a mely mindvégig élénk figyelemmel kísérte a küzdelmet. A Szarvas-vendéglőnél lévő célnál nagyszámú előkelő közönség jelent meg Horthy Miklós kormányzóval és családjával az élén. A kormányzót a Királyi Magyar Automobil Klub nevében dr. Szelnár Aladár vezértitkár fogadta.
A verseny kitünően sikerült és a magyar motorkerékpárosok fényes győzelmével végződött, a kik három kategóriában kerültek első helyre és egyúttal az abszolút legjobb időt is elérték.
Résztvett összesen 21 versenyző, akik közül hat fejezte be a nehéz utat. Az egyes kategóriákban az eredmények a következők:
- kategória. 250 köbcentiméterig. 1. Majláth Mihály (Cotton) 2 ó. 26 p. 34 mp.
- kategória. 350 köbcentiméterig. 1. Wolfner László (AIS) 4 óra 55 perc 2 másodperc. 2. Delmár Walter (Sunbeam) 5 óra 1 perc 23 másodperc. 3. Gyurkovits Béla (Sunbeam) 5 ó. 3 p. 10 mp.
III. kategória, 500 köbcentiméterig. 1. Feledy Pál dr. (Sunbeam) 4 óra 15 perc 45 másodperc. 2. Karner Rupert (osztrák) (Sunbeam) 4 óra 30 perc 23 másodperc.
A leggyorsabb kört a később kiállt Leopold Dietl (Bécs) Zerith-géppel érte el 12 perc 8 másodperccel. A teamdijat a Sunbeam gyár Feledy-Delmár-Karner álló hármas teamja nyerte meg.
A győztesek a Királyi Magyar Automobil Klub remekművű ezüst Tourist-Trophy serlegét, továbbá arany plakettet: a helyezettek ezüst, illetve bronz plakettet nyertek. A dijakat a verseny után tartott társas-vacsora keretében osztották ki.
…
Meg kell állapítanunk, hogy egy Tourist Trophy nem egy kéj motorkerékpár túraút. Itt egy minimális sebességet már ki kell tudni futni, ha pedig az nem megy, úgy folytassuk a nyilvánosság kizárásával tovább a nyugodt tréninget. A második, hogy olyan gépekkel, melyek alig pár napja hagyták el a gyárat, befutva nincsenek, a versenyző nem ismeri őket, nem lehet egy 280 km TT-re kiállani. Ugyanez áll a nem speciális gépekre, melyeket kihozni a küzdőtérre spciális gépekkel szemben nem más, mint az illető márkának lejáratása.”
(Budapest Hírlap, 1924.05.06 és Autó 1924/10. szám)
1925
„Hosszú hetek óta folyó tréning és igazán fárasztó előkészítő munka után végre teljesen készen várja a holnapi vasárnap a benevezett, összesen 42 motorkerékpárost. A verseny legkisebb díszletét is pontosan kidolgozták, úgyhogy minden emberi számítás szerint a versenynek zavaró momentumok nélkül kell lezajlania.
… A verseny egy 14 kilométer hosszú útvonalon a következő utakon bonyolódik le:
Zugliget. Fácán. Béla király-ut, Istenhegyi-ut. Nagyszálló, Hollós út, Mátyás király út, Szép Juhászné, Villamos remiz, Zugliget.
Ezt a zárt köri a kicsiny, 175 köbcentiméter hengerűrtartalmú gépek tízszer, a nagyobbak húszszor futják be.
A verseny délelőtt 10 órakor kezdődik. A versenyzőket kettesével 10 másodpercnyi időközökben, a kategóriák sorrendjében indítják. Először a legnagyobb kategória indul. Az egyes kategóriagyőztesek befutásától számított egy óra múltán az illető kategória versenye véget ér.
Győztes az a gép, amely a legrövidebb idő alatt teszi meg az előirt utat. A győztes a Magyar Tourist-Trophy Győztese címet, egy arany plakettet és a Tourist-Trophy serleget kapja. A második és harmadik helyezettek ezüst, illetve bronz plakettet, minden versenyző pedig, ha nem is kerül a helyezettek közé, de a győztes beérkeztétől számított 30 percen belül érkezik be, részvételi plakettet kap.
(Budapesti Hírlap, 1925. május 17)
Nevezési Lista
01 | Bíró Jenő | Coventry Eagle | 980 | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) |
02 | Zamecsnik Gyula | Royal Enfield | 980 JAP | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) |
03 | Hild Károly | Scott | 596 | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) |
04 | Almássy László Ede | Scott | 596 | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) |
05 | Gaál Andor | Norton | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) | |
06 | Lipthay Antal, br | Scott | 498 | 500 kcm (Senior TT) |
08 | Ettl Antal | Scott | 498 | 500 kcm (Senior TT) |
09 | Delmár Walter | Sunbeam | 493 ohv | 500 kcm (Senior TT) |
10 | Feledy Pál | Sunbeam | 493 ohv | 500 kcm (Senior TT) |
11 | Rupert Karner | Sunbeam | 493 ohv | 500 kcm (Senior TT) |
12 | Otto Jellinek | Sunbeam | 500 kcm (Senior TT) | |
13 | König József (álnév) | Sunbeam | 492 | 500 kcm (Senior TT) |
14 | Horthy Miklós, ifj | Norton | 490 ohv | 500 kcm (Senior TT) |
15 | Horthy István, ifj | Norton | 490 ohv | 500 kcm (Senior TT) |
16 | Déván István | 500 kcm (Senior TT) | ||
19 | Csorba Emánuel, dr | Cotton | 348 | 350 kcm (Junior TT) |
20 | Wolfner László | AJS | 349 ohv | 350 kcm (Junior TT) |
21 | Deli Lajos | AJS | 350 kcm (Junior TT) | |
22 | Urbach László | AJS | 349 ohv | 350 kcm (Junior TT) |
23 | Gyurkovics Béla | AJS | 349 ohv | 350 kcm (Junior TT) |
24 | Schmidt Béla | AJS | 350 kcm (Junior TT) | |
25 | Szilner József | Méray | Blackburne 348 ohv | 350 kcm (Junior TT) |
26 | Dieroli Ágoston | 350 kcm (Junior TT) | ||
27 | Otto Putz | Sunbeam | 347 ohv | 350 kcm (Junior TT) |
28 | Paull József | 350 kcm (Junior TT) | ||
30 | Franz Gall | New Imperial | JAP 344 | 350 kcm (Junior TT) |
31 | Balázs László | Puch | 250 kcm (Lightweight TT) | |
32 | Hugo Höbl, Graz | New Imperial | 250 kcm (Lightweight TT) | |
35 | Kaszala Károly | Francis-Barnett | 172 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
36 | Méray-Horváth Lóránd | Méray | Blackburne 173 ohv | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
37 | Kreybig Lajos | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) | ||
38 | Aussim Károly | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) | ||
39 | Méray-Horváth Endre | Méray | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) | |
40 | Wein Levente | Méray | Villiers | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
41 | Delmár Tódor | Excelsior | Villiers 172 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
42 | Schmidt Gyula, dr | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) | ||
44 | Bier Ágost | Puch | 122 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
30/a | Karl Quidenus | New Imperial | JAP 344 | 350 kcm (Junior TT) |
„A Királyi Magyar Automobil Club jubiláris esztendeje ragyogóan kezdődött. Lezajlott a II. Magyar Tourist Trophy, a motorkerékpár derby, melyről megállapíthatjuk, hogy még szebb volt és még jobban sikerült, mint az első. Minden kedvezett. Szép volt az idő, a nevezések és indulók száma meghaladta a multévinek kétszeresét, a várt küzdelmek megismétlődtek és a várt sikert betetőzte, hogy a húsz kört ismét magyar versenyző fejezte be elsőként, valamint a magyar ipar elsőként vonult be a Tourist Trophy győzteseinek névsorába.
Közel 100,000-re tehető a néző seregének száma, mely a tizennégy kilométer hosszú útvonalat a verseny délelőttjén ellepte. ..
Pontban 10 órakor érkezett meg a versenyre nagybányai Horthy Miklós kormányzó. A Himnuszt a versenyzők már gépeiknél állva hallgatták végig levett versenysisakkal és mikor a startot jelző mozsárlövés eldördült az izgalom a tetőpontra hágott. Harminckilenc tulkomprimált motor gyúlt be másodpercek alatt.
…
Az idei verseny nagyon nehéz volt. Nagy volt a meleg, nagy volt a por, több volt a versenyző, többet kellet előzni. Ennek tulajdonítható, hogy már az első öt körben tizenkét versenyző adta fel a versenyt.
…
A versenyt tíz versenyző fejezte be, akik a következő sorrendben értek a célhoz:
1 Delmár Walter (493 ohv Sunbeam): 4:12:16
- Rupert Karner (493 ohv Sunbeam): 4:16:12
- Putz Ottó (347 ohv Sunbeam): 4:35:52
- Hild Király (596 Scott): 4:39:44
- Almássy László (596 Scott): 4:40:01
- ifj Horthy István (490 ohv Norton): 4:43:32
- Gyurkovich Béla (349 AJS ohv): 4:44:50
- Karl Quidenus (344 New Imperial): 4:45:28
- báró Lipthay Antal (498 Scott): 4:51:15
- dr Csorba Emánuel (348 Cotton): 5:10:26
Ami még érdekes:
Ulta-Lightweight Tourist Trophy:
Távolság: 10 kör, 140 kilométeren
Győztes: Méray Horváth Lóránd (173 Méray Blackburne ohv): 2:30:57.
(Auto, 1925/11. szám)
1926
Az utóbbi időben igen népszerűtlenné vált motorkerékpársportunknak a jövő vasárnap lesz legkimagaslóbb eseménye: a Tourist Trophy. Ilyenkor a magyar közönség elfeledi motorosaink minden bűnét, és immár évek óta nagy tömegekben özönlik ki a budavidéki hegyek közé, hogy kedvenceinek örvendjen és győzelmükért drukkoljon.
A verseny feltételei és útiránya nagyjából a tavalyival azonos. A hivatalos tréning a napokban már meg is kezdődik. Említésre méltó, hogy bármily mértékben is fejlődik nálunk a – motorkerékpársport, a versenyzők túlnyomó része ugyanazokból rekrutálódik, mint tavaly. Uj gárda igen nehezen alakul ki, pedig a vasár- és ünnepnaponkénti csoportos kirándulások, motoros turistáskodások sikerei azt bizonyítják, hogy a legfiatalabb nemzedékben is kiváló erők bontakoznak ki. Kár, hogy a vállalkozási kedv hiányzik belőlük. Azzal, hogy hors concours még hozzá a tréning idő alatt a TT útvonalát befutják, a verseny erkölcsi sikerét nem emelik, mert mint minden verseny, úgy különösen a TT csak akkor érdekes és tanulságos, ha abban nagy mezőny indul. Ez hat buzditólag és serkentően s ennek hatása alatt támadnak uj aktív erők, nyamelyek hivatva lesznek színeinket nemzetközi vonatkozásban is megtartani.
Lehet, hogy ennek a húzódozásnak az oka az elismert nagyságokkal való küzdelem kilátástalan volta. Ennek az illetékes tényezőiknek utána kellene járniok, s ha a feltevést igazoltnak találják, akkor kellene a kezdőknek, illetve nyeretleneknek, egy külön Tourist-Trophy-t rendezni. Ez fejlesztené a versengés szellemét és módot adna arra is, hogy a virtuskodók ne legforgalmasabb útvonalainkon, hanem a nemes mérkőzések porondján mutatnák be bravuroskodásaikat. A kezdők és haladók ilyetén kategorizálása még minden sportágban célszerűnek bizonyult.
(Budapest, 1926.05.09)
1 | Hajós Imre, dr | Scott | 600 | |
3 | Robert Jellinek | Sunbeam | 500 kcm | |
4 | Rupert Karner | Sunbeam | 500 kcm | |
5 | Feledy Pál | Sunbeam | 500 kcm | |
6 | Urbach László | AJS | 500 kcm | |
8 | Dénes Imre | Norton | 500 kcm | |
9 | Kovács Sándor | Ariel | 500 kcm | |
11 | Otto Putz | Sunbeam | 350 kcm | |
12 | Wolfner László | Sunbeam | 350 kcm | |
14 | Kübek József | FP | 350 kcm | |
15 | Szilner József | Méray | 350 kcm | |
16 | Blaskovich Péter | Royal Enfield | 350 kcm | |
17 | Dragos Jenő | Méray | 350 kcm | |
18 | Gaál Andor | Terrot | 350 kcm | |
19 | Radanovits Gyula | Nova | 350 kcm | |
20 | Paull József | Royal Enfield | 350 kcm | |
22 | Hild Károly | Nova | 250 cm3 | |
23 | Méray-Horváth Lóránd | Méray | 250 cm3 | |
24 | Bauer József | Ariel | 250 cm3 | |
25 | Stanzel Gyula | Rex Acme | 250 cm3 | |
26 | Gyurkovits Béla | Méray | 175 cm3 | |
27 | Puch János | Puch | 175 cm3 | |
28 | Pápai István | Puch | 175 cm3 | |
29 | Vicenty László | Sun | 175 cm3 |
„A Királyi Magyar Automobil Club szakszerű és példás rendezésével tegnap zajlott le a Zugligetben a harmadik motorkerékpárverseny. A tavalyihoz képest kisebb számú közönség előtt bonyolították le a 14 km.-es útvonalon a versenyt, aminek oka talán abban keresendő, hogy a közönség nagyrésze az utóbbi időben bizonyos ellenszenvvel van a motorkerékpárok iránt, s ezt ilyen mkódon kivánja éreztetni.
Egyébként a verseny sportszempontból sem közelítette meg az eddigieket, amit az elért átlagos eredmények is mutatnak. Különösebb eredményt csak Feledy Pál dr. ért el, aki 11 perc és 55 másodperccel új körrekordot teremtett.
Érdekes, hogy a mindössze csak húsz induló közül csupán öten futották be az előírt távolságot. A két bécsi matador, Rupert Karner és Robert Jellinek defektus miatt már a negyedik kör után feladták a küzdelmet és így néhány kategóriában nem is lehetett szó versenyről, ami szinte nagyban csökkentette az izgalmakra mindig éhes nézők érdeklődését.
A magyarok általában szépen állották meg helyüket. Jól futott Balázs, aki sajnos, a 18-ik kör után volt kénytelen géphiba miuti kiállni, továbbá Gyurkovits, Pápai és Bauer, valamint Kübek József egy új magyar gépen. Sok elismerésben volt része Hajós Imre dr. és a bécsi Ottó Putz-nak.
A díjkiosztás az esti bankett keretében volt. amikor is Belitska Sándor lengyel követünk, Szelnár Aladár dr. és Nagy Gyula dr. hangoztatták a magyar győzelmek fontosságát.
A verseny részletes eredményei a k övetkezők:
Ultralightweight Trophy (10 kör 140 km.) győztes Pápai István (Puch) 2 óra 50 perc 55.6 mp.
Sigweith Trophy: Bauer Józsefet 13 kör után győztesnek minősítette a zsűri, miután Held és Méray motordefekt miatt feladták a versenyt.
Junior kategória győztese Ottó Putz (Sunbeam) 4 óra 46 p. 44.4 mp, második Kübek József (Frohner— Pásztélyi) 20 kör 280 kilométer.
Senior Tourist Trophy, győztes Feledy Pál dr. (Sunbeam) 4 óra 12 p. 5.1 mp. (20 kör 280 km .). Indultak még Karner, Jellinek, Urbach, Dénes, Kovács.
Unlimited kategória győztese vitéz ifj. Horthy Miklós ismeretes balesete miatt Hajós Imre dr. (Scott) 4 óra 38 p. 33.6 mp. (20 kör. 280 km .).
A győztesek az ezüst Tourist Trophy serlegét nyerték és a klub arany plakettjét. A második helyezettek a serleg kicsinyített mását és plakettet kaptak.
(Budapesti Hírlap, 1926.05.18)
Bővebb olvasnivaló és további fényképek:
1927
„A rossz utak miatt az idén másfél kilométerrel rövidebbre szabott, s így csak 12.5 km. hosszú útvonalon holnap, vasárnap délelőtt tiz órakor áll sorompóba a magyar motorkerékpársport képviselőinek elitje, hogy megmérkőzzék azzal a néhány kiváló képességű külföldivel, akik a magyar serlegért valószínűleg késhegyre menő harcra készülnek.
Az útvonal, mint már egyszer említettük, a zugligeti Szarvas-vendéglő előtti térről indul ki s folytatódik a Fácán mellett el a Béla király- és Vilma-utra, majd a Mátyás király és Tündérhegyi-uton át a Szép Juhásznéhoz, ahonnan a Budakeszi-uton át ismét a start helyéhez. Ennek az útnak igen erős emelkedései, zegzugos éles kanyarodói a versenyzőket nehéz feladatok elé állítják, s így előreláthatóan rendkívül érdekes mérkőzésre lehetünk elkészülve. Ha az idő csak kicsit is kedvez, ott lesz Budapest egész motorsportvilága s mindenki, aki csak a nagy, szédületes sebességeknek hive.
A benevezettek nagy száma, a jelentkezők kiváló klasszisa pompás sportélvezetre nyújt kilátást. „
(Budapesti Hírlap, 1927.05.15)
01 | Kovách Andor | Nova | Blackburne 696 | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) |
02 | Bezsilla Nándor, dr | New Imperial | JAP 680 | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) |
03 | Farkas Andor (álnév) | Douglas | 60 | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) |
04 | Paull József | Norton | 588 | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) |
05 | Bauer József | Norton | 588 | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) |
06 | Pick Aladár | Scott | 506 | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) |
07 | Kaszala Károly | Triumph | 600 | 500 kcm-en felüli gépek (Unlimited TT) – nem indult el |
08 | Urbach László | AJS | 499 | 500 kcm (Senior TT) – nem indult el |
09 | Kováts János | Ariel | 497 | 500 kcm (Senior TT) |
10 | Eöry László | Dunelt | 500 | 500 kcm (Senior TT) |
11 | Kovách Sándor | Ariel | 497 | 500 kcm (Senior TT) |
12 | Wellisch Pál | Ariel | 497 | 500 kcm (Senior TT) |
13 | Rupert Karner | DSH | JAP 497 | 500 kcm (Senior TT) – nem indult el |
14 | H.W. Collier | Matchless | 495 | 500 kcm (Senior TT) |
15 |
|
Sunbeam | 492 | 500 kcm (Senior TT) |
16 | Balázs László | Sunbeam | 492 | 500 kcm (Senior TT) |
17 | Deli Lajos | Sunbeam | 492 | 500 kcm (Senior TT) |
18 | Feledy Pál | Norton | 490 | 500 kcm (Senior TT) |
19 | Székely János | Ariel | 497 | 500 kcm (Senior TT) – nem indult el |
20 | ? | HRD | 488 | 500 kcm (Senior TT) – nem indult el |
21 | Thumsirn Ottó | Ardie | JAP 498 | 500 kcm (Senior TT) |
22 | Zamecsnik Gyula | New Gerard | 409 | 500 kcm (Senior TT) – nem indult el |
23 | Blaskovich Péter | Enfield | JAP 344 | 350 kcm (Junior TT) – nem indult el |
24 | Szilner József | Chater Lea | 348 | 350 kcm (Junior TT) |
25 | Hummel Endre | Velocette | 348 | 350 kcm (Junior TT) |
26 | Horthy István, ifj | Nova | Blackburne 348 | 350 kcm (Junior TT) |
27 | Urbach László | AJS | 349 | 350 kcm (Junior TT) |
28 | Meggyesy Zoltán | Raleigh | 348 | 350 kcm (Junior TT) |
30 | Haczek Anita | BSA | 348 | 350 kcm (Junior TT) |
31 | Zamecsnik Gyula | New Gerard | Blackburne 346 | 350 kcm (Junior TT) |
32 | Szász Károly | AJS | 349 | 350 kcm (Junior TT) |
33 | Grozdits Antal | Sunbeam | 346 | 350 kcm (Junior TT) |
34 | Putz Ottó | Sunbeam | 346 | 350 kcm (Junior TT) |
35 | Sabrnák Ottó | Zenith | JAP 344 | 350 kcm (Junior TT) |
36 | Jeney László | FN | 344 | 350 kcm (Junior TT) |
37 | Zamecsnik Tivadar | Enfield | JAP 344 | 350 kcm (Junior TT) |
38 | Kiss Béla | James | 342 | 350 kcm (Junior TT) |
39 | Stanzel Szilárd | Rex Acme | Blackburne 348 | 350 kcm (Junior TT) – nem indult el |
40 | Adorján Zsigmond | Cotton | Blackburne 248 | 250 kcm (Lightweight TT) |
41 | Joó Gyula | Moto Guzzi | 247 | 250 kcm (Lightweight TT) |
42 | Hild Károly | Nova | JAP 245 | 250 kcm (Lightweight TT) |
43 | Stanzel Gyula | Rex Acme | Blackburne 245 | 250 kcm (Lightweight TT) |
44 | Wéber Oszkár | Méray | JAP 245 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
45 | Puch János | Puch | 174 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
46 | Stanzel Szilárd | Puch | 174 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
47 | Schüller László | Nova | Blackburne 174 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
48 | Baumgarten László | Sun | Villiers 174 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
49 | Zboray Ferenc | Puch | 174 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
50 | Pajor Imre | Puch | 174 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
51 | Zsótér Bertalan, dr | Méray | Blackburne 174 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
52 |
|
DSH | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) – nem indult el | |
53 | Vicenty László | Sun | Villiers 174 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
54 | Erdélyi Ferenc | Méray | Villiers 171 | 175 kcm (Ultra-Lightweight TT) |
Touríst Trophy izgalmak nélkül.
