Zupka Lajos

0

Bár az 1928-tól évente megrendezett Concours d’Elegance autós szépségversenyek médiakedvence Nagy Géza volt, ám időről időre mások is kaptak egy kicsit a reflektorfényből. Így például többször feltűnt a Zupka Lajos és Fia cég, amely néha jobban, néha kevésbé jobban sikerült Mercedes-felépítményekkel hívta fel magára a figyelmet.

2409

Hasburg József főherceg látogatása a Zupka karosszériagyárban. Keménykalapban ifjabb Zupka Lajos: Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Archívum. Negatívtár, 2409

A Vasúttörténeti Park látogatói a cégnevet egy MÁVAG-alvázas sínautó révén ismerhetik, míg a hazai autóbusz-közlekedés kutatói leginkább az 1930-as évek végén kiírt közbeszerzési pályázatokban találkozhattak e névvel.
A cégbírósági iratokon, s néhány kósza levélen kívül egy magángyűjteményben található fotóalbum nyújtotta az egyetlen támpontot. Ám a szorgos kutatónak lehet néha szerencséje is. A cégbírósági iratokból kiderült, hogy 1944-ben Zupka Lajos átadta a cég vezetését leányának, Lundmark Ragna Siegfriednénak, született Zupka Margitnak. Az internet korában egy ilyen jellegzetes név segítségével már „gyerekjáték” volt megtalálni a családot. Zupka Lajos dédunokája, Lundmark Beatrice ma olimpiai válogatott magasugró Svájcban. Ő segített a családi kapcsolatok tisztázásában. Előkerült egy 80 évvel ezelőtt újságcikk is, amely a Zupka Lajos cég előtörténetéről árult el részleteket.

A Zupka család, a kormánynál ifjabb Zupka Lajos

Egy 1928-as kiállításon a Zupka-féle stand Magosix autókkal (Forrás: Farnadi Zsolt)

Az 1928-as Concours d’Elegance-n Zupka Lajos karosszériás Magosix is szerepelt (Forrás: Farnadi Zsolt)

Luxuskivitelű Magosix


Luxuskivitelű Magosix

A céget alapító Zupka Lajos 1852-ben született Majosházán. Édesapjánál, Zupka Andrásnál, a „helység kovácsánál” tanulta ki a kovácsmesterséget. A tanonc-inas-vándorlegény fokozatokat végigjárva 1880-ban Budapesten „szabadult fel”, azaz lett önálló mesterember. Kezdetben az Üllői úton, majd 1886-tól a Tűzoltó utca 25 számú házban működött. Kovácsiparát később kiegészítette a bognár, fényező és nyerges iparágakkal is, s ettől kezdve immár kocsigyártóként működött.
Zupka Lajos már 1900-es évek elején belekóstolt az autókarosszériák készítésébe. Ám ezt a tevékenységet igazán az 1885-ben született ifjabb Zupka Lajos segítségével sikerült felfuttatni. Ifjabb Zupkát édesapja 1912-ben Párizsba küldte tanulmányútra, ahol a fiatalember a Louis Dupont-féle iskolában csiszolgatta tudását. Az „Academie Louis Dupont” hallgatói műszaki rajzolást tanultak, s a korszak több jeles nemzetközi karosszériaépítésze itt tanulta meg a mesterség alapjait.
1922 májusában idősebb és ifjabb Zupka részvételével bejegyezték a Zupka Lajos és Fia céget, amely továbbra is a Tűzoltó utcai házat használta telephelynek. Ekkor már az autó- és haszonjármű-karosszériák előállítása volt a vállalat fő profilja.

Ifjabb Zupka Lajos a cég fénykorában

Ifjabb Zupka Lajos a ’60-as években

A cég méretéről sajnos nincsenek pontos információink, 1913-ban kb. 25-30 munkást regisztráltak. A cégalapító 1923-ban bekövetkezett halála után ifjabb Zupka egyedül vezette a műhelyt. Az 1930-as évek végén csatlakozott hozzá fia, az 1918-ban született legifjabb Zupka Lajos, s lánya, az 1917-ben született Zupka Margit.

Zupka Margit egy autó csomagterében

Már a második világháború után készült családi fénykép

A Habsburg József főhercegnek épített Mercedes-Benz gépkocsi előfutára hasonló stílusjegyekkel

Minerva alvázra készült szép felépítmény

Gyerekautó

A szaklapokban elvétve megjelent egy-egy reklám, illetve fénykép a Zupka Lajos cég alkotásairól, s azt is tudni lehet, hogy a Budapesti Nemzetközi Vásár előképének tekinthető Árumintavásárokon, illetve az autókiállításokon is rendszeresen kiállítottak. Az első nagyobb visszhangot kiváltó eseményre 1931-ben került sor, amikor ők készítették el Habsburg József főherceg új Mercedes-Benz kocsijának felépítményét.

Habsburg József főherceg Mercedes-Benz gépkocsija


Habsburg József főherceg Mercedes-Benz gépkocsija

A szépvonalú alkotást több más Mercedes-Benz-alapú felépítmény követte.

Az 1936-os Concours d’Elegance-n a Kaczander Ferenc által rendelt Zupka-karosszériás Mercedes-Benz “S” nyerte a legszebb magyar karosszéria díját. A képen Fidi Èva kisasszony látható snájdig udvarlójával; ifj. Zupka Lajossal az elsö dij és az MB magyarországi képviseletének kitüntetö díjával az átvétel után

Még egy kép Kaczander Ferenc díjnyertes Mercedes-Benz gépkocsijáról

Ezen kívül Minerva, Fiat, MÁG, Hotchkiss alvázakra is álmodtak különleges „ruhákat”. A közbeszerzési pályázatokból kiderül, hogy a budapesti autóbusz-közlekedés gerincét alkotó Mávag-Mercedes buszokból több is Zupka Lajos-féle karosszériát kapott.

27982

MÁVAG-Mercedes N2 autóbusz Zupka Lajos karosszériával

MÁVAG Mercedes-Benz alapokra épített autóbusz az 1934-es Concours d’Elegance kiállításon.
Forrás: Országos Széchenyi Könyvtár

A második világháború kitörtését követően a zsíros hadi megrendelésekből is részesült a vállalat. Ezen kívül 1940-ben a MÁVAG-gal közösen több sínautót is készítettek.

182429_192803744078090_2442150_n

GySEV Ig 806 vágánygépkocsi 1958-ban (gyártó MÁVAG és Zupka Lajos és Fia 1943-1949) Forrás: Hungarian Locomotives / Magyar Mozdonyok

10371621_782074418484350_3568513265120123749_n

Ig.EM.908 vágánygépkocsi Paks Vasúti Múzeum (gyártó MÁVAG és Zupka Lajos és Fia 1943-1949) (fotó Németh Andor) Forrás: Hungarian Locomotives / Magyar Mozdonyok

Zupka Margit és férje, Siegfried Lundmark 1945-ben svéd útlevéllel Stockholmba távoztak. Siegfried Lundmark utazó ügynök volt, aki svéd cégeket képviselt. Hobbiból operaénekesnek tanult, s a hangját képezni érkezett Magyarországra.
A Tűzoltó utcai telep viszonylag jó állapotban vészelte át Budapest ostromát, s 1945-ben a Vörös Hadsereg számára végzett javítási munkálatokkal indult újra a cég tevékenysége. Ám a megváltozott körülmények között Zupkaék egyre kevesebb munkát kaptak, s végül 1949-ben bekövetkezett az elkerülhetetlen államosítás. A Zupka Lajos és Fia cégből lett az V. számú Autójavító Nemzeti Vállalat. A családot szokás szerint teljesen kisemmizték: elvették összes házukat, minden vagyontárgyukat.
A svéd állampolgárságú, időközben Luganóban letelepedő Margit visszatért Budapestre, s 1954-ben magával vitte édesapját. Ifjabb Zupka Lajos 1970-ben húnyt el.
Legifjabb Zupka Lajos 1956-ban „egy szál kabátban” menekült el Magyarországról, s ő is Luganóban élt 1998-ban bekövetkezett haláláig.
Köszönöm Beatrice és Georg Ragnar Ludwig Lundmark, Farnadi Zsolt és Burányi Gyula önzetlen segítségét. (Forrás: Veterán Autó és Motor)


Feltehetően Studebaker Junior Eight alapokra épített túrakocsi (Forrás: Farnadi Zsolt)

Ismeretlen alvázra készített „kombiné” (Forrás: Farnadi Zsolt)


(Forrás: Győr-Sopron-Moson Megyei Levéltár)

Megosztás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.