Szám Géza (1866-1948)

0

Szám Géza (1866-1948) edetileg órás szakmát tanult. 22 éves korában “elektromos óra, közeli vagy távol fekvő helyiségben elhelyezhető mutató művel felszerelve” címen szabadalmat nyújtott meg. Önálló műhelyét 1890-ben nyitotta meg a Barcsay utca 9 szám alatt. A korai időszakról 1901-ben így nyilatkozott: “1890-1898-ig tan- és műszerek készítésével foglalkoztam, melyeket Calderoni és tsa helybeli czég, továbbá különféle villamos mérő műszereket szállítottam ezen idő alatt, Bécs, London, Hollandia … és Németország részére… 1898. év óta leginkább automobilok javításával foglalkozom. Ily javításokat részben magán tulajdonosok részére, a legtöbbet a Velodrom vállalat továbbá Automobil Union párizsi cég budapesti fiókja, Sebes és Beck budapesti czég részére teljesítettem”

szam5

Szám Géza beszámolója. Forrás: Magyar Nemzeti Levéltár

SZAM0

Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Úgy találta, hogy a DeDion-féle konstrukcióhoz hasonló háromkerekűek készítésére maga is képes lenne. Első háromkerekűjének mintapéldányát az 1901 nyarán megrendezett Első Magyar Automobilkiállításon mutatta be, s azzal a kiállítás alkalmából a Tattersallban rendezett versenyen is részt vett.

Szám Géza Triciklije, 1901. Forrás: Postamúzeum

A kiállításon szereplő egyetlen hazai gyártású motoros járművet, a kiállítás katalógusa így írja le: “14. szám. Szám Géza mechanikus Budapest, VII. Barcsay u 9. Saját konstrukciójú és készítésű 3 HP tricycle. Minden alkatrész magyar gyártmány. A kiállító mindenféle javításokat és felszereléseket eszközöl szakszerűen, valamint automobilokra egyes alkatrészeket konstruál és elkészít”.

Dacára annak, hogy a kiállítás katalógusa, illetve Szám Géza saját kezű levelében is azt írta, hogy a háromkerekű teljesen magyar gyártmányú volt, a hazai ipar védnökeként fellépő Magyar Ipar kritikus hangú cikkében arról írt, hogy a járműbe Peugeot motort és izzócsőgyűjtást építettek.

szam1

Szám Géza (bal oldalt) családjával. Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Szám Géza az autókiállítás keltette publicitást felhasználva és a Magyar Posta gépjárműbeszerzési törekvésein felbuzdulva államsegélyért folyamodott – benzinmotoros postakocsik készítésébe akart belevágni.A Kereskedelmi Miniszter azonban elutasította kérelmét. 1902. márciusában kelt indoklása szerint: „a rendkívül költséges berendezést igénylő automobil gyártás ….. oly vállalkozás, mely … általában a kisiparosok erejét messze fölülhaladja”. Bizonyos források szerint ennek ellenére Szám Géza az elkövetkező években két automobilt is készített a posta részére.

SZAM1

Szám Géza és postaautója, 1902. Forrás: Oldtimer Média Kft

Szám Géza egyik postaautója. Forrás: Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

Később autókereskedőként és -javítóként tevékenykedett. 1908-ban a francia Delaunay-Belleville cég hazai képviselőjeként a VI. Nagy János utca szám alatt rendezte be garázsát és javítóműhelyt, amely 1911-ig működött.

delaunay

Korabeli reklám

szam4

A Nagy János utcai műhely. Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Ezen kívül bár maga nem repült – az akkor születőben lévő motoros repülésnek lelkes híve és támogatója lett. Így 1908-ban Horváth Ernő első repülőgépéhez egy 10 lóerős, nyolchengeres csillagmotort készített. A nemrég előkerült családi fotók között ezen kívül egy érdekes vizi szerkezet képe is megtalálható.

szam3

Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

A Nagy János utcai műhelyt 1912-re már felszámolta. Ettől kezdve felhagyott az automobilizmussal kapcsolatos tevékenységével.

82 éves korában, 1948. augusztus 30-án hunyt el – a Magyar Életrajzi Lexikoban hibásan szerepel a dátum, amelyet a mellékelt gyászjelentés is megerősít.

gyasz

Gyászjelentés. Gyászolják: Csocsán-,
Littomeretky-, Szám- és Stampay családok.

Mentés

Címke:
Megosztás

Nincs hozzászólás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.