Gáncs Lajos


Forrás: VLKI, Székesfehérvár: IV.B.1406. – Székesfehérvár Város Polgármesteri Hivatalának iratai

Gáncs Lajos 1873-ban született Csöglén. Középiskoláit Pápán végezte. Az első világháborúból őrmesteri rangban szerelt le. 1924-ben indította el vállalkozását “Első Székesfehérvári Autófuvarozási Vállalat” néven.
A “Fejér Vármegye és Székesfehérvár Szabad Királyi Város Általános Ismertetője és Címtára az 1931-1932. évre” című kiadványban arról írtak, hogy “hat személyszállító autóbusszal — melyek a legmodernebbek — a város belterületén bonyolítja le a forgalmat”. A járművek között két MÁVAG-Mercedes (31 illetve 32 személyes), három Chevrolet (két darab 20 és egy darab 18 személyes) és egy Ford (17 személyes) szerepelt.


A Magyar Király szálloda, oldalában a Ford lerakat. A hoteltől indultak Gáncs Lajos társas gépkocsijai, amelyből kettő látszik a kb. 1928-ban készült fotón. Forrás: Szent István Király Múzeum
A helyszín ugyanaz, a jármű eltérő. Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára
Székesfehérvári utcakép az 1930-as évek második feléből Gáncs Lajos MÁVAG-Mercedes autóbuszával. Forrás: Szent István Király Múzeum

1933-ban a következő helyi útvonalakat üzemeltette:

A,  Magyar Király szállodától észak felé kiindulva a Vilmos császár téren, a Lord Rothermere úton a Nádor utcán, Károly király téren, a Bazilika tér érintésével a Szent Korona utcán, a Kossuth Lajos utcán át a vasútállomásig

B, Magyar Király szállodától észak felé a Nyerges dűlőig (május 15-szeptember 30-ig a Szigl féle vendéglőig)
C, Magyar Király szállodától a Máriavölgyben levő zöld kútig
D, Magyar Király Szállodától a Rádiótelep melletti Urhidai út keresztezésig
E, Vörösmarry térről a Szentháromság temetőig
F, A Károly király térről az izraelita temetőig
G, A Magyar Király szállodától a Szent György kórházig

1943-ban Gáncs Lajos engedélye lejárt. Hosszabbítási kérelmében a következőt írta: “Mi voltunk az elsők, akik Székesfehérváron az autóbuszközlekedést 1925-ben bevezettük. A vállalatot idősebb Gáncs Lajos alapította, most fia ifjabb Gáncs Lajos vezeti”. Kérelmük nem talált meghallgatásra, a helyi autóbuszközlekedést  a BART vette át.

Gáncs Lajos Sopronba költözött. “Gáncs öt autóbuszt hozott Sopronba: egy Mercedes-Benz, 1 Chevrolet és 3 Rába gyártmányú autóbuszt. Korábbi székesfehérvári személyzetéből 6 gépkocsivezetőt hozott magával, ezek közül azonban többen visszamentek, a helyükbe a Star embereiből vett fel kocsivezetőket” – áll Lovas Gyula tanulmányában. Gáncs 1944. novemberig három járatot működtetett Sopronban. “Autóbuszaiból kettő a soproni huszárlaktanya romjai alá került. Kocsiszekrényük teljesen elpusztult. Többi kocsija valahol a honvédség szolgálatában veszett el”.

2020. szeptember 25. péntek 16:43
  • Distance Instructions
Label

Forrás: Székesfehérvár Városi Levéltár, Polgármesteri Hivatal Iratai.

Lovas Gyula: Autóbuszok Sopron utcáin. II rész. Soproni Szemle 1970/2.

Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük