Varga Gyula (Pécs)

0

Varga Gyula 1898-ban kezdte kocsigyártó tevékenységét. A kezdeti kis üzemből gyár lett, ahonnét a monarchia egész területére eljutottak a luxus hintók, majd a 29 vármegyében működő postahivatalok részée a zöld postakocsik (több száz darab). A motorizáció előtt meghajolva áttért az autókarosszériák gyártására. Gyártott mentőautó- és tűzoltautó karosszériát is. 1925-től pedig autóbusz kocsiszekrényeket. Pécs városa 1926-ban két Renault alvázat szerzett be, amelyekre Varga Gyula készített autóbusz-felépítményt. E buszokon kívül a cég készítette Feuerstahler Viktor, Kleisz Nándor, továbbá Nagykanizs és Kaposvár városi buszait is. Üzeme a Rákóczi út 34 szám alatt volt. Egy 1926-os riport szerint: „Az utca felüli fronton hatalmas tükörablakok mögött van a cementpadlós raktár, ahova a kész autókat helyezek le. A gyár ez idő szerint 25 munkást foglalkoztat. A különböző műhelyek az udvarban vannak elhelyezve. Itt van a garázs is. Azután sorba jönnek a kovács és lakatos, majd a bognárműhely.Következők a fényező, kárpitos és kilakkozó műhely. A fényezőben éppen postakocsikat fényeznek zöld színre. A kárpitos műhelyben egy tizenkét-személyes autóbusz ülései készülnek.
Az udvaron egy hatalmas rajztábla, ezen készülnek a karosszéria tervek. A készítőjük ifj. Varga Gyula, aki most készül hosszabb külföldi tanulmányútra. …
A telepen garázs és benzinkút áll az autók rendelkezésére”.
A Varga cég, amely egy időben a Mercedes-Benz területi képviseletét is ellátta egészen a második világháborúig fennmaradt.
1936-ban már acélból készült autóbusz-karosszériákat szállított Pécs városának.
(Forrás: Trebbin Ágost- Lehmann Ferenc: A pécsi villamosvasút és autóbusz-közlekedés. Pécs, 2007)

Megosztás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.