Süveges József

1908. májusában Süveges János gépész Győr, Öreg utca 80 sz. alatti lakos adott be kérvényt a magyaróvári járási főszolgabírói hivatalhoz, melyben autó-omnibuszra, személy és poggyász szállítására jogosító iparengedélyt kért. Magyaróvár járás főszolgabírája 1908. július hó 7-én kelt véghatározatában Süveges János részére az “autó-omnibusz ipar” gyakorlásához szükséges engedélyt az alábbi feltételek megtartásával adta meg: „Az autoomnibusz száma 1 jelzéssel látandó el és ezen kívül a motorkocsi mindkét oldalán a menetirány, vagyis Magyaróvár-Moson-Pályaudvar, – feltüntetendő. – Viteldíj czímén a lóvonatú omnibus részére a törvényhatósági bizottság által megállapított díjaknál magasabbat szedni tilos. Amennyiben a viteldíjat mérsékelni, vagy emelni szándékozik köteles ezt, valamint általában a viteldíj tarifát hozzánk beterjeszteni. – Az autoomnibus menet iránya: A magyaróvári Fekete-Sas szállodától kiindulva a Központi Kávéház érintésével a Magyar utcán, Moson főutczáján majd a Soproni úton haladva a pályaudvarra és ezen úton vissza. Tekintve azonban, hogy a személyszállítási iparvállalatnál a közönség testi épsége és a forgalom biztonsága nagyon közelről érdekelve van, ennél fogva kötelezem engedélyest, hogy az autoomnibus kezeléséhez értő és vizsgázott kocsivezetőt (schauffört) alkalmazzon és annak, vagy amennyiben engedélyes a kocsit maga vezetné, a vizsgálati bizonyítványát hozzám az ipar megkezdése előtt bemutassa”.

Az engedélyezett motorkocsi leírása: A kocsi Braunschweigben (Németországban) Büssing-féle gyárban 1906. évben készült, 24 lóerejű (1-es) számmal jelzett, 4 hengerű gép, 20 személyre, a motor gyári száma 124. A kocsi 3 sebesség előre és 1 hátrajárással bír, 2 fékkel ellátva, belseje villanyvilágítással – a kocsi legelején van 2 petróleum fényvető és hátul 1 petróleum fényvető vörös és fehér üveggel (19). A kocsi kerekei tömörgumiból vannak. A kocsi belseje barna bőr-párnázott padokkal van ellátva modern felszereléssel, belseje télen fűthető. A kocsi ablakai vastag tükörablakokkal ellátva. Bemondás szerint szükséges gépalkatrészek készletben vannak.”

Magyaróvárról a vasútállomáshoz a következő megállóhelyekkel közlekedtek: Sas Szálloda, Központi Kávéház, Günther-féle üzlet (Magyar utca), Schweinitz ház. Feltételes megállóhely: Kórház, Újsor, Tégla-gyár. Mosonban: Tóth vendéglő, Mocca Kávéház és Korona Szálló. Feltételes megállóhely: Weisz Miksa üzlete előtt a Soproni utcában. A járatok naponta tíz alkalommal a Bruck és Budapest felé induló vonatokhoz és vissza, közlekedtek. Ezen kívül naponta volt még két járat Magyaróvár és a Mosoni Korona Szálló között. a sok megálló és az utasok kényelmes le- és felszállása miatt sokszor a húsz perces menetidő sem volt elegendő az út megtételére s ez elég volt ahhoz, hogy lekéssék a vonatot. Máskor – főleg a téli és tavaszi hónapokban – motorhiba miatt, vagy, mert a gidres-gödrös úton eltörött a kocsi faküllős kereke- akadtak el az autóbuszok.

Süveges 1910. őszén szűntette be a járatot.

2020. október 6. kedd 20:32
  • Distance Instructions
Label

Forrás: Pusztai Rezső: A moson-magyaróvári társas közlekedés krónikája
(1867-1949). In: Szentkuti Károly szerk.: A. Hansági Múzeum évkönyve 1999–2000.

Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük