Császár József

„Építeni kell, életem főművét még nem építettem meg” – ez a most 61 éves Császár József mottója (az interjú 2018-ban készült)
A pilisszentiváni autószerelő 14 éves korában rajzolt először járművet, amelyet végül 20 éves korában valósított meg.

Ez egy kétszemélyes motorkerékpár volt Riga, Tünde, Balkan és Simson alkatrészekből, s a szerkezet ma is vígan pöfög.
Nem nehéz kitalálni, Császár honnan szerezte az inspirációt. Édesapja, aki bányász, majd hivatásos sofőr volt, egy Pannonia-előtti Csepel 250 motorra vágyott, de nem talált megfelelőt. Végül egy Pannoniát alakított vissza (!!!), és a végeredmény elég meggyőző lett. Ez a motor fogadja a szentiváni házba látogatót.

Császár Józsefnek, miután leérettségizett, ifjú családapaként el kellett tartania családját. Ezért továbbtanulás helyett beállt autószerelőnek. Ám mindig is többre vágyott, mint a „gyári paraméterekre visszaállítás”. Az egyedi robogót 1989-ben egy háromkerekű szerkezet követte, a Csaszi. A Simson S51B segédmotorkerékpár erőforrásával szerelt járművet az Autó-Motor munkatársa, Bánki Gyula is kipróbálta, majd elragadtatott cikket írt. A hátsókerékhajtású Csaszi Trabant fékeket, plexi üvegeket kapott. Az egyszerű, de hatásos alkotás egy építőipari cég figyelmét is felkeltette, amely melléküzemágként alumínium kádakat és teknőket gyártott. A cég vezetői egy elsőkerékhajtású, főleg mozgássérültek számára hasznos járművet szerettek volna, így született meg a Csaszi-2 kevesebb üvegfelülettel, MZ fékekkel és rengeteg hazai gyártású alkatrésszel. Sajnos ez a jármű is prototípus maradt.

Később is időről időre feltámadt Császárban az alkotás vágya – befejezett egy buggy-t, épített egy kerti traktort stb.

Legújabb alkotása a Rézi, amely 2010-ben készült el. Maga az ötlet már közel egy évtizede megszületett. Eredetileg Császár egy Ford Model T-re vágyott, de az nagyon drágának bizonyult. Végül szokás szerint egy saját szerkesztésű autó lett a megoldás. 2008. december 13-án, Luca napján kezdte a munkát. Egy Suzuki SJ terepjáró volt a kiindulópont, amelyet szétszedett, megnyújtotta a tengelytávját, majd innen-onnan összeszedett alkatrészek, pl. Praktikerből vásárolt kilincsek és ajtózár, illetve saját maga által gyártott elemek segítségével lassan összeállt a Rézi nevű oldtimer-hangulatú jármű. Mivel a Réziben is már több, mint 4500 kilométer van, Császár lassan újabb alkotáson töri a fejét.

Küldd el barátaidnak!
,

1 thought on “Császár József

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük