90 évvel ezelőtt, 1925. május 23-án nyitotta meg kapuit az első világháború utáni első önálló magyar automobilkiállítás. Az évforduló alkalmából a Fortepan fotóarchívumban elérhetővé tettünk néhány, a kiállításon készült fényképet, s most ebből közlünk egy rövid összeállítást.
Összesen 84 cég állított ki – autó-, motokerékpár- és alkatrészkereskedők, továbbá a hazai járműképviselői is. Utóbbiak között autó- és motorkerékpárgyárak, illetve karosszériaépítők is szerepeltek. A jól ismert MÁG és Méray mellett a Danuvia ipari és kereskedelmi rt említhető, amely a korabeli leírás szerint „Samum motorkerékpárokkal nagy feltűnést keltett”. Ez az állítólagos siker végül mégsem realizálódott, hiszen összesen hat mintadarab készült. Hasonló sors jutott a Frohner-Pásztélyi karosszériagyártó cég „teljesen magyar gyártmányú” motorjának. A legtöbb karosszériagyártó árukapcsolás révén nem saját standot bérelt, hanem egy vagy több kereskedő standján mutatta be tudását. A Királyi Magyar Automobil Club tiszteletbeli tagja, Horthy Miklós kormányzó is meglátogatta a kiállítást. A korabeli tudósítások segítségével kövessük nyomon sétájának egy részét: „Megszemléli a remekbe készült Renalt alvázat, amelyet már a legutóbbi párisi Salon-on is megcsodált a világ automobilközönsége. Különösen felkelti figyelmét a gyönyörű Kölber karosszériával szervírozott hatalmas Rába személyautó… A Steinitz Ernő cég kiállítási helyén Steinitz Ernő cégfőnök bemutatja a legmodernebb Alfa Romeo kocsikat és a formás vonalú Diatto gépeket. A kormányzó behatóan érdeklődik a gyár teljesítőképessége iránt, s megjegyzi, hogy ez a gyár az utóbbi időben igen nagy versenyeredményeket ért el. Steinitz igazgatótól örömmel hallja az Alfa Romeo és Diatto kocsik magyarországi népszerűsödését…
[Majd] a Metropole Garage kiállítási helyére vonul, ahol Freund Vilmos igazgató fogadja. Megszemléli a finomvonalú Itala és Berliet kocsikat, Motosacoche kerékpárokat, majd hosszasabban időzik a Schiele és Bruchsaler cég kiállítására, amely érdekes s modern autófelszerelési cikkeket állított ki. .. A Magyar Automobil Gyár Rt a következő állomás. A hatalmas kiállítási hely valóságos tárháza a remekbe készült kis- és nagytípusú Fiat automobiloknak… A sorban a Scott motorkerékpárokra kerül a sor. A Tourist Trophy győztes gép ott áll az első helyen porosan és sárosan, ahogy elhagyta a zugligeti utat. Mellette Hild Károly, a Tourist Trophy győztese. A kormányzó mosolyogva jegyzi meg: Mindketten megszenvedtek a hazáért!…
A Hungária Automobil Gyár Rt-ra kerül a sor. Feigl igazgatónál a Citroën gépek iránt érdeklődik az államfő, s nagy érdeklődéssel vizsgálja meg a keresztmetszetben kiállított demonstrációs kocsit. A Bárdi József cég csak Mercedes kocsit állított ki. Nekem tizennégy év ota van egy Mercedes kocsim – jegyzi meg a kormányzó, mire József főherceg mosolyogva válaszol: Én már huszonöt esztendő ot vagyok a tulajdonosa egy Mercedes-kocsinak”.
A közel két hetes rendezvény alatt 35 autót, 29 motorkerékpár és 15 traktort sikerült értékesíteni. A szaklapok ezt szédítő sikernek könyvelték el.