Edward Butler élete és munkássága

1

Bár Edward Butler-nek semmi kapcsolata nem volt a hazai motorizációval, ám a porlasztó valódi feltalálójaként érdemes az ő munkásságát is megismerni.

A belsőégésű motorral hajtott automobil története tele van tisztázatlan, homályos részletekkel. Az évtizedeken át használt, majd a befecskendező alkalmazásával kiváltott porlasztó históriája is ilyen.
Az automobil-építés pionírjai, Karl Benz, Gottlieb Daimler, Albert DeDion és társaik többféle módon gondoskodtak arról, hogy az általuk készített motorokban kialakuljon a megfelelő üzemanyag-levegő keverék: a legelterjedtebb korai megoldás a felületi üzemanyag-gőzölögtető volt.

Forrás: http://users.senet.com.au/~mitchell/misc/images/surface2.jpg

Általában az üzemanyag-tank és a porlasztó tulajdonképpen egy és ugyanaz volt. A tankba egy „kéményen” keresztül érkezett a levegő, amely az üzemanyag felületén elpárolgott, s így jött létre a megfelelő keverék. Ahogy az üzemanyag-szint csökkent, úgy lehetett a „kéményt” lejjebb tolni. A kipufogógázok felől érkező meleg léghullámok jótékony hatást gyakoroltak a keverékre. Ez a megoldás azonban nem igazán működött, amikor a jármű mozgásban volt, s az üzemanyag ide-oda lötyögött.
S ezen a problémán segített a porlasztó, avagy karburátor, amelynek első sikeres alkalmazása egy brit úriember, Edward Butler nevéhez köthető.

Edward Butler Devonshire járásban született 1862-ben. 17 éves korában a Brown és Mays Vasművek alkalmazta inasként. Egy évvel később Londonba költözött, ahol egy műhelyben dolgozott, míg szabadidejében egy háromkerekű, benzinmotoros jármű kifejlesztésén törte a fejét. 1884-ben előzetes szabadalmat kért, amelyben a következőket írta háromkerekű szerkezetéről: „Egy petroleummal hajtott motoros tricikli vagy kis „automobile carriage” azaz önjáró hintó, amelyhez nem tartozik kiegészítő pedálmechanizmus és egy kényelmes üléssel van felszerelve”.
A Velocycle névre keresztelt motoros tricikli azonban sohasem valósult meg. Butler második elképzelése, a Petrol-Cycle nevű javított motoros háromkerekű azonban igen. Ezt Butler a tűzoltóság által használt szerkocsik készítésében jeleskedő, Greenwichben székelő Merryweather nevű cég segítségével készítette el. 1888-ban már az Invicta Works nevű műhelyben tesztelték a kész háromkerekűt. A kezdetleges gyújtást Butler hamar lecserélte egy porlasztóra, amely az Inspirator fantázianevet kapta.

Hat évvel azelőtt, hogy Csonka János és Bánki Donát benyújtotta volna a porlasztóra vonatkozó szabadalmat, Edward Butler ezt megtette. Az 1887. november 30-án kelt szabadalmi leírásban tökéletesen látszik, hogy egy, a Csonka-féle szerkezettel teljesen megegyező működési elvű szerkezetről van szó. És a szabadalom nem egyszeri és elszigetelt jelenség volt: Butler 1890-ig további tucatnyi szabadalmat nyújtott be, sőt Nagy-Britannián kívül az USA-ban is szabadalmaztatta elképzeléseit.

Szintén Butler nevéhez köthető a gyújtógyertya, a gyújtótekercs és a gyújtómágnes első alkalmazása. A sok tekintetben úttörő jármű meglehetősen egyedi fékberendezést kapott: egy pedál segítségével két kis állvány nyomódott a földnek, így a jármű kerekei felemelkedtek.
Edward Butler szerencsétlenségére még nem törölték el a „Vöröszászlós Törvényt”. A hivatalos nevén „Highway and Locomotive Act” nevű törvényt még az 1860-as években hozták, amikor a különböző gőz-autók miatt megszaporodtak a közúti balesetek. Ezért az önjáró szerkezetek maximális sebességét 4 mérföld/órában (6 km/h) maximalizálták, s kikötötték, hogy a járművek előtt egy vöröszászlós embernek kell haladnia. A Butler-féle Petrol-Cycle jóval gyorsabb volt ennél, ezért a feltaláló kénytelen volt módosítani a szerkezeten. S ez a törvény volt az akadálya annak, hogy Butler sikereket érhessen el.
1890-ben több brit lap is címlapon hozta Butler autóját. 1891-ben a Scientific American magazin részletes leírást közölt a szerkezetről. Ám mindez nem segített.
Végül 1896-ban eltörölték a fejlődést gátló intézkedést, ám Butler addigra már végleg elkeseredett, s végül bezúzták a Petrol-Cycle-t.
Butler 1940-ben megtört, szomorú emberként húnyt el.

Források: 3wheelers.com, Motorcycle Memories, Brit Szabadalmi Hivatal


Mentés

Megosztás

Egy hozzászólás

  1. Robert Kay szerint:

    hello, nagyon érdekes. Hol szerezted a terveket? És van-e más? jó lenne látni őket. Köszönöm szépen. Kérjük, elnézést hungarian

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.