Baráth Leó László

Baráth Leó László, az első világháború előtti időszak sportembere 1913 körül egyedi karosszériás járművet épített.

Baráth az 1913 októberében megtartott autós léghajóüldözésen „Ford 18/24 HP special” gépkocsijával vett részt. Ezt az autót a Motor című szaklap is bemutatta. Innen tudható, hogy a Ford alváz keréktávját kiszélesítették, hogy a nagyobb, Riley-féle levehető drótküllős kerekek miatt az autó ne veszítsen a stabilitásából. „Formájának karcsúságát még jobban kiemeli az elefántcsont színű fényezés és a tompított éllel bíró hűtő is, amely a berlini Windhoff-gyárban készült a tulajdonos útmutatása és Káposztás okl. mérnök rajza alapján, aki különben az egész kocsi összeállítója” – folytatódott a riport. Káposztás István gépészmérnök az első világháború előtt a „Van der Laar és társa” javítóműhely vezetője volt. A javítóműhely, amely 1910-ben az Üllői út 117. alatt nyílt meg, néhány évvel később átköltözött Angyalföldre, a Lehel utca 8. szám alá.

Ezt a fényképet a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum archívuma őrzi (MMKM TEMGY 78/9) és a Fortepanon is megtalálható. A hátán a következő szöveg olvasható: „Az első magyar autó-kiskocsi verseny[re] benevezett Daimler autó, 16 HP magyar karosszériáját készitette Misura Mihály budapesti karosszériagyáros. Volánnál: Vértessy, mellette Baráth Leó”. A képaláírás valószínűleg az 1960-as években születhetett, s több téves információt is tartalmaz: Vértes (később Vértessy) Vilmos az 1912 nyarán megrendezett kiskocsi versenyen egy Renault-val indult, Daimler egyáltalán nem szerepelt a nevezési listán. Úgyhogy valószínűleg ez a fotó 1913-ban készült.

Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük