Strompf Pál

A Jászság legnagyobb formátumú autóbusz-vállalkozója volt Strompf Pál (1876-1952). Strompf Pál Csetneken született, s 16 éves korától a maga útját járta. 1901-ben Berlinben szerzett gépészmérnöki diplomát, majd helyi fegyver és autógyárakban szerzett gyakorlatot. Hazatérése után a Magyar Ruggyantaárugyárban helyezkedett el. Az első világháború után néhány évig a Weiss Manfréd konszernnél töltött be főmérnöki pozíciót.

1926-ban már nagykátai lakosként Jászberényben alapította meg autóbusz-vállalatát.

    • Útvonalai közül néhány:

 

  • Nagykáta – Szentkáta
  • Jászberény – Heves
  • Felsőszentgyörgy – Szentmártonkáta
  • Jákóhalma – Jászapáti
  • Jánoshida – Alsószentgyörgy
  • Nagykáta – Budapest (1935-től

A személyszállításon kívül postajáratokat üzemeltetett. 1930-ban 5 jármű tartozott a flottába: 2 Renault (B 48-528 és B 48-566), 1 Fiat, 1 Ford és 1 Latil.

Renault társasgépkocsi

1932-ben új, nagyobb telephelyre költözött a Serház utcában, ahol garázst és műhelyt is kialakított. 1935-től már saját maga építette a buszok felépítményét. Ekkor már 22 dolgozója volt. 1937-1939 között saját költségén egy mentőautót is üzemeltetett. A második világháborúban se állította le üzemét. Ekkor állománya: 2 Rába-Krupp busz, 2 MÁVAG-Mercedes 28 személyes busz, 1 Rába Super, 2 lengyelektől átvett 31 ülőhelyes Chevrolet, 1 nyitott vezetőfülkés Mercedes, 1 Opel Kapitan alapú társaskocsi.

A Serház utcai telephely az 1940-es években
Rába-Krupp busz tankol Strompf saját benzinkútjánál kb 1941-ben

1943-ban új „buszházat”, várótermet épített.

Menetrend a második világháború idejéből

A háború után is tovább folytatta működését, egészen az 1948-as államosításig.

Forrás: Kiss Erika

2020. október 7. szerda 07:27
  • Distance Instructions
Label
Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük