2011 végén a Veszprémi Naplóban megjelent felhívás nyomán fény derült az egyik ismeretlen házi készítésű törpeautó hátterére. Az érdekes szerkezetet Grósz Ferenc veszprémi autószerelő építette az 1940-es évek végén. Fia, Grósz András szerint: „Szilvádi utca 38. szám alatt volt apám autójavító műhelye, ott építette a törpekocsit. Az öregem inkább motorszereléssel foglalkozott, de volt neki a második világégés után egy háborús Volkswagen autója. Mesélték, hogy Almádiból a Megye-hegyre hátramenetben tolattak föl, mert annyi bort belepakoltak, hogy egyesben nem akart felmenni az öreg járgány”. Valószínűleg a Volkswagen Kübelwagen egyes alkatrészeinek felhasználásával készült ez a háromkerekű jármű, melyet néhány évig használtak.
Később, az 1950-es évek végén Grósz Ferenc nagyobbik fiával, ifjabb Grósz Ferenccel újabb kisautót készített: „- Négy-ötéves lehettem, amikor készült egy fénykép, amin látszik a fa alatt álló világoskék sportkocsi rendszámmal. Levizsgáztatták ugyanis a farmotoros autót. Ezzel a három üléses járművel gyakran lementünk a Balatonra fürödni. Tihany és Alsóörs élénken él az emlékeimben. Kétszázötven köbcentis Pannónia motorja volt a kocsinak, és önindítóval, rükvercel is rendelkezett. Nyolcvan kilométeres sebességgel simán ment. Persze, mindenki megcsodálta.” meséli Grósz András.
„A kisautó mellett volt oldalkocsis Pannónia motorunk, majd egy favázas Fiat kocsival róttuk az utakat. Azt egy Trabant 600-as követte a sorban. Végül Wartburggal közlekedett apám.”
Grósz Ferenc az autójavítás, motorszerelés mellett traktorokat is készített, amikor még híre-hamva sem volt Magyarországon ilyen munkagépeknek. A kerti traktorokból – András szerint – legalább 30-40-et készített. Ezeket a környékbeli szőlősgazdáknak eladta.
Grósz Ferenc ötvenhat évesen hunyt el.
Köszönjük Gajdos József segítségét: Naplo-online.hu