Mikor érkezett az első autó Magyarországra? Hogyan fejlődött az automobilizmus Budapesten az első világháború előtt? Mi volt a helyzet vidéken?
2025. október: a bejegyzés teljesen átalakulóban, az eleje itt olvasható, a maradék 2026. elején kerül fel a honlapra
Az első autó Magyarországon
Évtizedeken át makacsul tartotta magát a tévhit, hogy 1895-ben érkezett az első autó Magyarországra. A tisztánlátást nem segítette, hogy egy Tóth Mihály nevű illető a Budapest című folyóirat 1967. májusi számában „Az első autó Budapesten” címmel részletes cikket tett közzé, amelyben a szerző több korabeli újságcikket is idézett, s kiemelte, hogy „A lapok nagy tudósításokban számoltak be az eseményről”. Ezeket az 1895-ös újságcikkeket maga a szerző, Tóth Miháy találta ki – ma már az Arcanum adatbázisában is ellenőrizhető, hogy 1895-ben egyetlen újságcikk sem jelent meg sem Hatschek Béláról, sem a budapesti automobilközlekedésről!
Nézzük meg tehát az egyetlen közismert forrást, a Királyi Magyar Automobil Club 1930-ban megjelent Jubiláris Aranykönyvében található fotót, amelynek alapján oly’ sok csacskaságot írtak

A képaláírás, mely szerint a fotón „Hatschek Béla az első magyar automobilista Benz kocsiján 1895-ben” látható számos félreértéshez vezetett. Ha megnézzük a fogalmazást, akkor nem arról van szó, hogy a képen látható autó lenne az első, hanem csak arról, hogy Hatschek volt az első.
De mikor hozta be autóját?
2022. tavaszán Christian Klösch, a bécsi Technisches Museum munkatársa egy 1892. novemberi újságban érdekes hírt talált egy Bécsben közlekedő automobilról. Mivel ez a felfedezés azt jelentette, hogy az osztrák autótörténelem első lapjait is át kellett írni, ráadásul Klösch úr alapos ember rákérdezett a Mercedes-Benz archívumban, hogy a cikkben szereplő úriemberrel kapcsolatban őriznek-e bármilyen dokumentumot. Így kapott kézhez egy a Benz által 1893. tavaszán kiadott prospektust.

A prospektus utolsó oldalán két magyarnak tűnő név is feltűnt, így Klösch úr megosztotta a prospektust velünk.
„Nagy örömmel értesítem, hogy az általam vásárolt „Benz” Patent Motorwagen a mai napig teljes megelégedéssel, problémamentesen működik. Az autóra, amely nagyon jól szolgál, szükségem van budapesti és környékbeli utazásaimhoz… Sokat spórolok a korábbi fiáker kiadásaimhoz képest.” – írta Hatschek Béla.

Rajta kívül Kalocsa Róza, az első magyar diplomás tanítónő is Benz autót használt. Az ő autóhasználatáról eddig még további dokumentum nem került elő.
1893-ban amikor Budapest Székesfőváros tanácsa úgy döntött, hogy az omnibuszokat lecseréli, Hatschek is benyújtott egy pályázatot „egy oly omnibus vállalat létesítésére, melynek kocsijai nem lóerővel, hanem egy már eddig kipróbált villamos inductorú benzin motor erővel huzatnék illetve hajtatnék… A motor a kocsi elején vagy hátulsó részében van elhelyezve akként, hogy a közönség teljesen védett”. A prospektus láttán szerkesztőségünk ismét átnézte a Budapest Főváros Levéltárában őrzött iratanyagot (Jelzete: BFL IV 1407/B, I-2868/1893 l.sz.), s így bukkant rá a Sélley Sándor rendőrkapitány által 1892. november 26-án szignált engedélyokiratra:
„Hatschek Béla lát- és műszerész (Váci utcza 2. szám alatt) kérelme folytán ezennel megengedem, hogy „Benz” nevű mozdonykocsiját, mely megvizsgáltatván egy beszerzett szakvélemény szerint a közbiztonság igényeit kielégítőnek találtatott, Budapest fő- és székváros területén közlekedésbe hozhassa a következő feltételek mellett:
1, A járműnek forgalomba hozatala alkalmával a közlekedési rend tekintetében fennálló általános szabályok, pontosan betartandók.
2, A jármű vezetésével csak oly egyén bízható meg, ki az általános közlekedési szabályokat ismeri és a jármű kezelésében kellő jártassággal bír.
3, Ezen engedély csupán az ez alkalommal megvizsgált egy jármű forgalomba hozatalára jogosít fel. Ha több kocsi forgalomba hozatal szándékoltatnék, arra külön engedély szerzendő meg, mely mindenkor a forgalomba helyezni szándékolt kocsi előzetes vizsgálata után adatik meg…”.
Sajnos Hatschek Béla első autójáról nincsen fényképünk. A Jubiláris Aranykönyvben található fotón egy 1894-től gyártott Benz Velo látható. Ez lehetett valószínűleg Hatschek második gépkocsija… De ez csak hipotézis.



Thanks for the erdekes informacio