Egy vidéki termelőszövetkezet az 1960-as években a Tünde robogó, majd a Pannonia motorkerékpár motorjával készített áruszállítókat.
„A múlt század közepén Európa-szerte elterjedtek a háromkerekű, motorizált áruszállítók. Nyugaton az olasz gyártmányok voltak a legkelendőbbek, a Magyar Népköztársaságba viszont még a szegényes szocialista kínálat sem gyűrűzött be. A Nyíregyházi Vas- és Fémipari Rtsz elnöke, Kiss Béla és az ismert salakmotor-versenyző, Veres István fantáziát láttak egy hazai gyártású kisáruszállítóban, és nem voltak restek megtervezni – összefogásuk eredményeképp megszületett a Szabolcs”.
A típus fejlesztése 1960-ban indult, ’61-ben Danuvia motoros prototípussal próbálkoztak, de a hűtés megoldatlansága miatt a szériába már a 175 köbcentiméteres, kényszerhűtéses Tünde blokkot építették.

1962 őszén nyolcdarabos próbaszériát készítettek, mind a nyolcat lemezdobozos felépítménnyel. A Szabolcs alváza erősen túlméretezett, acélcsövekből és lemezidomokból állt. Benzintartálya az ülés alatt volt elhelyezve, első felfüggesztése Pannónia rugóstagokkal szerelt Earles-rendszerű volt. A Szabolcsokat kétféle színösszeállításban árulták: szürke-kék kalapácslakk, illetve vajszín-zöld kalapácslakk. Az áruszállító több alkatrészét más típusokból adoptálták, pl. Wartburg féltengely-gumitárcsa, Pannónia benzincsap, lámpa.
Mikula László egykori művezető 2016-ban így emlékezett vissza a gyártásra: „Körülbelül negyvenen vettünk részt a gyártásban, köztük nők is. Mindenki hozzátette a maga ötletét, folyamatosan tökéletesítettük az alkatrészeket és a formát. Lehetett választani a kék-szürke és a zöld-krémszín kombinációból, volt ponyvás és dobozos kivitel, illetve egyedi megrendeléseket is teljesítettünk. Egy cukrászüzemnek például kihúzható tálcás, rolós rakterű darabot szállítottunk”.
Úgy tudni, hogy a típusból havonta 30-40 darab készült. Sajnos a cég iratanyaga megsemmisült. Az Országos Kisipari Szövetkezetek Szövetkezetének levéltárban megőrzött anyagában csupán néhány releváns dosszié található. Ebből kiderül, hogy 1963-ban évi 250 darabos volt a gyártási kapacitás.
1965-ben a Tünde blokk gyártásának leállítását követően befejezték a Szabolcs gyártását is.
Műszaki adatok
Pontos típus | T175 |
Raksúly [kg] | 200 |
Önsúly [kg] | 250 |
Lökettérfogat [cm3] | 174 |
Porlasztó torokátmérője [mm ] | 24 |
Legnagyobb teljesítmény [Le] | 8 |
Furat/Löket [mm] | 62/57,5 |

Nyírség
A Szabolcs gyártásának 1965-ös leállítása után az üzemben áttértek a Pannónia motoros Nyírség áruszállító előállítására. Az újdonság futóműve megegyezett a Szabolcséval. Újdonság volt a zárt vezetőfülke, melynek teteje egyszerűen leszerelhető volt. Sajnos nem tudni mikor álltak le a Nyírség gyártásával – 1967-ben még hirdették az áruszállítót. A gyártási darabszám is ismeretlen.
Források:
- Veterán Autó és Motor
- Ocskay Zoltán
- Postamúzeum
- Ács István
- Hoványi Péter: Szabolcs: A legkisebb magyar haszonjármű. Kelet-Magyarország, 2016. február 25.
- Magyar Nemzeti Levéltár, Magyar Országos Levéltár, XXVII-N-8-e, OKISZ Ágazati koordinációs és műszaki főosztály
A Nyírség kisárúszállító alváza semmiben, a futóműve csak részben egyezett meg a Szabolcs kisárúszállítoéval.
Nekem pedig egy 1960-as egri leányka a Panni robogó eredeti festéssel, üléssel.
helló nekem van egy Sz K Á szálitóm
A kérés teljesen jogos, még mi is keresünk eredeti, archív fényképeket
képeket szeretnék nézegetni róla