Misura Mihály

0

A budapesti kocsigyártó vállalkozások közül kiemelkedett a Misura Mihály-féle vállalkozás. Idősebb Misura Mihály egykor a Kölber gyárban tanulta ki a szakmát, majd 1883-ban önállósította magát. Műhelye gyors ütemben fejlődött.

A XX. század elején a gyáralapító id. Misura már a fiát is bevonta az üzemi munkábba. Ifjabb Misura Mihály még Istebrében született 1882-ben, de már  fővárosban nevelkedett és 1902-ben, mint tanult kovács és kocsigyártó segéd lépett be édesapja gyárába. 1906-ban tanulmányútra utazott Párizsba, ahol nemcsak a fogatolt jármű gyártással kapcsolatos alapismereteit gyarapította, hanem megismerkedett az autóval és az autóvezetéssel is.

Ezt követően a Misura cég katalógusaiban már gépjármű-felépítmények is feltűntek. Az 1908-ban megrendezett IV. Nemzetközi Budapesti Automobil Kiállításon a Misura cég is kiállított, és kitüntetésben részesült.

Misuráék közvetlenül aaz első világháború előestéjén – 1913 utolsó negyyedében – indították be azt az új üzemet, amely nemcsak minden tekintetben kiérdemelte a gyár elnevezést, hanem korszerű felszereltségével alapját képezhette egy esetleges teljes gyártmány-váltásnak is. Az új gyár a fővárosi kocsigyártó-ipar középpontjában a VIII kerületetben épült meg az Óriás u 6-8-10. szám alatt (később Thék Endre utca. Ma Leonardo da Vinci utca, de a telep nyomtalanul eltűnt).
Vezetését szinte azonnal az ifjú Misura Mihály vette át, s egyben az üzlet egyedüli tulajdonosa lett. Apja a rá következő évben elhúnyt.

A négyemeletes gyárépülethez több emeletes bérház csatlakozott. Itt már minden feltétel adott volt a nagyobb sorozatú gépjármű-felépítmény előállításához. Azonban a satnya hazai gépkocsi-ipartól hiába várták a megrendeléseket.

Az első világháború során a honvédség megrendelésére katonai szekereket és Fiat-alvázra tehergépkocsi-felépítményeket készítettek.  Ekkor már az „autocarossier” megnevezés is feltűnt a cég levélpapírján.
Az első világháborús évek konjunktúrája következtében a Misura cég olyan tökeerőssé vált, hogy 1916-ban meg tudta vásárolni a szakmabeli tulajdonos halála miatt értékesítésre került neves Glattfelder-féle kocsigyárat, ahol ettől kezdve leginkább lóvontatású járművek készültek. Az Óriás utcai rész fő terméke az autókarosszéria lett.

Az első világháború után lehetetlen volt két ekkora hatalmas üzem kapacitásait lekötni, ezért 1923-ban az Óriás utcai telepen autószerelő és -javító műhelyt is berendeztek.

Az 1920-as években már Jordán Károly volt a Misura cég üzemvezetője. Jordán Károly később rengeteg fényképet és iratot adott kölcsön a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak, ám váratlan halála miatt e dokumentumok eredetijének nyoma veszett.

A Misura cég mindent megpróbált – autóbusz-felépítményeket készített, bármilyen teherautó-felépítményt elvállalt. Sőt, 1928-ban egy új leányvállalaton keresztül még az amerikai Franklin autók képviseletével is megpróbálkoztak.

Ifjabb Misura Mihály finanszírozta Asbóth Oszkár eleve kudarcra ítélt kísérleteit a repülő autóval kapcsolatban.

Az 1929-es gazdasági válság már olyan csapást jelentett, amelyből a Misura cég sem tudott talpraállni.

1931-ben rövid ideig a használt autókkal foglalkozó Autótőzsde Autókereskedelmi Vállalat működött a hatalmas telepen.

A Misura bukása sajnos elkerülhetetlen volt. A számos munkással dolgozó, hatalmas telepen működő hagyományos kocsigyárak az első világháború után már nem tudtak megélni a hintókból, de Magyarországon elegendő autókarosszéria megrendelés sem akadt számukra.

A rövidéletű francia Gregoire egy Magyarországra készült példányára 1913-ban került Misura -féle felépítmény.

MÁG Magosix mentőautó. Forrás: Országos Széchenyi Könyvtár

Franklin automobilok a Midor (Misura-Dörfler) cég telepén. Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Franklin automobilok a Midor (Misura-Dörfler) cég telepén. Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Megosztás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.
CLOSE
CLOSE