Rába autóbuszok

(Ez a bejegyzés a hazai autóbuszvállalkozókról szóló összeállítás része)

A Magyar Waggon és Gépgyár az 1920-as évek közepén bekövetkező autóbusz-bummot a Praga-liszensz alapján gyártott L típussal, és annak továbbfejlesztett LHO nevű változatával fogadta. Az L 1926-1927-ben, az LHO 1927-1928-ban készült. A legnagyobb tételt a Budapesti Autóbusz-közlekedési Rt és a Posta vásárolta, de vidéki autóbusz-vállalkozók is rendeltek.

Uhry-karosszériás Rába L Nagykanizsáról
Rába LHo, amely Győr és Tét között közlekedett
Forrás: TCH Tárnoki Művészeti Egylet
A győri Star Garage 1191-1192 és 1193 motorszámú 30 személyes Lho autóbuszai (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)
1927. májusában a Magyar Waggon és Gépgyár leszállította az 1196 és 1198 motorszámú LHo buszokat a Debreceni Helyivasút Rt részére (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)
Rába LHo, amely valahol vidéken közlekedett

1928-tól a Magyar Waggon és Gépgyár Austro-Fiat liszensz alapján könnyebb és Krupp liszensz alapján nehezebb teherautó- és autóbuszalvázakat készített.

Rába-Krupp autóbusz Pécsett
Rába O3N, 1935 körül. Forrás: Varga Csaba
A Győri Általános Közlekedési Vállalat Rába-Krupp O3N autóbusza (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)
A Győri Általános Közlekedési Vállalat 50 személyes Rába-Krupp O5N autóbusza (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

1935-ben a katonai célokra kifejlesztett Rába Austro-Fiat AFi civil változata a Rába Super nevet kapta. Később, 1937-ben megjelent a párja, a nagyobb,3,5 tonnás Special.

Szalay Sándor autóbusza
Forrás: Győr-Sopron-Moson megyei levéltár.
Rába Super3 autóbusz 1947-ben (Rába fotótár)
Az utolsó Rába Speciál autóbusz újkorában, ma megtekinthető Rába Technológiai Centrum kiállítótermében (Rába fotótár)
Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük