Alföldi Első Gazdasági Vasút

A békéscsabai Alföldi Első Gazdasági Vasút érthető módon leginkább vasútvonalairól ismert. Ám 1925-ben a helyi tömegközlekedés megszervezésének igényével “két „használt, de gyárilag teljesen javított kivitelben és üzemképes állapotban” lévő autóbuszt vásároltak a fővárosi Róka és Társa Automobil rt.-től. Ezek egyike egy 36 személy befogadására alkalmas, Benz-Gaggenau motorral szerelt jármű, a másik pedig egy 23 személyes Ganz Fiat autóbusz volt”. A 17-052 rendszámú Benz-Gaggenau busz egykor Budapesten szolgált, a Kistarcsai Gépgyár készítette felépítménnyel. Egyike volt az első menetrendszerű buszoknak 1915-ben. Békéscsabára kerülése után az elöregedett járműből sínautóbuszt készítettek. Az AEGV első járata októberben indult a csabai kisvasúti állomás és Kondoros között. Az AEGV vezetősége újabb járatok üzemeltetésére is engedélyt kért: “a terv szerint a buszokat Békéscsabáról Kondoros érintésével Szarvasra, valamint Dobozra tervezték közlekedtetni, segítve ezzel a rossz utakkal rendelkező, elmaradott vidék fejlődését. Később ezekhez jött még a Kondoros – Szarvas – Békésszentandrás – Öcsöd viszonylatú járat tervezete”.

2020. október 7. szerda 04:00
  • Distance Instructions
Label
    Az ismert viszonylatok:
  • Békéscsaba-Kondoros-Szarvas (Kondoros-Szarvas 1925.XII.25.-től), majd 1926-tól már Békésszentandrásig
  • Öcsöd-Kunszentmárton
  • Gyula-Kétegyháza-Elek (1926-tól)
  • Békéscsaba-Békés-Mezőberény-Kőröstarcsa-Kőrösladány (1926-tól)
  • Orosháza területén (1927-ben)
  • Békéscsaba-Erzsébethely (Jamina) piaci napokon (1929.V.18.-tól)

A Kőrösvidék riportere szerint nem ment minden zökkenőmentesen: “adtál uram, de nincs benne köszönet.” Az autóbusz legtöbbnyire késik s reggel 7 óra helyett 10 óra felé döcög be Elekre. Természetesen az utasok szívszorongva várják, mert evvel a járattal legtöbbnyire hivatalos ügyben mennek Gyulára, ahol kiszabott időben kellene megjelenniük.”

    Az AEGV autóbuszainak típusai 1926-1927.III.20. között:
  • 1 db Ganz Fiat, rendszáma: S 63-500 (személyautóként nyilvántartva)
  • 1 db Ford, rendszáma: S 58-320
  • 1 db Audi, rendszáma: S 39-116
  • 1 db Chenard-Walcker, rendszáma: S 39-130
Ezeken kívül 1930-ban a vállalat tulajdonában már 3 Ford “különleges gépkocsi” volt – az S 58-320 mellett S58-321 és S 58-328 rendszámokkal.

Valószínűleg a Zlehovszky-féle kocsigyár által Békéscsabán Ford-alapokra épített társaskocsit az AEGV használta.

Az AEGV történetét feldolgozó Felek Ferenc szerint a buszjáratok 1927-ig közlekedtek. Érdekesség, hogy a fenti gépjárművek mindegyike még szerepel az 1930-as gépjármű-tulajdonos összeállításban. 1933-ban már Lelesz János kapott engedélyt a legtöbb útvonalra.

Forrás: Felek Ferenc – Tasnádi Tamás: A 125 éves Alföldi Első Gazdasági Vasút Története (1894-1945). Békéscsaba, 2019.

Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük