01. A magyar gépjárműkereskedelem története 1892-1914

A magyar gépjárműkereskedelem történetének első fejezete


I. rész. 1892-1914
Magyarországra 1892-ben érkezett az első „mozdonykocsi” azaz automobil, majd 1896-ban az első motorkerékpár (mozdonykerék).
Egy 1900-ból származó újsághír szerint 1900-ban alig 10 gépjármű közlekedett a történelmi Magyarország útjain.
A gépjárműkereskedelem első képviselői értelemszerűen Budapesten tűntek fel.
1897 júniusában a Wollák és Társa vállalat (Andrássy út 45) Benz-féle motorkocsik kipróbálásának lehetőségét hirdette.

A Wollák és Társa cég reklámja az 1898-as Budapesti Lakcímjegyzékben (Forrás: Hungaricana)
A Wollák és Társa cég reklámja az 1898-as Budapesti Lakcímjegyzékben (Forrás: Hungaricana)

Majd 1899-ben újabb iparűzési engedélykérkérelem érkezett a fővárosi tanácshoz „automobil kereskedésre”, ám a vállalkozó kedvű fiatalember gyorsan vissza is adta iparigazolványát.
További korai próbálkozók:
– Bárdi József, aki korábban a Magyar Ruggyantaárugyárnál dolgozott. Bárdi 1898-ban nyitotta meg az akkori Gyár (mai nevén Jókai) utcában kis boltját, ahol kerékpár-alkatrészek, pl. gumiabroncsok árusításával foglalkozott. A Gyár utcai bolt hamarosan szűknek bizonyult, s 1904-ben néhány sarokkal odébb megnyílt egy tágasabb bemutatóterem, ahol az autóalkatrészek egyre tekintélyesebb helyet foglaltak el.
Fényi Béla, a Schember-féle Mérleggyár igazgatója, aki a Városligetben az 1896-os Millenáris kiállításból megmaradt kör alakú épületben – ahol korábban Gárdonyi Géza igazgatásával Pokol néven egy művészeti központ működött – rendezte be „Velodrom Téli és Nyári kerékpáriskoláját”. Ezt fokozatosan alakította át autógarázzsá, ahol a francia Peugeot cég legkülönbözőbb gyártmányai sorakoztak. A Posta is tőle vásárolta első motoros triciklijeit, s 1901-től itt rendezték az első autós vizsgákat is.
– Csáky Róbert nyugalmazott MÁV-főmérnök, aki a XX. század fordulóján az aacheni Cudell-gyártmányok mellett tette le voksát. Két év után azonban rá kellett ébrednie, hogy a reménybeli vásárlók inkább Bécsbe járnak, így beszüntette működését.
Herskovits Ignác, aki a József kőrúton megnyitott Automobile Union de Paris üzlet vezetője és nyilvános „arca” lett. E vállalat leginkább francia autókkal foglalkozott, például a rövid életű Aesculappal.

E korai időkről Csermely Károly visszaemlékezéséből lehet képet nyerni.

Az úttörők lelkesedése hamar lelohadt. Herczeg Ferenc, a kor ünnepelt színműírója visszaemlékezése szerint a potenciális vásárlók inkább Bécsbe kirándultak motoros gépjárművet vásárolni.
E korai időszakból nemigen maradt fenn statisztika. Edvi Illés Aladár: A magyar korona országainak gyáripara címen több összefoglaló statisztikai művet is publikált. Innen lehet vázlatos képet nyerni a gépjármű-forgalomról. A szerkesztők ugyanis nem a gépjárművek szülőhelyét, hanem a vásárlás helyét vették figyelembe. Ráadásul a javítási célból ideiglenesen behozott gépkocsik tovább árnyalják a képet.
E szerint a behozatal-kivitel rovat különbségének figyelembevételével az alábbi kimutatás állítható össze.

„Motoros hintók, később „automobil, keretváz (chassis), repülőgép (!)”
1901: 27 db
1902: 30 db
1903: 36 db
1904: 45 db
1905: 127 db
1906: 102 db
1907: 121 db
1908: 197 db
1909: 175 db
1910: 355 db

„Motoros társaskocsik”
1903: 1 db

„Motoros teherkocsik, majd teherszállító automobil, keretváz (chassis)”
1903: 10 db
1904: 5 db
1905: 2 db
1906: 5 db
1907: 3 db
1908: 3 db
1909: 15 db
1910: 20 db

„Motoros kerékpárok”
1901: 18 db
1902: 41 db
1903: 73 db
1904: 183 db
1905: 261 db
1906: 202 db
1907: 200 db
1908: 121 db
1909: 141 db
1910: 116 db

A fenti statisztikához kiegészítésként csatlakozik a lenti táblázat.
Dr Thirring Gusztáv jeles statisztikus 1912-ben kiadott Magyar Városok Statisztikai Évkönyve című könyvében egy 1908-as kocsiközlekedésről szóló táblázatban Zilahy Tibor fedezte fel a „személyszállító motoros magánfogatokra” és „Mótoros kerékpárokra” vonatkozó adatokat.

Város NeveMotoros személyszállító magánfogatok számaMotoros kerékpárok száma
I. Törvényhatósági városokSelmecz- és Bélabánya00
I. Törvényhatósági városokPozsony1015
I. Törvényhatósági városokPécs02
I. Törvényhatósági városokSzékesfehérvár35
I. Törvényhatósági városokGyőr73
I. Törvényhatósági városokKomárom30
I. Törvényhatósági városokSopron021
I. Törvényhatósági városokBaja03
I. Törvényhatósági városokSzabadka54
I. Törvényhatósági városokÚjvidék00
I. Törvényhatósági városokZombor08
I. Törvényhatósági városokHódmező-Vásárhely06
I. Törvényhatósági városokSzeged412
I. Törvényhatósági városokBudapest374108
I. Törvényhatósági városokKecskemét02
I. Törvényhatósági városokKassa43
I. Törvényhatósági városokMiskolcz09
I. Törvényhatósági városokNagy-Várad27
I. Törvényhatósági városokDebreczen00
I. Törvényhatósági városokSzatmár-Németi40
I. Törvényhatósági városokArad07
I. Törvényhatósági városokTemesvár412
I. Törvényhatósági városokVersecz00
I. Törvényhatósági városokKolozsvár07
I. Törvényhatósági városokMaros-Vásárhely00
I. Törvényhatósági városokFiumen.a.n.a.
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaKörmöczbánya00
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaLéva03
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaÚjbánya00
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaEsztergom22
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaKorpona00
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaRózsahegy25
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaLosoncz20
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaÉrsekújvár02
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaNyitra05
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaSzakolcza00
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaBazin00
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaModor00
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaNagyszombat01
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaSzentgyörgy00
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaTrencsén21
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaBeszterczebánya02
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaBreznóbánya01
II. Rendezett tanácsú városokDuna balpartjaZólyom00
II. Rendezett tanácsú városokDuna jobbpartjaKaposvár610
II. Rendezett tanácsú városokDuna jobbpartjaKismarton02
II. Rendezett tanácsú városokDuna jobbpartjaRuszt00
II. Rendezett tanácsú városokDuna jobbpartjaSzekszárd00
II. Rendezett tanácsú városokDuna jobbpartjaKőszeg15
II. Rendezett tanácsú városokDuna jobbpartjaSzombathely310
II. Rendezett tanácsú városokDuna jobbpartjaPápa00
II. Rendezett tanácsú városokDuna jobbpartjaVeszprém33
II. Rendezett tanácsú városokDuna jobbpartjaNagykanizsa03
II. Rendezett tanácsú városokDuna jobbpartjaZalaegerszeg02
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeMagyarkanizsa00
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeZenta00
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeSzentes12
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeEger00
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeGyöngyös00
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeJászberény00
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeKarczag02
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeKisújszállás02
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeMezőtúr11
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeSzolnok23
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeTúrkeve00
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeCzegléd00
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeKiskunfélegyháza00
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeKiskunhalas00
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeNagykőrös03
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeSzentendre00
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeÚjpest48
II. Rendezett tanácsú városokDuna-Tisza KözeVácz00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaBeregszász20
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaMunkács01
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaDobsina00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaJosva00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaNagyrőcze00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaRimaszombat10
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaRozsnyó03
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaBártfa01
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaEperjes22
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaKisszeben00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaGölniczbánya00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaIgló00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaKésmárk00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaLeibicz00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaLőcse02
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaÓlubló01
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaPoprád02
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaSzepesbéla00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaSzepesolaszi00
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaSzepesváralja01
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaUngvár03
II. Rendezett tanácsú városokTisza jobbpartjaSátoraljaujhely00
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaGyula02
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaHajduböszörmény00
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaHajdunánás10
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaHajdúszoboszló00
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaMáramarossziget00
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaNyíregyháza01
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaFelsőbánya00
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaNagybánya11
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaNagykároly11
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaSzilágysomlyó01
II. Rendezett tanácsú városokTisza balpartjaZilah11
II. Rendezett tanácsú városokTisza-Maros szögeMakó22
II. Rendezett tanácsú városokTisza-Maros szögeKaránsebes01
II. Rendezett tanácsú városokTisza-Maros szögeLugos30
II. Rendezett tanácsú városokTisza-Maros szögeFehértemplom01
II. Rendezett tanácsú városokTisza-Maros szögeNagybecskerek35
II. Rendezett tanácsú városokTisza-Maros szögeNagykikinda86
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekAbrudbánya02
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekGyulafehérvár00
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekNagyenyed02
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekVizakna00
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekBesztercze21
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekBrassó1410
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekCsíkszereda01
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekGyergyószentmiklós00
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekFogaras11
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekKézdivásárhely01
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekSepsiszentgyörgy11
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekDéva20
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekHátszeg01
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekSzászváros00
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekVajdahunyad03
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekErzsébetváros10
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekKolozs00
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekSzászrégen23
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekMedgyes00
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekSegesvár00
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekNagyszeben00
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekSzászsebes12
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekDés11
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekSzamosújvár00
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekTorda00
II. Rendezett tanácsú városokKirályhágón túli részekSzékelyudvarhely13

Az első világháború előtt összesen négy alkalommal rendeztek automobilkiállítást: 1901-ben, 1905-ben, 1906-ban és 1908-ban. Az érdeklődés hiánya, a Magyar (1912-től Királyi Magyar) Automobil Club anyagi lehetősége mind közrejátszottak a nyilvános rendezvények hiányában.

1905-ben jelent meg az első magyar nyelvű, önálló autós lap, a Magyar Automobil Újság. Ezt követte a Nemzeti Sportból kivált Automobil, későbbi nevén Magyar Automobil és Aviatikai Szemle, illetve 1911-től az Auto, s 1913-tól a német Motor magazin magyarországi mutációja szolgált friss szakmai hírekkel az újfajta közlekedési eszköz iránt érdeklődőknek. Átlapozva a száz évvel ezelőtti újságokat, látszik, hogy az 1910-es évek elejére lassan kialakult egy szűk réteg, amely a jövőjét a gépjárműkereskedelemben látta.

A képet érdemes tovább árnyalni. 1910-ben, amikor hazánkban 937 személygépkocsit és 110 teherautót tartottak nyilván, Magyarország is a nemzetközi gépjárműközlekedési szövetség tagjává vált. Ennek hatására bevezették az országos nyilvántartást. A gépjárműkerületekre osztás révén sokkal biztosabb hátteret kapnak a kereskedők is, mint amikor csak Budapesten osztottak rendszámot és zajlott a vizsgáztatás.
Emellett a lapokban a romló gazdasági helyzet taglalása is tág teret kapott, amelynek következtében „egyre-másra szűnnek meg az üzletek”. Ehhez képest más helyütt meg egyre több vállalkozó szellemű cég, bank is a gépjárműkereskedelem mellett tette le voksát.
A hazai állomány az első világháború idejére 3000 darab fölé kúszott: 1915-ben 2877 személygépkocsi és 316 tehergépkocsi viselt rendszámot – motorkerékpárokról sajnos nem emlékezett meg a kimutatás.
A fejlődést elősegítette a Hadügyminisztérium, mint megrendelő színre lépése. Az osztrák földön székelő közös Hadügyminisztérium már az 1900-as évek eleje óta tesztelte a gépjárműveket. Ausztriában 1908-ban hirdették meg a „segély-teherautó” programot, amelynek keretében a meghatározott műszaki feltételeknek megfelelő teherautók vásárlói a jármű árát részben visszakapták, amennyiben vállalták, hogy az év bizonyos szakaszában a katonaság rendelkezésére bocsátják gépjárművüket. Érthető módon a követelményeknek megfelelő teherautók iránt megélénkült a kereslet.
A rendelet kidolgozásában részt vett gróf Windischgraetz Lajos is, a későbbi frankhamisítási ügy kulcsszereplője. Ő a Helios Automobil Vállalat elnökeként a német Büssing érdekeit is képviselte. Amikor megneszelte, hogy Magyarországon is bevezetik a programot, a képviseletet egy bank segítségével egy másik cégbe „mentette” át. Jutalma nem kevés sikerdíj lett…
Az első világháború a véget vetett a döcögős fejlődésnek: a gépkocsik döntő részét besorozták. Néhány év alatt a hazai állomány nagyjából megsemmisült.

Akit a hazai gépjárműkereskedelem története részletesebben érdekel, annak 50 részes cikksorozatunkat ajánljuk, amely az Autoszektor.hu honlapon jelent meg.

Küldd el barátaidnak!
, , , , , , , , , , , , ,

1 thought on “01. A magyar gépjárműkereskedelem története 1892-1914

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük