A posta járműállományának fejlődése 1968-1992

Az utóbbi években egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik az államszocialmizmus járművei iránt. Éppen ezért gondoltuk, hogy egy 1992-ben készült fényképes összeállítás a posta központi járműtelepén található járművekről közérdeklődésre tarthat számot

Amikor 2015-2016. folyamán elkészült a posta járműveinek történetét bemutató „A triciklivel kezdődött” című kötet, akkor a második világháborút követő időszakról szóló fejezetekhez nagy segítséget nyújtott három album:
– Egy összeállítás a központi járműtelep személy- és tehergépkocsijairól, 1958-ból (köszönet érte Kincses Andornak)
– Vegyes fényképek az 1960-as évekből „szállítás” témakörben
– A rendszerváltást követően Torbágyi Gyula, a Posta Központi Járműtelepének egyik vezetője 1992-ben fényképes összeállítást készített a posta által használt legfőbb járműtípusokról. Ez az összeállítás ma a Postamúzeum gyűjteményének részét képezi.

A Postamúzeum engedélyével most közzétesszük Torbágyi Gyula összeállítását a kartonokon található megjegyzésekkel együtt.
Először egy kis bevezető „A triciklivel kezdődött” című kötetből (vásárolják meg, nagyszerű olvasmány, s nem csupán azért, mert részben én írtam :))

„1970-1980. között a Központi Járműtelep állománya teljesen lecserélődött. Ezen időszak alatt 1614 gépkocsit szereztek be selejtezett járművek pótlására, további 877 gépkocsit a szolgáltatás fejlesztésének céljából vásároltak. Azaz összesen 2491 járművel bővült a postai állomány.
A Barkas és a Robur teherautók mellett ekkor jelent meg az IFA W50 a posta szolgálatában, amelyből 1978-ban országosan összesen 450 darabot használt a posta. Az IFA W50 révén lehetőség nyílt a rakodás korszerűsítésére és nagyobb fokú gépesítésére.
Az 1970-es évek végétől a kisáruszállítók között egyre hangsúlyosabb szerepet kaptak a szovjet autóipari termékei, pl. az 1977-től alkalmazott Izs 2715 kisteherautó. A 2,35 m3 raktérfogatú, 350 kiló hasznos terhelésű kisáruszállítóból 1985-ben már közel 900 darabot használtak távközlési hibaelhárításra, levélgyűjtésre, kézbesítésre.
A rendszerváltáskor 5263 gépkocsiból, 314 pótkocsiból és 1988 segédmotor-kerékpárból állt a Posta állománya.
A Posta átszervezése után a járműállomány cseréje 1993-ban kezdődött.
(Figyelmeztetés: a fotók között nem postás járművek is előfordulnak, amelyeket a készítő, Torbágyi Gyula a posta által használt járművek illusztrálására készített.)

Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük