Nova

0

Rauchbauer Antal Nova motorkerékpárján

Az 1920-as évek második felének rövidéletű virágzását kihasználva a Kistarcsai Vasútfelszerelési Gépgyár motorkerékpár-gyártásra is berendezkedett. Azonban gyorsan kiderült, hogy a Nova iránt nem elég nagy a kereslet, így a motor karrierje alig 2 évig tartott.

Schüller László Novával egy 1927-es versenyen

Schüller László Novával egy 1927-es versenyen. Forrás: Holló Krisztina

nova5

nova4

nova6

Az 1920-as évek közepe a magyar automobilizmus rövidéletű virágkora volt. A motorkerékpár-piac is fejlődésnek indult, a márkák színes kavalkádjában már néhány hazai gyártmány is feltűnt.
1925. végén a Méray testvérek műhelyét átvette a Magyar Acélárugyár, majd alig 1-2 hónap telt el és máris új plakátok tűntek fel Budapesten: “Nova, korunk közlekedési eszköze”, hirdették a színes feliratok.
A kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár Rt. már az első világháború előtt bekapcsolódott a magyar motorizációba autóbusz-karosszériák építése révén. 1926. tavaszán pedig egy frissen végzett okleveles gépészmérnök, Király Andor és testvére Király Miklós vezetésével motorkerékpár-gyártásba fogtak. A Nova márkanevű motorkerékpárokat nemcsak az előbb emlegetett plakátokkal népszerűsítették. Fényűző bemutatótermet rendeztek be Budapest belvárosában, a Liszt Ferenc téren s megnyerték Horthy Miklós fiát, Istvánt gyári versenyzőnek.
A Nova műszaki megoldásaiban a Méray motorokat követte: angol, 175-1000 köbcentis Blackburne és JAP erőforrásokat kínáltak, háromsebességes Moss váltóval és Bosch mágnessel.
Sajnos a piac túl kicsinek bizonyult ahhoz, hogy két “dudás” békében megférjen egymással. Ráadásul a kistarcsai cég, amely pénzügyi szempontból éppúgy a Magyar Általános Hitelbankhoz kötődött, mint legnagyobb vetélytársa anyagi gondokkal küszködött s 1927. nyarán be is szüntette működését. 1927. novemberében egykori dolgozók Speed Motorkerékpárüzem néven kis műhelyt alapítottak, ahol a megmaradt raktárkészlet is kiárusították.
Sajnos pontos statisztika nem áll rendelkezésre arról, hány Nova készülhetett, de a korabeli állomány- és eladási statisztikák alapján nagyjából 100 darabra lehet saccolni a termelést.

Az Automobil-Motorsport 1927-es cikke a Nova motorkerékpárgyárról:
nova1

nova2

nova3

Mentés

Megosztás

Nincs hozzászólás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.