Kárpáti Sebestyén

A Nagyrécsén élő, immár nyugdíjas Kárpáti Sebestyén a motorizáció úttörőihez hasonlóan épített autót, motort és repülőgépet is (!)
<--more-->
1987-ben több újságban is megjelent a hír: „Egy 1918-as évjáratú Rolls Royce autó mását építette meg Kárpáti Sebestyén nagykani­zsai autószerelő mester. Anyagköltsége 20 ezer forint volt, ezer óra alatt készült el és a kocsi méretei megegyeznek az erede­tiével. Érdekessége, hogy erő­forrása egy 3200 köbcentiméte­res szovjet Molotov motor. A 4 méter 20 centiméter hosszú, 850 kilós nosztalgiaautó 100 kilométeres óránkénti sebesség elérésére is képes, és több mint 20 liter benzint fogyaszt”.

Kárpáti Sebestyén ma Nagyrécsén él. Alkotóműhelyében mutatóujjával készült festményei láthatóak. Saját készítésű autója mellett egy Cadillac és egy egyedi motorkerékpár is látható. Utóbbi Zaporozsec (!) motoros, Harley-Davidson-szerű.

Krepsz Zoltán, a Retromobil magazin munkatársa 2019. nyarán látogatta meg a sokoldalú alkotót, aki akkor éppen egy repülőgépen munkálkodott:
Kárpáti Sebestyén autószerelôként kezdte, ezt követôen 1992-tôl Nagykanizsán képviselte elôbb a Skoda, majd 2004-ig a Renault márkát, hobbija pedig régóta a festészet…
A mûszaki dolgokért és a mûvészetekért egyaránt rajongó gépész mindig is szeretett volna magának régi automobilt, de az 1980-as években az anyagi helyzete nem tette lehetôvé a vásárlást. A vágy ellenben tettekre sarkallta,
így ötleteibôl konkrét tervet kovácsolt, és hozzáfogott a megvalósításhoz. Az alvázhoz és a karosszériához szükséges vas- és lemezanyagot ugyanúgy könnyen beszerezte, mint a faszerkezetekhez a vörösfenyôt,
míg a fôdarabokat több helyrôl szedte össze. A 3,5 l-es, soros hathengeres, 70 LE-s benzinmotor és a sebességváltó eredetileg GAZ 51 „Molotov” teherautóban zolgált; amikor a TSZ leselejtezte a kocsit, a gépkocsivezetô szólt Sebestyénnek, hogy megvásárolhatja az alkatrészeket. A nagykanizsai AFIT szervizbôl vasáron, kilóra
sikerült GAZ 69 terepjáróból való hátsó hidat, difit és laprugókat venni, az elsô híd pedig Ford kisteherautó alól került a Kárpáti alá – a készítô a saját nevét adta autójának. Az egyedi jármû tengelytávja 275
cm, hosszúsága 4,5, szélessége 1,7 m, saját tömege kb. 850-900 kg. Szélvédô nincs, a kézzel felhajtható vászontetô is csak az utasoknak nyújt némi védelmet, a vezetô „pôrén” ül a volán mögött – mint hajdanán a taxisofôrök –, amit meglehetôsen nehéz tekerni…”

Források: látogatás Kárpáti Sebestyénnél, Krepsz Zoltán, retromobil.hu, Arcanum.

Küldd el barátaidnak!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük