A Jászság legnagyobb formátumú autóbusz-vállalkozója volt Strompf Pál (1876-1952). Strompf Pál Csetneken született, s 16 éves korától a maga útját járta. 1901-ben Berlinben szerzett gépészmérnöki diplomát, majd helyi fegyver és autógyárakban szerzett gyakorlatot. Hazatérése után a Magyar Ruggyantaárugyárban helyezkedett el. Az első világháború után néhány évig a Weiss Manfréd konszernnél töltött be főmérnöki pozíciót.
1926-ban már nagykátai lakosként Jászberényben alapította meg autóbusz-vállalatát.
-
- Útvonalai közül néhány:
- Nagykáta – Szentkáta
- Jászberény – Heves
- Felsőszentgyörgy – Szentmártonkáta
- Jákóhalma – Jászapáti
- Jánoshida – Alsószentgyörgy
- Nagykáta – Budapest (1935-től
A személyszállításon kívül postajáratokat üzemeltetett. 1930-ban 5 jármű tartozott a flottába: 2 Renault (B 48-528 és B 48-566), 1 Fiat, 1 Ford és 1 Latil.
![](https://magyarjarmu.hu/wp-content/uploads/2020/08/strompf_busz-1024x626.jpg)
1932-ben új, nagyobb telephelyre költözött a Serház utcában, ahol garázst és műhelyt is kialakított. 1935-től már saját maga építette a buszok felépítményét. Ekkor már 22 dolgozója volt. 1937-1939 között saját költségén egy mentőautót is üzemeltetett. A második világháborúban se állította le üzemét. Ekkor állománya: 2 Rába-Krupp busz, 2 MÁVAG-Mercedes 28 személyes busz, 1 Rába Super, 2 lengyelektől átvett 31 ülőhelyes Chevrolet, 1 nyitott vezetőfülkés Mercedes, 1 Opel Kapitan alapú társaskocsi.
![](https://magyarjarmu.hu/wp-content/uploads/2020/08/strompf_busz3.jpg)
![](https://magyarjarmu.hu/wp-content/uploads/2020/08/strompf_busz4.jpg)
1943-ban új „buszházat”, várótermet épített.
![](https://magyarjarmu.hu/wp-content/uploads/2020/08/strompf_busz5-1024x747.jpg)
A háború után is tovább folytatta működését, egészen az 1948-as államosításig.
Forrás: Kiss Erika
- Distance Instructions