Bánki Donát a magyar motorgyártás egyik úttörője, kiváló egyetemi tanár és sokoldalú alkotó volt.
A Veszprém megyei Bánk községben született. Tanulmányait a Műegyetemen végezte és itt lett először tanársegéd 1879-80-ban. Később a MÁV Gépgyár, majd a Ganz gyár szerkesztőmérnöke 1899-ig. Ezt követően haláláig a Műegyetemen a hydrogépek, kompresszorok és gőzturbinák szerkezettanának nyilvános rendes tanára volt; az 1914/15 – 1915/16 tanévekben a Gépészmérnöki Osztály dékáni tisztét is betöltötte.
Érdemei a gépészmérnöki képzésben is igen jelentősek. Többek között például ő volt az első, aki a Műegyetemen már a XX. század első évtizedében előadásokat tartott a hallgatóknak a repülőgépek és a repülés elméleti és gyakorlati kérdéseiről „Aeroplánok” című speciális kollégiumán.
Bánki nevéhez – szerkesztőmérnöki és tanári pályájának ideje alatt egyaránt – sok híres találmány és szabadalom fűződik.
1887-ben és 1892-ben a Magyar Mérnök és Építész Egylet Hollán-díjjal tüntette ki, amellyel mindig az év legjelentősebb műszaki tárgyú tanulmányának szerzőjét jutalmazták.
Bánki Csonka Jánossal együtt a magyarországi motorgyártás megteremtője, több közös szabadalmat is jegyeztek e témakörben. Az egyik szabadalmuk része volt a porlasztó is, ám a közhiedelemmel ellentétben nem ők találták fel a motor működését megkönnyítő szerkezetet. A porlasztó valódi feltalálójáról, Edward Butlerről külön cikkben emlékezünk meg.
Bánki ezen kívül foglalkozott víz- és gőzturbinák szerkesztésével, repülőgép-stabilizátor készítésének és földgázvezetékek építésének a kérdéseivel. 1918-ban tervet készített a Vaskapu vízerejének hasznosítására.
1911-ben a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjává választották. Műszaki érdeklődése szerteágazó és sokoldalú volt. Cikkei jelentek meg pl. a szabadalmi törvényjavaslatról is.
1891 – 1919 között a Szabadalmi Tanács ülnökei közé tartozott.
Emlékezés Bánki Donátra születésének 125. évfordulóján –
Gazda István riportja Varga József professzorral (1984):
Bánki Donát 1895 után megadott szabadalmai
(A szabadalmak száma: 10)
Lajstromszám | A bejelentés napja | Osztályjelzete | A szabadalom címe |
7159* | 1896. 04. 25. | V/d/2 | Automatikus csőgyújtás gáz- és petróleummotoroknál |
14278 | 1898. 04. 04. | V/d/2 | Nagy kompressziós explóziós motorok keverékének hevítése korai gyújtások megakadályozására |
25051 | 1901. 07. 20. | XXI/c | Újítás hajtógéppel egyesített szivattyúkon |
38926 | 1906. 06. 11. | V/d/2 | Vízbefecskendező berendezés kétütemű explóziós motorok számára |
47278 | 1909. 03. 27. | XXI/c | Hydrokompresszor |
48912 | 1909. 02. 24. | V/d/2 | Segédkerékkel dolgozó nyersolajmotor |
49726 | 1909. 11. 05. | V/h | Automatikus stabilizáló készülék repülőgépeken és léghajókon |
52597 | 1910. 07. 28. | X/a | Forgóeke |
53542 | 1910. 04. 15. | V/d/2 | Nyersolajmotor |
84598 | 1921. 10. 04. | V/e/1 | Hidraulikus és pneumatikus nyomórudak statikai szerkezeteknél és berendezéseknél |
* Csonka Jánossal közös szabadalom
Bánki Donát szabadalmainak leírása
Forrás: Magyar Szabadalmi Hivatal