Budapest, XIII. kerület, Csata utca 29

0

A Mercedes egykori központja


A Csata utca 29 (ahogyan a korabeli sajtó fogalmazott: a Lehel utca végén) az 1920-as években üres külterület volt. Az 1927-ben a Benz képviseletből alakult Mercedes-Benz Automobil Rt itt építette fel szervizközpontját. A bemutatótermet az Apáczai Csere János utca 10 alatt rendezték be.

A Csata utcai komplexum 1930-ra készült el: „A Mercedes-Benz Automobil R.-T., amely service-szolgálatának bevezetésével és folytatólagos rendszeresítésével már eddig is a legnagyobb elismerést szerezte meg magának, hivatásának magaslatán állva, továbbment egv lépéssel akkor, midőn a legmodernebbül felszerelt és a legfejlettebb igényeknek is mindenben megfelelő, mondhatnók páratlan technikai berendezésű műhelyszolgálattal áll a Mercedes-Benz autó- tulajdonosok rendelkezésére Csata-utca 29. szám alatt a maga nemében egyetlen és Nyugat perspektíváját tükröző javítóüzemet tart fenn. Dúsan felszerelt alkatrészraktárok, speciális fémmegdolgozó, lakatos, szerelő-osztályok és a modern autógyártási technika összes szükséges gépei állanak ifi az autótulajdonosok rendelkezésére, míg az érdeklődő és vásárló látogatót ízlésesen berendezett és megfelelően temperált mintatermék fogadják.
A látogató közönség fenomenális benyomásait az elképzelhető legnagyobb rend és higiénia, munkásjóléti intézmények és nagy, világos munkatermek teszik bensőségessé és kellemessé.” – írta a Pesti Hírlap. A prózai igazság az, hogy a telep az 1930-as évek elején jórészt kihasználatlanul működött.

csata_u_29_1

Forrás: Mercedes-Benz Archiv

csata_u_29_3


Forrás: Mercedes-Benz Archiv

csata_u_29_2


Forrás: Mercedes-Benz Archiv

csata_u_29_4


Forrás: Mercedes-Benz Archiv

A hazai piac átalakulásával, s a német autók előretörésével párhuzamosan a Csata utcai telepen egyre nagyobb lett a forgalom.

A második világháború során az épület megsérült. 1945-ben az Elhagyott Javak kormánybiztossága, majd A Szovjetúnió Magyarországi Vagyonkezelő Hivatala használta a garázst, amelyet az államosításkor az V. számú Autójavító Nemzeti Vállalatba olvasztottak. További sorsa nem ismert, valószínűleg lebontották.

Címke:
Megosztás

Hozzászólás írása

CLOSE
CLOSE