A motorkerékpársport hívei nem panaszkodhatnak, mert mint mindig, úgy most is ragyogóan szép idő uralkodott. A zugligeti starthelyhez már a kora reggeli órákban igen szép számú közönség vonult ki, de mégsem annyi, mint például a múlt évben. Ez az érdeklődés megcsappanásának kétségbevonhatatlan bizonyítéka, s valószínűen annak az ellenérzésnek tulajdonítható, amely az utóbbi években egyes fegyelmezetlen motorozók túlkapásai miatt a közönségben felgyülemlett.
A népszerűség visszaszerzése nehezebb feladat lesz, mint annak elvesztése volt.
Természetesen jóval tíz óra előtt künn volt a Királyi Magyar Automobil Club egész vezetősége, az élen Andrássy Sándor gróf elnökkel és Szelnár Aladár dr. vezértitkárral. Ott voltak Bláthy Ottó Titusz, Belitska Sándor varsói magyar követ, Pallavicini György őrgróf, Déghy Ödön dr., Kienast Ferenc svájci főkonzul, Haltenberger Samu, Szabó Lajos miniszteri tanácsos, id. Krisztinkovich Béla, Nagy Gyula dr. szakosztályi elnök, Schmidt Gyula dr. és sokan mások.
A pontban tiz órakor kezdődött verseny már az első körök után csalódást okozott s igen sokan, akik elsősorban a szenzációs izgalmakra érkeztek, csalódottan el is távoztak. Legkiválóbb matadoraink, akikre a magyar motorkerékpársport mindig oly büszkeséggel tekintett, sorra lemaradtak. Még soha annyi defektus nem érte a gépeket, mint tegnap. Az indult negyvennégy gép közül tizenkilenc (!) be sem fejezte az előirt túrát, s még Urbach László is csak úgy biztosította helyezését, hogy egy kilométeren át maga tolta be gépét a célvonalba. Pedig végül is a közönség már csak az ő győzelmében bizakodott, mert mindössze csak négy és fél perccel volt a végig vezető német Thumshirn mögött. A végzet azonban az ő gépét is utolérte, mert az utolsó körben történt bukásnál megsérült.
Lemaradtak összes favoritjaink: Feledy György dr., Wolfner András báró, Balázs László, ifj. Horthy István, de abba kellett hagyniok a küzdelmet az angol Collier-nek, az osztrák Putz Ottónak és igen sok elsőrangú versenyzőnek.
Érdeklődés csak az egyedüli női vezető, az osztrák Hutzek Anita iránt mutatkozott, aki azonban kategóriájának jó klasszisú versenyzői ellen nem érvényesülhetett. Egyszer el is bukott, de nagy gyakorlottságát bizonyítva, alig néhány percnyi időveszteséggel folytatta útját.
A gyenge átlagteljesítménynél jobbat csak kevesen produkáltak. Igen jóknak bizonyultak a 175 cm3-es kategóriában Puch János (Puch-gépen), a 250 cm3-esben Hild Károly (250 Nova-Jap), a 350 cm3- ben Urbach László (350 AIS), az 500 cinkben Ottó Thumshirn (500 Ardie Jap) és Bezsilla Nándor dr., akinek szép szereplése 680-as New-Imperial-Jap gépén meglepetést keltett.
A verseny eredményei egyébként a következők voltak:
A 175 cm3-es kategóriában.
Győztes: Puch János (Puch) 2 ó. 8 p. 59.73 mp. 2. Zsótér Bertalan dr. (Méray) 2 ó. 13 p. 16.77 mp. 3. Pajor Imre (Puch) 2. 5. 15 p. 22.4 mp.
Végig futottak: Vicenty László (Sun—Villiers) 2 ó. 18 p. 40.18 mp. Erdélyi Ferenc (Méray—Villiers) 2 ó. 47 p. 56.95 mp. Baumgarten László (Sun—Villiers) 2 ó. 49 p. 23.47 mp. Schuller László (Nova—Blackb.) 2 6. 52 p. 56.35 mp.
Kiállottak: Zbóray Ferenc (Puch) és Stanzell Szilárd (Puch).
A 250 cm3-es kategóriában.
Győztes: Hild Károly (Nova—JAP) 3. ó. 10 p. 40.83 mp. 2. Joó Gyula (Moto—Guzzi) 3 ó.
15 p. 9 mp.
Kiállottak: Adorján Zsigmond (Cotton-Blackb.), Slanzell Gyula (Rex—Acme—Blackb.) és Wéber Oszkár (Méray—JAP).
A 350 cm3-es kategóriában.
Győztes óvás alatt!
Győztes: Urbach László (AJS) 3 ó. 56 p. 24.26 mp. 2. Zamecsnik Tivadar (Royal-Enfield JAP) 4 ó. 1 p. 22.25 mp. 3. Hűmmel (Velocctte) 4 ó. 2 p. 33 mp.
Végig futottak: Kiss Béla (James) 4 6. 9 p. 8.05 mp. Meggyessy Zoltán (Raleigh) 4 6. 9 p. 16.72 mp. Halzek Anita (BSA) 4 6. 53 p. és Zamecsnik Gyula (New Gerrard—Blackb.)
Kiállítottak: Szilner József (Chater Lea), Horthy István (Nova—Blackb.), Szász Károly (AJS), Putz Ottó (Sunbeam), Sabrnák Ottó (Zenith—JAP) és Jeney László (F. N.)
Az 500 cm3-es kategóriában.
Győztes: Ottó Thamshirn (Ardie—JAP) 3 6. 36 p. 49.19 mp.
Végig futottak: Deli Lajos (Sunbeam) 4 ó. 13 p. 40.86 mp. Kovács János (Ariel) 4 6. 21 p. 59.49 mp. Kovács Sándor (Ariel) 4 ó. 27 p. 15.18 mp. Székely János (Ariel) és Eöry László (Dunelt).
Kiáltottak: Wellisch Pál (Ariel), H. W. Collier (Matchless), Balázs László (Sunbeam) és Feledy Pál dr. (Norton).
Az 500 cm3-en felüli kategóriában.
Győztes óvás alatti
Győztes: Bezsilla Nándor dr. (677 New Imperial—JAP) 4 ó. 33 p. 2.23 mp. 2. Kovács Andor (750 Nova—Blackb.)
Végig futott: Pick Imre (532 Soott).
Kiáltottak: Wotfner László (600 Douglas), Paull József (588 Norton), Bauer József (508 Ariel).
A rendezés kifogástalan volt, a starteri tisztséget pedig Jakab Tivadar ny. százados szokott pedantériájával töltötte be.
Reméljük, hogy versenyzőink az elmúlt vasárnap eseményeiből okulnak. A gépek hetvenöt százalékának defektusa nem lehet csupán a gépek szerkezetében rejlő hiba. Kissé több gond és figyelem s az abszolút győzelem magyar névhez fűződött volna, a Tourist Trophy-serleg pedig nem vándorol a külföldre.
(Budapesti Hírlap, 1927.05.17)
Bővebb olvasnivaló és további fényképek:
1928
A Királyi Magyar Automobil Clubnak ma nagy napja van. Délelőtt tíz órakor kezdődik nemzetközi nyílt motorkerékpár versenye, amely három részből áll: mégpedig egy országúti, egy gyorsasági és egy körversenyből. Az immár ötödik magyar Tourist-Trophy startját Zugligetben, a Szarvas megállónál rendezték be. Az útvonal iránya: Zugligeti út, Fácán, Béla Király út, Vilma út, Mátyás király út, Tündérhegyi út, Szép Juhászné, Budakeszi út, villamos kocsiszín, Szarvas. Egy kör hossza körülbelül 125 km, a legnagyobb magasságkülönbség pedig körülbelül 340 m. A versenyő motorkerékpárokat öt osztályba sorozták, s mint igen ügyes újítást, elrendelték, hogy a résztvevők a kotelező védősisakon az egyes kategóriákat jelentő sisakhuzatokat tartoznak viselni:
így 175 cm3-ig (6 .) kék
175— 250 cm3-ig (A ) zöld,
250—350 cm3-ig (B ) rózsaszín,
350—500 cm3-ig (C ) vörös és
500 cm3 fele tt (D ) fehér sisakot.
A versenyzők vasárnap reggel fel tízig jelentkeznek a főstarternál s tőle kapják meg a startsorrendet és a még szükséges utasításokat.
A kötelekkel elzárt starthelyről az egyes osztályok csoportosan, egyszerre indíttatnak egy-egy perces időközökben. A segédstarter az indulásra sorra kerülő motorkerékpárokat egy-egy gépenkint kisorsolt startnégyszögre állítja. Innen a start járó motorral, helyből a fő starter jelére akként történik. Hogy a főstarter az indítózászlóval az osztálycsoportra mutat, a zászlót felemeli és lecsapja. Ez a startjel. Érdekes, hogy az a versenyző, aki tavaly osztálygyőztes volt, ha ugyanabban a kategóriában indul, sorsolás nélkül kerül az osztály élére.
Az előírt körpályát a hatodik osztály tízszer, az A -osztály 15-szor, a B, C, D-osztályok huszszor futják végig. Verseny közben javítás, alkatrészek cseréje csakis a gépen levő anyagokkal és alkatrészekkel, minden idegen segítség igénybevétele nélkül lehetséges. A verseny alatt a motorkerékpár más módon nem mozgatható, mint saját motorikus ereje, a vezető izomereje és természetes hatások által, mint például a nehézségi gyorsulás.
A startvonal egyszersmind a verseny célvonala is. A menetidő a célszalagon való áthaladásig tart.
Győztes vagy helyezett csak az lehet, aki a versenyt az osztálya számára megállapított és előírt standardidőn belül futja le. Ezek a következők:
- osztály: 2 óra 45 perc
- osztály: 3 óra 45 perc
- osztály: 4 óra 30 perc
C osztály: 4 óra 10 perc
- osztály: 4 óra 20 perc
…
Mivel a motorsportversenyek iránt az utóbbi időkben a közönség részéről rendkivul nagy érdeklődes nyilvánult meg, természetesen a KMAC vezetősége az útvonal mentén minden szükséges intézkedést megtett a verseny zavartalan lefolyása érdekében. Ennek ellenére e helyen is szükségesnek tartjuk figyelmeztetni a közönséget, hogy saját jól felfogott érdekében is sportszerűen viselkedjék s a verseny tartama alatt még csak meg se kísértse az úttest másik oldalára való átjutást, mert ezzel életét teheti kockára”.
(Budapesti Hírlap, 1928. május 20).
01 Rostás István Douglas 598 Unlimited TT 500 kcm-en felül
02 Horthy István, ifj. Méray 598 JAP Unlimited TT 500 kcm-en felül
03 Tima-Horváth István Super X 737 Unlimited TT 500 kcm-en felül
04 Wellisch Sándor Ariel 557 sv Unlimited TT 500 kcm-en felül
05 Molnár Ferenc J. Ariel 557 sv Unlimited TT 500 kcm-en felül
06 Heincz Károly H.K. 551 Unlimited TT 500 kcm-en felül
7 Feledy Pál, dr. Norton 490 Szenior TT 500 kcm-ig
08 Gal Karl BMW Szenior TT 500 kcm-ig
09 Wéber Oszkár Méray 496 JAP Szenior TT 500 kcm-ig
10 Herber Williem Collier Matchless Szenior TT 500 kcm-ig
11 Stelser Josef BMW Szenior TT 500 kcm-ig
12 Deli Lajos Zenith Szenior TT 500 kcm-ig
14 Bauer József Ariel Szenior TT 500 kcm-ig
15 Wolfner László Sunbeam Szenior TT 500 kcm-ig
16 Dragos Jenő Rudge Whitworth Szenior TT 500 kcm-ig
17 Kovács Sándor Ariel Szenior TT 500 kcm-ig
18 Komlóssy Béla Gillet Szenior TT 500 kcm-ig
19 Petrákovits Gyula Gillet Szenior TT 500 kcm-ig
20 Balázs Lászó Sunbeam Szenior TT 500 kcm-ig
21 Nagy István BSA Szenior TT 500 kcm-ig
22 Kálmán József BSA Szenior TT 500 kcm-ig
23 Urbach László AJS Junior TT 350 kcm-ig
24 Bökch László Sunbeam Junior TT 350 kcm-ig
25 Hild Károly Raleigh Junior TT 350 kcm-ig
26 Bagdy Imre Terrot Junior TT 350 kcm-ig
27 Rupert Karner DSH 348 Mag Junior TT 350 kcm-ig
28 Meggyessy Zoltán Velocette Junior TT 350 kcm-ig
29 Szilner József Chater Lea Junior TT 350 kcm-ig
30 Zsótér Bertalan Méray 346 JAP Junior TT 350 kcm-ig
31 Szilágyi Gyula Chater Lea Junior TT 350 kcm-ig
32 Krizsanovits László Raleight Junior TT 350 kcm-ig
33 Steuerer Rudolf Velocette Junior TT 350 kcm-ig
34 Hummel Endre Velocette Junior TT 350 kcm-ig
35 Rózsa Ignác AJS Junior TT 350 kcm-ig
36 Sabrnák Oszkár Velocette Junior TT 350 kcm-ig
37 Zamecsnik Tivadar Enfield Junior TT 350 kcm-ig
38 Kovács János Velocette Junior TT 350 kcm-ig
39 Pesti János Velocette Junior TT 350 kcm-ig
40 Asztalos Ferenc Velocette Junior TT 350 kcm-ig
41 Zamecsnik Gyula Motosacoche Junior TT 350 kcm-ig
42 Winckler Hans DKW Lightweight TT 250 cm3-ig
43 Szentgyörgyi László NSU 249 Lightweight TT 250 cm3-ig
44 Erdélyi Ferenc Méray 249 Blackbune Lightweight TT 250 cm3-ig
45 Burghardt István P.M. Panther Lightweight TT 250 cm3-ig
46 Pápai István Radco Lightweight TT 250 cm3-ig
47 Blaskovich Ernő Guzzi Lightweight TT 250 cm3-ig
48 Szász Károly AJS Lightweight TT 250 cm3-ig
49 Puch János Puch Ultralightweight TT 175 cm3-ig
50 Kiss Béla James 172 Ultralightweight TT 175 cm3-ig
51 Pajor Imre Puch 174 cm3 Ultralightweight TT 175 cm3-ig
52 Martinek Ferenc Rex Acme 171 Ultralightweight TT 175 cm3-ig
53 Erdey Gyula Rex Acme 171 Ultralightweight TT 175 cm3-ig
54 Lukavecz Ferenc Rex Acme 171 Ultralightweight TT 175 cm3-ig
55 Friedrich Kurt DKW 174 cm3 Ultralightweight TT 175 cm3-ig
76 Weber Oszkár Méray 500 cm3-ig
„Verőfényes nyári reggel köszöntötte a magyar Tourist Trophy verseny napját. Már kilenc óra tájban kint volt mindenki, megindult a lázas munka a depók felállítására, a főnézőtéren rend, időmérő torony, hatalmas körjelző és eredményhirdető tábla. Külön sajtóemelvény… Csupán az eredményhirdetéssel volt baj, és bár a verseny délelőtt tízkor kezdődött, féltizenkettőig nem tűzték ki az eredménytáblákat. 47 versenyző állott starthoz.
