GySEV

A Győr-Sopron Vasút Ebenfurt vállalat is meglátta a lehetőséget az autóbuszban: „a GySEV már 1931 decemberében próbajáratokat indított a városban, egyidejőleg megindította a posta kezelésében állandóan deficites süttöri vonalon a járatait. A kocsik Sopron GySEV p. u. – Ikvahíd – Evangélikus temető–Balf-fürdő–Fertőboz–Hidegség–Fertőhomok–Hegykő–Fertőszéplak–Eszterháza–Süttör vonalon közlekedtek, akárcsak a posta autóbuszai. A GySEV azonban nem adott külön kalauzt a kocsikra, a jegyárusítást a gépkocsivezető végezte, ezzel az önköltséget máris csökkenthette. A GySEV első autóbusza 18 ülő- és 6 állóhellyel épített Rába-Fiat volt, második kocsiját pedig egyelőre az Ausztriában már korábban megindított autóbuszüzemüktől vezényelték Magyarországra; ez Saurer gyártmányú kocsi volt. A vasúti autóbuszüzem létrehozása ekkor igen sikeres vállalkozásnak bizonyult. Ugyanis ezzel kikapcsolta a lehetséges versenyt a többi autóbuszvállalatokkal. Kedvezőbb díjtételeket is alkalmazhatott, hiszen a vasút utasa lett az utas az autóbuszon is” – írta Lovas Gyula a soproni autóbusz-közlekedésről szóló tanulmányában

2020. október 8. csütörtök 12:01
  • Distance Instructions
Label

A GySEV azonban helyi járatokat nem vállalt, azokat a Győri Általános Közlekedési Vállalat működtette 1932-től.

1934. nyarán megnyílt a Fertő-strand, ahova a GySEV indított járatot.

A GySEV magyar vonali autóbuszai. A kép bal szélén, a 2-es számú Rába előtt vitéz Bácskai Ferenc, a gépkocsi-üzem főúnöke és a garázs-mester. Sopron, 1937. Fotó: Finta Béla/ Tóth Sándor Frigyes gyűjteménye
Az ötös számú Rába Special D autóbusz. Forrás: Győr-Sopron-Moson megyei levéltár

A GySEV járatai még a második világháború során is működtek egy ideig, majd 1948-ban ismét.

    A GySEV ismert járművei:
  • Rába L, 1926: rendszám: 64-779, majd NK-003
  • Rába LHO, 1928: rendszám: 64-778, majd NK-005
  • Rába-Krupp O3N, 1930: rendszám: 64-777, majd NK-006
  • Rába-Fiat A.F., 1931: rendszám: 64-768, majd NK-004
  • Fiat. rendszám: NK-007
  • Rába Special D, 1938. rendszám: NK-011
  • További Rábák: rendszámok: NO 004, NO 007, NO 008

A GySEV 2. számú, 1948. évi átépítés után X-1166 forgalmi rendszámú autóbusza a soproni Csengery utcában. Fotó: Finta Béla/ Tóth Sándor Frigyes gyűjteménye

    Források:
  • Lovas Gyula: Autóbuszok Sopron utcáin II. In: Soproni Szemle, 1970/2
  • Tóth Sándor Frigyes: A Győr-Sorpon-Ebenfurti Vasút Kronológiája. 2020
Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük