Szám Géza (1866-1948)

0

Szám Géza nevét ma már emléktábla őrzi Budapesten. Ha másként alakul, ő lehetett volna a posta csomagszállító járműveinek beszállítója a XX. század elején.

Szám Géza edetileg órás szakmát tanult. 1890-ben nyitotta meg műhelyét a Barcsai utcában, ahol az első nyolc évben főleg a Calderoni cégnek dolgozott, leginkább „tan- és műszerek készítésével” foglalkozott.

SZAM0

Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Emellett külföldi megrendeléseket is teljesített. Ausztriába, Németországba, Angliába és Hollandiába szállított maga készítette villamos mérőműszereket. A lapokban olvasott „motorhajtású kocsikról”, s figyelmét megragadta az új közlekedési eszköz. Franciaországágba utazott.  Hazatérve – 1898-tól – már főleg motoros járművek javításával foglalkozott, magánautósok és a már éledező autókereskedelem, így az Automobile Union de Paris budapesti lerakata, a Velodrom Kerékpáriskola, valamint a Sebes és Beck cégek részére. Hamarosan úgy találta, hogy De Dion és Peugeot járműveihez hasonló háromkerekűek készítésére maga is képes lenne. Első háromkerekűjének mintapéldányát az 1901 nyarán megrendezett Első Magyar Automobilkiállításon mutatta be, azzal a kiállítás alkalmából a Tattersallban rendezett versenyen is részt vett.

A kiállításon szereplő egyetlen hazai gyártású motoros járművet, a kiállítás katalógusa így írja le: “14. szám. Szám Géza mechanikus Budapest, VII. Barcsay u 9. Saját konstrukciójú és készítésű 3 HP tricycle. Minden alkatrész magyar gyártmány. A kiállító mindenféle javításokat és felszreléseket eszközöl szakszerűen, valamint automobilokra egyes alkatrészeket konstruál és elkészít”.

Dacára annak, hogy a kiállítás katalógusa, illetve Szám Géza saját kezű levelében is azt írta, hogy a háromkerekű teljesen magyar gyártmányú volt, a hazai ipar védnökeként fellépő Magyar Ipar kritikus hangú cikkében arról írt, hogy a járműbe Peugeot motort és izzócsőgyűjtást építettek.

Szám Géza az autókiállítás keltette publicitást felhasználva és a Magyar Posta gépjárműbeszerzési törekvésein felbuzdulva államsegélyért folyamodott – benzinmotoros postakocsik készítésébe akart belevágni.A Kereskedelmi Miniszter azonban elutasította kérelmét. 1902. márciusában kelt indoklása szerint: „a rendkívül költséges berendezést igénylő automobil gyártás ….. oly vállalkozás, mely … általában a kisiparosok erejét messze fölülhaladja”

Ennek ellenére Szám Géza az elkövetkező években két automobilt is készített a posta részére.

Később autókereskedőként és -javítóként tevékenykedett.  Ezen kívül bár maga nem repült – az akkor születőben lévő motoros repülésnek lelkes híve és támogatója lett. Így készített Horváth Ernő első gépéhez 1908-ban egy 10 lóerős, nyolchengeres csillagmotort.

Szám Géza Triciklije, 1901. Forrás: Postamúzeum

SZAM1

Szám Géza és postaautója, 1902. Forrás: Oldtimer Média Kft

Szám Géza egyik postaautója. Forrás: Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

Címke:
Megosztás

Nincs hozzászólás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.
CLOSE
CLOSE