Star Autóbuszüzem / Győri Általános Közlekedési Vállalat

Csillag István 1926. áprilisában nyitotta meg Győrben, az Árpád utca 50 alatt korszerű garázsát, amelyhez benzinkút is tartozott. A Star-garázs lett a bázisa az 1926. júniusában létrehozott Star Autóbuszüzemnek is, amelyet Csillag István Békefy Elemérrel közösen alapított. A páros 1926. március 31-én kapott engedélyt Győr városától, hogy a város területén megszabott megszabott menetrend szerint autóbuszokat járassanak a Kossuth utca végétől az ipartelepek főbejáratáig, és a gőzhajóállomástól a győrszabadhegyi tüzérlaktanyáig. A Star autóbuszüzemnek hazai gyártmányú autóbuszt kellett volna üzemeltetetnie. A vállalkozók azonban arra kérték az elsőfokú iparhatóságot tekintsen el e kikötéstől, mert magyar gyártmányú autóbuszra hosszú ideig kellene várniok, továbbá drágábbak a külföldieknél. Így került sor Chevrolet alvázú járművek üzembe állítására.
Chevrolet alvázra, a Király Automobil Rt egyik részlege építette a szürkére fényezett, fekete csíkos karosszériát. Forrás: Régi Győr
„Az autóbuszok közlekedési irányai a következők; az egyik főirány a régi bécsi vám és az  ipartelek között oda és vissza. Ez az autóbusz elhalad a színház, városház, szeszgyár és az ágyúgyári telep előtt, a másik főirány a gőzhajóállomás és a szabadhegyi laktanya között van, oda és vissza, ez a kocsi érinti a Király utcát, Városházát, Szentháromság utcát, és a Vadászlaktanyát. A kocsik reggel hat órától este 11 óráig menetrendszerűen, óránként közlekednek.”   A Star vállalat hamarosan Győr környékére is kiterjesztette működését: 1927-1928. folyamán 7 Rába autóbusszal bővült a cég flottája.
1191-1192 és 1193 motorszámú 30 személyes Lho autóbuszok (rendszámok: E 61-513, E 61-514, E 61-515) (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)
A javítóműhelyt Békefy feleségének testvére, Inkei László vezette. 1932-ben a vállalat Győri Általános Közlekedési Vállalat-ra változtatta nevét. Az akkori engedélyből kiderül, hogy az útvonalakat kibővítették, s tovább terjeszkedtek Sopronba: 1930-ban három újabb Rába O3 autóbusszal, 1932-ben egy Rába AFa busszal bővült az állomány. 1940-ben is újabb buszok vásárlására került sor.
Rába-Krupp O3N(Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)
50 személyes Rába-Krupp O5N(Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Forrás: Győr-Sopron-Moson megyei levéltár
Rába Super Forrás: Győr-Sopron-Moson megyei levéltár
A Győri Általános Közlekedési Vállalat Chevrolet (RI 006) és Rába (RI 007) autóbusza a jobbra tartás bevezetése után 1942-ben. Forrás: Fortepan/Nagy József/264437
A Győri Általános Közlekedési Vállalat központja előtt a cég Mercedes autóbusza a jobbra tartás bevezetése után 1942-ben. Forrás: Fortepan/Nagy József/264436

    Járműállomány 1937
  • Rába: rendszám: RI 000, RI 001, RI 003, RI 005, RI 007, RI 009, RI 011, RI 013, RI 014, RI 015, RI 016, RI 017, RI 020, RI 022, RI 023, RI 024, RM 001, RM 008, RM 010
  • Chevrolet: rendszám: RI 002, RI 004, RI 006, RI 010, RI 019, RM 000
  • MÁVAG: rendszám: RM 004

A második világháború előestéjén Csillag és Békefy is kilépett a vállalatból, majd Inkei László is követte őket. Az Árpád utcai garázs a háborús években romba dőlt, 1946-ban lebontották.
A második világháború után a Magyar Waggon és Gépgyár, majd Győr városa segítségével kelt új életre a cég. 1948-ban már 14 busz járt Győr városában és környékén. Természetesen a Kft sem kerülhette el az államosítást, melyre 1948-ban került sor. Források:
Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük