Zolnay Endre összecsukható motorkerékpárja

0

Íme egy különlegesség: Zolnay Endre 1929-ben szabadalmaztatott összecsukható motorkerékpárja. Alig néhány mintadarab készült az érdekes szerkezetből.

A Weiss Manfréd konszern a második világháború előtt és alatt nagyobb sorozatban gyártott összecsukható kerékpárokat.
Ám egy ötletes mesterember már korábban próbálkozott összecsukható motorkerékpárral! Az érdekes szerkezet Gönczy Zolnay Endre (1898-?) alkotása.
Zolnay 1924-ben tűnt fel először a hírekben, mint az olasz OM autókat képviselő Kellner Alfréd Rt. munkatársa. Öt évvel később önállósította magát, s rövid időre átvette a Kertész utcai Cyklop garázs irányítását. Ez a próbálkozása csak néhány hónapig tartott. 1929. végén már a VIII. Szigony utca 12 alatt található javítóműhelyt vezette. Javítás mellett újításokon törte a fejét, s 1930. október 4-én egy összecsukható motorkerékpárról szóló szabadalmat nyújtott be. “A találmány motorkerékpár, mely az ismert motorkerékpárokkal szemben egyszerű szerkezetével, a mellső kerék villájára merőleges, a hajtóművet és tartozékait védetten magában foglaló, a mellső kerék villáját a hátsó kerék agyával összekötő, lényegében hasáb alakú, zárt törzsével, csekély súlyával, olcsó előállíthatóságával, kormányának különleges rugózásával és csónakhajtásra való alkalmazhatóságával tűnik ki.

Forrás: Négyesi Pál

A találmány szerinti motorkerékpár vázának törzse csuklószerűen összehajtható. Összecsukott állapotban a kerekek egymás fölé kerülnek, a motorkerékpár kevés helyet foglal el, tehát lakásban is tárolható”.
A 98 cm3-es motorral hajtott szerkezet, amelynek váza alig 30 kilót nyomott a lehető legrosszabbkor érkezett: a gazdasági válság miatt senki nem volt kíváncsi erre az érdekes újdonságra s a kísérletek 1932-re véget is értek. 1934-ben a Zolnay cég felélve pénzügyi tartalékait, csődöt jelentett. Zolnay Endre a harmincas évek végén pénztárgépeket készített.
Négyesi Pál

Forrás: Négyesi Pál

zolnay1926

Forrás: Négyesi Pál

Forrás: Négyesi Pál

 

Képünk gönczi Zolnay Endrét mutatja be kis 1100 kcm. Opel versenykocsiján. A kocsit Zolnay Endre konstruálta a Kellner Alfréd Autókereskedelmi Rt. műhelyében. Zolnay, dacára a kocsi egészen kis hengerűrtartalmú motorjának, a parádi hegyiversenyen kitűnő időt ért el. (Fotó: Munkácsi)

Mentés

Megosztás

Nincs hozzászólás

Hozzászólás írása

© 2016 Magyarjarmu.hu. Minden jog fenntartva.