(Ez a bejegyzés a hazai autóbuszvállalkozókról szóló összeállítás része)
A Magyar Királyi Állami Vas, Acél és Gépgyárak (MÁVAG) története során három különféle gyár liszensztípusait kínált a hazai buszvállalkozóknak
- 1925-1926. folyamán a korábban a Ganz által összeszerelt Austro-Fiat 4TS teherautó-alvázat
- 1926-1927-ben a német NAG többféle típusát
- majd 1928-tól a Mercedes-Benz különféle modelljeit
Ezekre az alvázakra a legkülönbözőbb karosszériagyártó üzemek – Ganz, Nay&Róna, Misura, Zupka Lajos, Uhri, Varga Gyula készítették a felépítményt.
MÁVAG-NAG autóbuszalvázak
1927 októberből fennmaradt egy árajánlat, amelyből részletesen megismerhető a MÁVAG-NAG autóbusz-kínálata (Forrás: Győr-Sopron-Moson Megyei Levéltár Mosonmagyaróvári Fióklevéltára):
- „204 typusu 24-30 személyes autóbuszalváz 45-60 LE motorral, kardánhajtással, választható 35-45 max. óránkénti sebességre, négy sebesség előre, egy hátra, négy kerékfékkel, elöl egyszeres, hátul kétszeres 34×7” óriás légabroncsozással, 1 drb tartalék keréktalppal és abronccsal, a motor által hajtott pneumatikfelfúvó szivattyúval, Bosch indító és világító berendezéssel, akkumulátorral, Bosch kürttel, kézi kürttel, sebességmérőórával, időórával, oleométerrel – 18900 pengő
- karosszéria egyszerű, de igen szolid kivitelben, fa ülésekkel, 24 ülőhellyel és cca 5-6 állóhellyel: 7000 pengő
- karosszéria díszes kivitelben, bőr ülésekkel, egyébként mint fent: 8250 pengő
- 203 typusú 45 személyes autóbuszalváz, 60-65 LE 900 fordulatú motorral, kardánhajtással, 35 km max óránkénti sebességgel, három sebesség előre, egy hátra, négy kerékfékkel, elöl egyszer, hátul kétszeres 40x 8″ óriás légabroncsozással, 1 drb tartalék keréktalppal és abroncssal, a motor által hajtott pnematikfelfúvó szivattyúval, Bosch indító és világító berendezéssel, akkumulátorral, Bosch kürttel, sebességmérőórával, időórával, kézikürttel – 23000 pengő
- karosszéria: fa ülések, 36 ülő és cca 8-10 állóhely: 12000 pengő
karossszéria díszes kivitelben, bőr ülésekkel: 17000 pengő
MÁVAG-Mercedes
1928-ban Budapest Székesfőváros 100 darab autóbuszt rendelt a MÁVAG-tól. E rendelés teljesítése mellett megkezdődött a vidékre szánt buszok gyártása is: „Különösen szeretik a vidéken az 1 és fél tonnás alvázra szerelt könnyű autóbuszokat, amelyek a mi viszonyainknak igen jól megfelelnek, könnyű mozgásúak, aránylag kevés benzint fogyasztanak és üzembiztonságuk bármilyen más gyártmánnyal felveszi a versenyt” – írta a Gépjármű Közlöny 1928. júniusában a MÁVAG-róló szóló részletes ismertetésében.
Az 1930-as években a közszállítási rendelkezések miatt a MÁVAUT mellett számos vidéki vállalkozó is MÁVAG-ra voksolt.
Nagykanizsavidéki Autóbusz Vállalat
Start Autófelszerelési és Műszaki Vállalat
Rákoshegyi Autóbuszközlekedési Vállalat/Kovács Mihály
MÁVART/MÁVAUT és BHÉV autóbuszok