MÁVAG-autóbuszok

(Ez a bejegyzés a hazai autóbuszvállalkozókról szóló összeállítás része)

A Magyar Királyi Állami Vas, Acél és Gépgyárak (MÁVAG) története során három különféle gyár liszensztípusait kínált a hazai buszvállalkozóknak

  • 1925-1926. folyamán a korábban a Ganz által összeszerelt Austro-Fiat 4TS teherautó-alvázat
  • 1926-1927-ben a német NAG többféle típusát
  • majd 1928-tól a Mercedes-Benz különféle modelljeit

Ezekre az alvázakra legtöbbször maga a gyár készítette a karosszériát.

MÁVAG-NAG autóbuszalvázak

1927 októberből fennmaradt egy árajánlat, amelyből részletekesen megismerhető a MÁVAG-NAG autóbusz-kínálata (Forrás: Győr-Sopron-Moson Megyei Levéltár, Mosonmagyaróvári Fióklevéltára):

  • “204 typusu 24-30 személyes autóbuszalváz 45-60 LE motorral, kardánhajtással, választható 35-45 max. óránkénti sebességre, négy sebesség előre, egy hátra, négy kerékfékkel, elöl egyszeres, hátul kétszeres 34×7” óriás légabroncsozással, 1 drb tartalék keréktalppal és abronccsal, a motor által hajtott pneumatikfelfúvó szivattyúval, Bosch indító és világító berendezéssel, akkumulátorral, Bosch kürttel, kézi kürttel, sebességmérőórával, időórával, oleométerrel – 18900 pengő
  • karosszéria egyszerű, de igen szolid kivitelben, fa ülésekkel, 24 ülőhellyel és cca 5-6 állóhellyel: 7000 pengő
  • karosszéria díszes kivitelben, bőr ülésekkel, egyébként mint fent: 8250 pengő
  • 203 typusú 45 személyes autóbuszalváz, 60-65 LE 900 fordulatú motorral, kardánhjtással, 35 km max óránkénti sebességgel, három sebesség előre, egy hátra, négy kerékfékkel, elöl egyszer, hátul kétszeres 40x 8″ óriás légabroncsozással, 1 drb tartalék keréktalppal és abroncssal, a motor által hajtott pnematikfelfúvó szivattyúval, Bosch indító és világító berendezéssel, akkumulátorral, Bosch kürttel, sebességmérőórával, időórával, kézikürttel – 23000 pengő
  • karosszéria: fa ülések, 36 ülő és cca 8-10 állóhely: 12000 pengő
    karossszéria díszes kivitelben, bőr ülésekkel: 17000 pengő
MÁVAG-NAG 203 jellegrajz.

MÁVAG-Mercedes

25 személyes, “vidéki városok és magánosok részére szállított” MÁVAG-Mercedes autóbusz, 1928 (Forrás: Gépjármű Közlöny)

1928-ban Budapest Székesfőváros 100 darab autóbuszt rendelt a MÁVAG-tól. E rendelés teljesítése mellett megkezdődött a vidékre szánt buszok gyártása is: “Különösen szeretik a vidéken az 1 és fél tonnás alvázra szerelt könnyű autóbuszokat, amelyek a mi viszonyainknak igen jól megfelelnek, könnyű mozgásúak, aránylag kevés benzint fogyasztanak és üzembiztonságuk bármilyen más gyártmánnyal felveszi a versenyt” – írta a Gépjármű Közlöny 1928. júniusában a MÁVAG-róló szóló részletes ismertetésében.

1928-ban a Pécs-Mohács vonalon állt üzembe ez a díszes, Mercedes-alvázra épült autóbusz

Az 1930-as években a közszállítási rendelkezések miatt a MÁVAUT mellett számos vidéki vállalkozó is MÁVAG-ra voksolt.

Kleisz Nándor:

Bár a vállalkozó neve hiányzik, de az útvonal alapján sejthető, hogy ez a Varga Gyula-karosszériás MÁVAG-Mercedes Kleisz tulajdonában állt (Forrás: Varga Csaba)

Vass György-Flór József

Nagykanizsavidéki Autóbusz Vállalat

Vajka János:

Göndör Sándor

Forrás: dr Varga Csaba

Start Autófelszerelési és Műszaki Vállalat

MÁVAG Mercedes 1936-ból.

Rákoshegyi Autóbuszközlekedési Vállalat/Kovács Mihály

Léczfalvi Bodor Zoltán

A CT 021 rendszámú MÁVAG-Mercedes. Forrás: Régi Esztergom/Müller Péter

MÁVART/MÁVAUT és BHÉV autóbuszok

A BHÉV 17 személyes MÁVAG-Mercedes autóbusz Nay&Róna karosszériával. Forrás: Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
BHÉV 26 személyes MÁVAG-Mercedes autóbusz Nagy Géza karosszériával. Forrás: Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
Nay&Róna karosszériás MÁVAG-Mercedes autóbuszok a Nay&Róna cég telepe előtt (Forrás: National Archives)
Nay&Róna karosszériás MÁVAG-Mercedes autóbusz (Forrás: National Archives)
MÁVAG N2 az 1940-es években. Forrás: Lehmann Ferenc
Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük