Benzinkutak Magyarországon

1


Az üzemanyagtöltő állomások képes története 1920-1975

A belsőégésű motorok hajtóanyagaként kezdetben vagy világítógázt, vagy a tetvesedés ellen használatos petróleum-származékot használták. Bertha Benz legendás, 1888-as túráján a közeli gyógyszertárból szerezte be a szükséges üzemanyagot, és ez a Németországban és Magyarországon benzinnek, Nagy-Britanniában petrolnak, Észak-Amerikában gasoline-nak vagy rövidebben gasnak nevezett kőolaj-származék mind a mai napig a személyautók motorjainak egyik meghatározó hajtóanyaga.
A korai autótulajdonosok üzemanyag-igényét a vegyesboltok igyekeztek kielégíteni, ahol hordókból árusították a benzint. Egy bádogkannába mérték ki a megvásárolt mennyiséget, és innen töltötték a benzint egy szűk nyíláson keresztül az autó üzemanyagtartályába. Ez meglehetősen bonyolult műveletnek számított, és szinte biztosan összepiszkolta magát, aki hozzáfogott.
Egy amerikai feltaláló, Sylvanus Bowser 1885-ben készítette el mechanikus pumpáját, amelyet eredetileg a lámpaolaj adagolásának megkönnyítésére szánt, de 1905-ben elkészült az első, benzinnel használható változat is. Bowser készüléke egy tartályra szerelt mechanikus szivattyúból, és a szivattyú nyomócsövére szerelt hosszú, rugalmas csőből állt, amellyel a benzint közvetlenül az autó üzemanyagtartályába lehetett juttatni. John Tokheim 1901-ben szabadalmaztatta saját szivattyúját, amely először egy üveggömbbe pumpálta fel a benzint, ahonnan egy szelep kinyitásával lehetett egy csőbe, majd a járműbe továbbítani azt. E megoldás révén a sofőr láthatta, mekkora mennyiséget tankol, és ellenőrizhette az üzemanyag minőségét is. Tokheim mozgalmas élete során számtalan hasznos szerkezetet alkotott: többek között ő szabadalmaztatta az üzemanyag-szintjelzőt, és 1913-ban ő készítette el az első villanymotorral motorral működtetett benzintöltőt, amelyhez mérőműszer is tartozott. A Tokheim cég ma is létezik, és egyik részlege ma is üzemanyagtöltő berendezések gyártásával foglalkozik.
1907-ben a Standard olajtársaság gondozásában megnyílt az első benzinkút Amerikában, majd az első világháború idejére a benzinkutak Európában is megjelentek. A húszas évektől a benzinkutak mellett egyre gyakrabban működtek éttermek és gyorsszervizek is.
1933-ban egy amerikai cég szabadalmaztatta az első mechanikus számlálót, amely nem csupán a kiadott üzemanyag mennyiségét, de annak árát is jelezte. E készülék első elektronikus változatát a Tokheim készítette el 1975-ben.

További olvasnivaló:
– egy régi, ma is működő kút története
Benzinkút-fotók az MTI Archívumában

A képeken néhány hazai kút látható.

A képek megtekintéséhez az Adobe Flash player frissítése szükséges



Benzinkút valahol vidéken az 1920-as években. Fotó: Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

A képek megtekintéséhez az Adobe Flash player frissítése szükséges



Shell töltőállomás valahol Budapesten, kb. 1931-ben. Fotó: National Archives, Washington, USA

A képek megtekintéséhez az Adobe Flash player frissítése szükséges



Ma az amerikai ExxonMobil része a Vacuum Oil társaság, amely a második világháború előtt számos kutat üzemeltetett Magyarországon. Fotó: National Archives, Washington, USA

A képek megtekintéséhez az Adobe Flash player frissítése szükséges



A képaláírás szerint Budapesten, az „Olasz Völgyben” állt egykor ez a benzinkút. Fotó: National Archives, Washington, USA

A képek megtekintéséhez az Adobe Flash player frissítése szükséges



Benzinkút Kispesten az 1930-as években. Fotó: National Archives, Washington, USA

A képek megtekintéséhez az Adobe Flash player frissítése szükséges



Kút az Alagútnál. Fotó: Fortepan

A képek megtekintéséhez az Adobe Flash player frissítése szükséges



Az ENSZ segélyszervezete, az UNIREA által működtetett kút a romániai Kovásznán, 1946-ban. Fotó: Kovászna online

A képek megtekintéséhez az Adobe Flash player frissítése szükséges



ÁFOR kút 1975-ben. Fotó: Fortepan

Megosztás

Egy hozzászólás

  1. Vancello szerint:

    A Google szerint Féhn István Gyulán volt kereskedő, gondolom a kútoszlop is ott állt.

Hozzászólás írása

CLOSE
CLOSE