A magyaroknak ez alkalommal igen heves küzdelmet kellett folytatniok a legkiválóbb külföldi bajnokokkal, s ha ennek ellenére csak egy győzelem siklott ki a mieink kezeből s három első dijat is meg tudtunk tartani, ez a magyar motorkerékpár-sport mindenképpen elismerésre méltó fejlődésének és nemzetközi mértéket megütő magas színvonalának tulajdonítható. Különösen büszkék lehetünk Balázs Lászlóra, aki Sunbeam-gépén rekordidő alatt futott s olyan önfeláldozásról és kitartásról tett tanubizonyságot, amelyért méltán megilleti a „nap hőse” elnevezés.
Sajnalatos azonban az a sok baleset, aminőhoz hasonló nagy számban bukások az eddigi Tourist Trophykon eddig alig fordult elő. Puch, Urbach, Wolfner, Hűd, Gall (kétszer is), sőt az abszolut győztes Balázs is sorra buknak, szóval a legjobbak és legkiválóbbak, ami egymagában is eléggé bizonyitja, hogy itt nem a versenyzők tudása, tapasztalata, sem pedig a gépek minősége, hanem csakis az utak alkalmatlan voltában kell az előfordult kisebb-nagyobb szerencsétlensegek okát keresnünk. Különösen súlyosnak bizonyult a motorkerékpár-vezetők egyik legkiválóbbjának, az osztrák Karner-nek zuhanása, aki jóval száz kilométeren felüli sebességgel száguldva, villatörés következtében hatalmas ívben fordult le hirtelen sebességet vesztett gépéről.
[Karner néhány nappal később belehalt sérüléseibe. Emléktáblájáról ITT és ITT olvashat]
6 osztaly 175 cm3, 10 kör. 1. Friedrich Kurt (ADAC) DKW gépen, idő 2 óra 0 p. 49.77 mp. Az eredmény osztályrekord
A osztály 250 ccm.-ig 15 kör. Osztálygyőztes Burghardt Istvan (BSE) Panther gépen, idő 3:06:48.15. Osztalyrekord,
- osztály 350 ccm.-ig 20 kör. Osztálygyőztes. Zamecsnik Tivadar Royal Enfield gépen, idő 3:53:04.81. Osztályrekord
- osztály 500 ccm.-ig 20 kor. Osztálygyőztes: Balázs László (KMAC) Sunbeam.gépen, idő 3:31:14.28. Nyerte a TT-serleget, aranyplakettet és babérkoszorút. Osztályrekord, a nap legjobb ideje.
- osztály 500 ccm.-en felül 20 kör. Helyezett nincs, minthogy standard időn belül egyik induló sem fejezte be a versenyt. A legjobb kört futotta ifj. Horthy István Méray-gépen, idő 11 perc 00.53 mp az első körben.
(Nemzeti Sport, 1928. május 21 és Budapesti Hírlap, 1928. május 22)
Bővebb olvasnivaló és további fényképek
1929
„Nemcsak szakkörökben, hanem a motorsport laikus barátai között is páratlan nagy az érdeklődés a vasárnapi T. T. verseny iránt, ami főleg annak tudható be, hogy a verseny minden egyes kategóriájában a külföld jeles képviselői veszik fel a küzdelmet a legjobb hazai versenyzők ellen. Angol, belga, német, osztrák és olasz motorosok neveztek az idei T. T. versenyre s már valamennyien itt is vannak Budapesten. A szombati tréningnapot teljesen elmosta a zuhogó eső s épen ezért a nedves, csúszós pályán nem is lehet rekord- teljesitményt várni a versenyzőktől, pedig a pénteki tréning-idők alapján valamennyi csoportban esedékes volt a rekordjavitás. A verseny pontosan 10 órakor kezdődik”
(Pesti Hírlap, 1929.május 5)
1 Kurt Friedrich DKW 175 cm3-ig
2 Balogh Miklós AKD 175 cm3-ig
3 Rostás István AKD 175 cm3-ig
4 Kupsza Gábor AKD 175 cm3-ig
5 Kiss Béla James Villiers 175 cm3-ig
6 Zsótér Bertalan, dr Méray Blackburne 175 cm3-ig
21 Deli Lajos Radco 250 cm3-ig
22 Erdélyi Ferenc Méray 250 cm3-ig
23 Mario Ghersi Moto Guzzi 250 cm3-ig
24 Pajor Imre AJS 250 cm3-ig
25 Arthur Geiss DKW 250 cm3-ig
26 Bauer József Ariel 250 cm3-ig
27 Hummel Endre OK Supreme 250 cm3-ig
28 F.L. Taylor (GB) OK Supreme 250 cm3-ig
29 Hild Károly OK Supreme 250 cm3-ig
41 Zamecsnik Tivadar Motosacoche 350 cm3-ig
42 Münz Árpád Humber 350 cm3-ig
43 Urbach László AJS 350 cm3-ig
44 G.E. Himing (GB) Zenith JAP 350 cm3-ig
45 Rudi Ecker (D) Standard MAG 350 cm3-ig
46 Sabrnák Oszkár Velocette 350 cm3-ig
47 Sabrnák Ottó Velocette 350 cm3-ig
48 Meggyessy Zoltán Velocette 350 cm3-ig
49 Kovács János Velocette 350 cm3-ig
50 Michael Gayer (A) Méray JAP 350 cm3-ig
51 Szilner József Chater Lea 350 cm3-ig
52 Palkovics János Calthorpe 350 cm3-ig
53 Klemenis F. Géza Calthorpe 350 cm3-ig
61 Balázs László Sunbeam 500 cm3-ig
62 Burghardt István PM Panther 500 cm3-ig
63 Leonard Hardy (B) FN 500 cm3-ig
64 Leon Pondant (B) FN 500 cm3-ig
65 Josef Gmelch (D) DKW 500 cm3-ig
66 Josef Klein (D) DKW 500 cm3-ig
67 Steurer Rudolf BMW 500 cm3-ig
68 „Oilter” (álnév) Moto Guzzi 500 cm3-ig
69 Bátya János FN 500 cm3-ig
70 Feledy Pál, dr Sunbeam 500 cm3-ig
71 H.W. Collier Matchless 500 cm3-ig
72 Kozma Endre Matchless 500 cm3-ig
73 Hóra Nándor Rudge 500 cm3-ig
74 Karl Gall (A) Standard 500 cm3-ig
75 Komlóssy Béla Sarolea 500 cm3-ig
Ami után évek óta annyira vágyodtunk, íme beteljesedett — a motorkerékpárok Tourist Trophy versenye végre nálunk is komolyan nemzetközi jellegű volt, s a legkiválóbb olasz, angol, belga, német es osztrák matadorokat láthattuk vendégül. Amily örömteljes jelenségnek tekinthető ez idegenforgalmi szempontból, éppen olyan szomorúságot keltő a magyar és külföldi erők összemérésének eredménye. A bajnoki címet mind a négy kategóriában a külföldiek vitték el, sőt egyes kategóriákban a magyarok még csak helyezéshez sem jutottak, s ahol szóhoz jutottak, ott is bizony csak gyenge idővel. E tekintben csupán a Méray-gép szereplése nyújt vigasztalást, amely 350 cm3-es kategóriában csak két perc öt másodperccel ért el az első helyezettnél kedvezőtlenebb eredményt.
A második vigasztaló mozzanat Meggyessy Zoltánnak köszönhető, aki Velocette-gépén a 350 cm3-es kategóriában a nap leggyorsabb körét futotta 10 perc 10 mp. alatt. Három kategóriában a német versenyzők győztek a kiváló teljesítményükkel nagy feltűnést keltő DKW-motorokon, egy kategóriában pedig az angolok Zenith-Jap-motoron. Győzelmeik főlényesek voltak, s arra mutatnak, hogy a magyar versenyzőknek meg ugyancsak sok munkát kell végezniök, amíg nyomukba jutnak.
Az útvonal a szombati esőzés folytán eleinte rendkívül csúszós volt, s csak később szikkadt fel a sár. Valóban a csodával határos, hogy nem történt semmiféle komolyabb baleset. Ha azonban valamelyik géppel baj történt volna, úgy annak következményei kiszámíthatatlanok, mert a legalább is húszezer főre becsülhető közönség néhol az útvonalat majdnem teljesen elzárta, úgyhogy a versenyző a tümegek sorfala kozott alig tudott áttörni. A közönségnek ez a teljesen sportszerűtlen viselkedése, az abszolút fegyelemhez szokott külföldiekben nem kelthetett valami jó benyomast.
Ezért és az út helyenként rossz voltáért az eredmények sem voltak valami kiválóak s az átlagon alul maradtak.
A részletes eredmények a következők:
175 kcm.-ig: 1. Friedrich Kurt (DKW) 2 ó. 17 p. 43 mp. 2. Kupsza Gabor (AKD) 2 ó. 42 p. 38 mp. 3. Kiss Béla (James) 3 o. 11 p. 14 mp.
250 kcm.-ig: 1. Geiss A. (DKW) 2 ó. 54 p. 10 mp. 2. Hild Károly (OK Supreme) 2 ó. 54 p. 28 mp. 3. Hummel Endre (OK) 3 o. 00 p. 58 mp.
350 kcm.-ig: 1. Heiming G. E. (Zenith-Jap) 3 ó. 52 p. 19 mp. 2. Gayer M. (Méray) 3 o. 54 p. 24 mp. 3. Meggyessy Zoltán (Velocette) 4 ó. 10 p. 59 mp.
500 kcm.-ig: 1. Klein J. (DKW) 3 ó. 46 p. 03 mp. Ez volt a nap legjobb ideje.
(Budapesti Hírlap, 1929. május 7)
1930
02 Weyres Paul Harley Davidson Szenior TT 500 kcm-ig
03 Bauer József Norton Szenior TT 500 kcm-ig
04 Wéber Oszkár Méray Szenior TT 500 kcm-ig
06 Magyar Sándor Ariel Szenior TT 500 kcm-ig
07 Winckler Hans DKW Szenior TT 500 kcm-ig
08 Klein Josef DKW Szenior TT 500 kcm-ig
09 Hóra Nándor, ifj. Rudge Szenior TT 500 kcm-ig
10 Meggyessy Zoltán BMW Szenior TT 500 kcm-ig
11 Deli Lajos Radco Szenior TT 500 kcm-ig
20 Kesjár János Chater Lea Junior TT 350 kcm-ig
21 Davenport L.H. AJS Junior TT 350 kcm-ig
22 Valentinyi Károly Chater Lea Junior TT 350 kcm-ig
23 Kremm József Velocette Junior TT 350 kcm-ig
24 Bajcsi József Chater Lea Junior TT 350 kcm-ig
25 Fejér Domokos, ifj. AJS Junior TT 350 kcm-ig
28 Torelli Paul Motosacoche Junior TT 350 kcm-ig
29 Seffer Ferenc Sunbeam Junior TT 350 kcm-ig
30 Sabrnák Oszkár Velocette Junior TT 350 kcm-ig
31 Kovács János Calthorpe Junior TT 350 kcm-ig
32 Vincze Pál Rex Acme Junior TT 350 kcm-ig
33 Puhony Nándor Calthorpe Junior TT 350 kcm-ig
34 Zamecsnik Tivadar Motosacoche Junior TT 350 kcm-ig
35 Kiss László Standard Junior TT 350 kcm-ig
36 Melichar Willy Sunbeam Junior TT 350 kcm-ig
41 Bekecs Sándor Méray Lightweight TT 250 cm3-ig
42 Pártos Károly Radco Lightweight TT 250 cm3-ig
43 Zsótér Bertalan Méray Lightweight TT 250 cm3-ig
44 Kiss László Puch Lightweight TT 250 cm3-ig
46 Nott György DKW Lightweight TT 250 cm3-ig
47 Erdélyi Ferenc DKW Lightweight TT 250 cm3-ig
50 Rátky Ede DKW Ultralightweight TT 175 cm3-ig
51 Pálinkás Győző Méray Ultralightweight TT 175 cm3-ig
52 Mese Gyula DKW Ultralightweight TT 175 cm3-ig
53 Lukavecz Ferenc Francis-Barnett Ultralightweight TT 175 cm3-ig
54 Zbóray Ferenc DKW Ultralightweight TT 175 cm3-ig
55 Komlóssy Béla Monet-Goyon Ultralightweight TT 175 cm3-ig
A legjelentősebb magyar motorkerékpárversenyt, a Tourist Trophyt vasárnap hetedízben bonyolították le az európai T. T. pályáknak talán legnehezebbikén, a zugligeti pályán. Ezúttal is pompás nemzetközi mezőny
állt a starthoz, úgy, hogy ez ezrekremenő közönség sportélvezete előre is biztosítva volt.
Amit ígért a verseny, be is tartotta: a leggyorsabb tempójú küzdelem volt az összes eddigi versenyek között. Ehhez a tényhez a versenyzők kiváló klasszisán kívül kétségtelenül hozzájárult az a tény, hogy a zugligeti út legnagyobb része pompás állapotban volt és így 120—130 kilométeres sebességekre adott alkalmat, amilyenekre tavaly a hepe-hupás talajon gondolni sem lehetett. A magyar versenyzők gárdája nagy tehetségeket mutatott be a tegnapi versenyen. Lukavetz a 175-ös kategória győztese, a remek versenyt futó Meggyessy, a tehetséges kecskeméti Masa Gyula és Hóra oly kvalitásokkal rendelkeznek, hogy abban az esetben, ha valóban elsőrendű speciálgépet adnak alájuk, bármely konkurrenciában helytállhatnak.
A verseny a 31 versenyző együttes startjával kezdődött. A csoportból csakhamar kivált Winkler, Klein és Meggyessy, akik erős tempóban vezették a mezőnyt. Meggyessy körről-körre javította pozícióját, míg a nyolcadik körben sikerült az élre kerülnie. Hatalmas küzdelem fejlődött ki Meggyessy és Klein között, amelybe később Winkler is beleszólt. Sajnos a verseny befejezése előtt három körrel Meggyessy motorjával baj történt, s ettől kezdődően folytonosan gépe hibáival küzdött, s végül a harmadik helyre szorult Winkler mögött, aki az utolsó körökben Kleint is legyőzte. A 250-es kategóriában a magyar Erdélyi és Zsotér tüntették ki magukat pompás menéseikkel, míg a 350-es kategóriában az angol Davenport nagy biztonsággal győzött az osztrák Melichár előtt. A verseny részletes eredménye a következő:
- 175 kcm.-ig (Táv: 12 kör, cca km.) : Eddigi legjobb eredmény 1928-ban Friedrich Kurt (DKW) 2 6. 49 p. 77 mp. 1. Lukavetz Ferenc (Francis Bamett) 2 ó. 20 p. 25.5 mp. 2. Massa Gyula (DKW) 2 ó. 22 p. 58 mp.
- 250 kcm.-ig (Táv: 17 kör, cca 215 km.) Eddigi legjobb eredmény 1929-ben Artur Geiss (DKW) 2 ó 54 p. 10 mp. 1. Erdélyi Ferenc (DKW) 3 ó 29 p. 15.60 mp. 30.6. Leggyorsabb kör: Zsótér Bertalan 11 p. 14 mp.
- 350 kcm.-ig (Táv: 12 kör, cca km:. 1. Davenport L. H. (AJS) 3 óra 30 perc 50.48 mp. Osztály-rekord
- 500 kcm.-ig (Táv: 20 kör, cca 250 km.): Eddigi legjobb eredmény 1928-ban Balázs László
(Sunbeam) 3 ó. 31 p. 14 mp. 1. H. Winkler (DKW) 3 ó 25 p. 06 mp. 2. Josef Klein (DKW)
3 ó. 25 p. 49 mp. 3. Meggyesy Zoltán (BMW) 3 ó. 45 p. 29 mp. Leggyorsabb kör: H. Winkler
9 p. 28.15 mp.
1931
A Királyi Magyar Automobil Club vasárnap délelőtt [május 17-én] rendezte a Svábhegy oldalában a VII. Magyar Tourist Trophy-t. A közönség tízezrei övezték a mintegy 12,5 kilométeres útvonalat, amely zárt kört alkotott. A versenyt négy kategóriában futották, de az összes gépeket egyszerre indították. A 175 cm3-s kategriában öt, a 250 cm3-es kategóriában tíz, a 350 cm3-es kategóriában 10 és az 500 cm-es kategóriában 6 gép indult. A külföldi színek ezúttal gyengébben voltak képviselve.
A 175-ös gépek az útvonalat 12-szer, a 250-esek 17-szer, a 350-es es 500-as gépek pedig 20-szor tettek meg. Verseny közben a gépek javítását, alkatrészek cseréjét kizáróan a gépen vitt anyaggal egyedül végezhette a versenyző. Üzemanyagot csak a Zugligeti-úton, a Szarvas-tér előtti egyenes baloldalán felállított „deponál” pótolhatta a versenyző.
Minden kategóriában nagy küzdelem volt. Az abszolút helyezésért izgalmas küzdelmet vívott a verseny első felében Zamecsnik (350 cm3-es Velocette) és Komlósy (500 cm3-es Rudge). A 11. körben Komlósy gépének sebességváltója meglazult és fokozatosan visszaesett, helyét azonban Kozma foglalta el, aki egy ideig nagy harcot vívott Zamecsnikkel, majd körről-körre valamivel növelve előnyét, biztosan győzött.
Eredmények
175 cm3-es kategoriaban (12 kör, 150 km.), győztes Zboray Ferenc (BSE) DKW 2 óra, 25 p. 54.62 mp.
350 ecm-es kategoria (17 kör, 215 km.), győztes Kiss Lászlo (HAC) Puch 3 ó. 06 p, 36.47 mp. (Uj osztályrekord.)
350 ccm-es kategoria (20 kör, .250 km.) győztes Zamecsnik Tivadar (TTC) Velocette 3 ó. 24 p. 03.47 mp. Uj osztályrekord.
500 ccm-es kategoria (20 kör, 250 km.) győztes: Kozma Endre (BBTE) AJS 3 óra. 20 p. 22.98 mp. Uj osztály es útvonal rekord”. (Budapesti Hírlap, 1931. május 19) Ez volt az első Tourist Trophy 1925. óta, amelyen az összes kategóriákban magyarok győztek.
1932
„A TTC rendezi az idei Tourist-Trophyt. A TTC vezetősége elhatározta, hogy vállalkozik az idei Tourist Trophy megrendezésére, ha arra megfelelő pályát talál, mert az eddigi pálya, a Budakeszi út, életveszélyes útszakaszai miatt, erre alkalmatlan” (Budapesti Hírlap, 1932. április 10)
“Sporteseményekben az 1932. év mögötte marad az előző éveknek” (Jelentés a KMAC 1932. évi működéséről).
A fényképek és az adatok forrása: Arcanum, Hungaricana, Országos Széchenyi Könyvtár, Holló Krisztina, a Zsótér-család, Farnadi Zsolt.