Neuschloss-Lichtig (Budapest)

0

A Neuschloss család a XIX. században szerteágazó ipari tevékenységet folytatott. Ők alapították az Első Magyar Parkettagyárat, de vasúti vagongyártással, híd- és kaszárnyaépítéssel is foglalkoztak. Ők építették a Milleneumi Kiállítás több épületét (pl. Vajdahunyad vár, jáki templom stb.). Az első világháborúban Albertfalván repülőgépgyárat létesítettek a családnevet Neuschlosz-nak írva, amely a háború utáni rendelkezések értelmében már nem készíthetett repülő szerkezeteket. Éppen ezért a Neuschlosz-Lichtig Repülőgépgyár és Faipar Rt új irányba kezdett fejlődni. Termékpalettájuk gyermekkocsikkal, bútorokkal és autókarosszériákkal bővült. Egy 1923-ban kelt riport beszámol a karosszériák készítéséről:
„Hatalmas jól szellőzött termekben a munkások százai dolgoznak ma a Neuschloss-Lichtig gyárban. Oravecz Béla főmérnök nagy szaktudással vezet be a karosszéria-gyártás titakiba. Megtudjuk tőle, hogy először a bognárok állítják össze a megfelelő rajzok és tervek szerint a szekrényt, mely a karosszéria magvát képezi.
A szekrény, ami tulajdonképpen szintén egy váz, válogatott kemény kőrisfából készül. A kész szekrény innen a bádogos-műhelybe kerül, ahol megkapja az alumíniumburkolatot. Ez újabb rendszer. Sokkal biztosabb és jóval erősebb, mint a régebbi furnir-módszer volt. Az alumínium burkolatot emleg állapotban húzzák rá a favázra, amelynél így teljesen kizárt dolog, hogy széjjelmenjen. Az alumínium hegesztése tökéletes és mint azt a próbák bebizonyították, teljesen megbízható. Innen már az alvázra szerelt nyers karosszéria az előfényezőbe kerül, ahol megkapja az alapszínt, majd száradás után a kárpitos-műhelybe jut. Itt történik a finom munka, a bőrülések és a bársonyhuzatok, valamint az üvegezés. Ez az utolsó előtti stádium. A most márlátszólag kész kocsi a finom fényezőbe kerül, ahol állandó 30 fok Celsius melegben, teljesen pormentes levegőben, víz fölött adják meg a kocsinak az utolsó fényezést.
Bizony nehéz sdolgunk van a karosszéria-gyártással – mondja Oravecz főmérnök. Nekünk mindent a rossz magyar utakhoz kell szabnunk. Ezért ma már igen sok külföldi, főleg német munkással is dolgozunk, kik a legprecízebb munkára oktatják munkásainkat. Ma ötszáz emberrel dolgozunk és képesek vagyunk naponta átlagban egy karosszériát elkészíteni. Üzemünket a tél folyamán erősen emelni fogjuk. Munkáslétszámunkát szándékunk van 1500-2000-re és a karosszériagyártást a duplájára emelni. Most a magánosok és egyes kisebb képviseleteken kívül a MÁG-nak és a Fiat-műveknek dolgozunk állandóan”.
Ebben az időben a Neuschlosz-Lichtig, csakúgy, mint a MÁG Camillo Castiglioni olasz-osztrák bankár érdekeltségébe tartozott. Miután Castiglioni 1924-ben egy balul sikerült tőzsdei manőverben tönkrement a MÁG a Magyar Általános Hitelbank, míg a Neuschlosz-Lichtig magánbefektetők kezébe került.
1925. után a Neuschlosz Lichtig leginkább a bútorgyártásra koncentrált, de 1938-1940. környékén több árajánlatot adtak acélvázas felépítményekre is.

Megosztás

Hozzászólás írása

CLOSE
CLOSE