Mint értesülünk, „Start“ autófelszerelési és műszaki vállalat címen Gyár-utca 22. sz. alatt (Gyár-utca és Lovag-utca sarok) nagyszabású ízléses üzlet nyílt meg, az autószakmában már előnyösen ismeri Hangay, Quitt és Fuchs mérnökök vezetése mellett. A „Start“ autófelszerelési vállalat a gépkocsi szakmába vágó minden cikk árusításával foglalkozik s a legmodernebb igényeket kielégíti. Pneumatikok, hazai és külföldi áruk, luxuscikkek és karosszéria-felszerelések, valamint szerszámok nagy választékban kaphatók. Árui elsőrendű és szolid hazai és külföldi gyárak gyártmányai, árai pedig a legelőnyösebbek” – ez a reklámhír jelent meg az Autó 1924. május 1-i számában. Az alapítók: Hangay Gyula (1889-?) az első világháború során az aszódi repülőgépgyár művezetője volt. Testvérével, Hangay Imrével (1892-1953) 1922. körül „Hangay garázs” néven a Király utcában javítóműhelyt nyitottak. Ezt követte 1924-ben a Start, amelybe már Quitt Emil (1895-?) és Fuchs Jenő gépészmérnökök (1888-?) is beszálltak.
- Distance Instructions
A felszerelési cikkek árusítása mellett a vállalat a két világháború közti időszak egyik legjelentősebb vidéki hálózatát építette ki.
– Jász-Nagykun-Szolnok megyében: „A megyében 1925 óta Vámosgyörk és Jászárokszállás, 1926 óta Turkeve és Kisujszállás között, 1928 óta Szolnok városában tart fenn autóbusz közlekedést. A vármegyében 6, Szolnokon 3 autóbusza van üzemben” – áll a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegye Múltja és Jelene című, 1935-ben publikált kiadványban.
– Esztergom: „Nem sokkal a városi autóbuszüzem megalapítása után e cég [a Start] engedélyt kapott, hogy négy autóbusszal járatokat indítson Esztergomból Bajnára, Dorogra és Visegrádra, majd néhány év alatt sikerült még három autóbuszt beállítaniuk, és Esztergom – Felsőgalla közt is közlekedett két kocsijuk. Forrás: Az esztergomi autóbusz tegnap és ma, 1975
– Budapest: 1928-ban a Budapest, Berlini tér- Csillaghegy (Árpád-fürdő) közti útvonalra kaptak engedélyt. A cég a „szállítást 3 darab Ford gyártmányú autóbusszal bonyolítja le”.
További útvonalak:
– 1932-től Szob és Vámosmikola között
– 1933-tól Bauer Árpád tatai lakossal közösen a Tata —Tóváros—Tatatóváros vasútállomás, továbbá Tata—Fényesforrás strandfürdő közti útvonalak működtetése. A tatai központból a Balatoni üdülőhelyekre és Nagyigmándra is indítottak járatokat.
A Start állománya az 1930-as években a következő járművekből állt:
– Ford (LO002 Túrkevén, EM 014 és EM 015 Esztergom és Tata, továbbá CT 020, JL 007)
– Weiss Manfréd (LO003 Túrkevén, továbbá BX 114 és BX 115)
– MÁVAG-Mercedes (BX 051, BX 052, BX 057, BX 063, BX 138)
– Itala (BX 054)
A cég a második világháború után újrakezdte működését, de csak bizonyos vidéki járatokkal. 1949-ben bekövetkezett az államosítás. Hangay Gyula 1960-ban néhány fényképet adományozott a cég működéséről a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak.